Senaste nytt

Hur undviker ni att bli förkylda av luftkonditioneringen?

Jag är på semester och det är över 30 grader varmt och hotellrummens luftkonditioneringar har gett mig en förkylning. Det beror ju på draget (inte på kylan, 22 grader), men hur jag än vinklar luftströmmen så känner jag svaga vindar i ansiktet när jag har lagt mig och när jag vaknar upp har jag en snorklump stor som en tennisboll i halsen. Hur gör ni andra för att undvika detta?
 

agehall

Medlem
Det där har jag ofta undrat över - finns det verkligen belägg för att drag i sig ger förkylningar?

Mitt tips är att aldrig gå ut. Då blir AC:n betydligt mindre jobbig att hantera eftersom man aldrig får några större värmeskiftningar.
 
Har också detta ilandsproblem med mer än 30grader ute just nu och tänkt på hur ACn alltid pekar på sängen. Det ställe man minst vill ha blås på i rummet. Har kommit på att AC inställd på 24-26 grader och lägsta fart på fläkten ger oss en behaglig natt.
 

pep

Medlem
Undgår altid værelser med AC og bor stort set kun på hoteller med højt til loftet, ceiling fans, fans, og moskito nets. Åbne vinduer. Hvis over 40 grader fortrækker jeg at lægge mig på taget eller udenfor. Oversprøjt med et godt lag vand som fremmer fordampningen og køler temperaturen ned
 
Undgår altid værelser med AC og bor stort set kun på hoteller med højt til loftet, ceiling fans, fans, og moskito nets. Åbne vinduer. Hvis over 40 grader fortrækker jeg at lægge mig på taget eller udenfor. Oversprøjt med et godt lag vand som fremmer fordampningen og køler temperaturen ned
Inget för mig o min familj...
 

Jones

Medlem
Ibland är ac placerad så inget hjälper mer än stänga av den. Brukar försöka flytta sängen så att en iallfall en del kommer ur luftströmmen. Annars försöka bryta luftströmmen med t ex berg av kuddar, hög stol med ett täcke över eller liknande. Funkar bättre än inget men ofta inte helt o hållet.
 
Toppen