Senaste nytt

Qantas Business mellan Melbourne och Perth

flybob

Medlem
Det började här och sedan bestämde jag mig för att skriva en liten rapport. So here goes.

Med ett leende efter en lyckad uppgradering, bara 20 minuter innan boarding, unnade jag mig ett glas sparkling...water. När jag precis var på väg att lämna loungen för att gå till gate ropar man om försening. Jag slog mig återigen ner. 30 minuters försening var vad som meddelades.Tiden gick och 30 minuter blev till 45. Boarding startade ganska exakt 20.45, att jämfora med ordinarie avgång 20.00. Folk har vid det här laget stått och tryckt vid gaten i åtminstone 75 minuter, men prioboarding fungerar fint. Separat brygga för business vilket alltid är trevligt. Välkomnas ombord av en trevlig flygvärdinna dirigerar passagerarna till rätt sida beroende på plats. Gångarna är otroligt snäva till förmån för väl tilltagna stolar. Detta resulterar i ett par smällar på armbågen från passagerare som är upptagna med att läsa stolsnummer från rad 1 trots att biljetten säger 9....

2016-01-10 21.07.57.jpg

Väl inne i Qantas nya A330 är första känslan - wow! Detta är toppklass inrikes.

2016-01-10 20.49.41.jpg 2016-01-10 21.06.41.jpg 2016-01-10 21.06.25.jpg 2016-01-10 20.49.29.jpg

Flyttar på mitt täcke och min kudde och slår mig ner i min stol som är utrustad med trepunktsbälte.

2016-01-10 21.20.03.jpg
Täcket, som var väldigt varmt.

Bältet innebär att man tillåts reclina stolen något även för takeoff - trodde jag. Under tiden vi taxar ut kommer en flygvärdinna och justerar stolen och jag orkar inte orda om det. Knappen talar ju dock sitt tydliga språk.

2016-01-10 21.13.10.jpg

Bakom huvudet finns en läslampa samt ett par hörlurar.
Lurarna är Qantas egna och även om de inte når Bose-klass så är de helt ok.
2016-01-10 20.56.42.jpg

2016-01-10 21.09.24.jpg

Skärmen är väl tilltagen och går dessutom att vinkla nedåt. Touch-skärmen är väldigt rapp och utbudet är helt ok. Det finns även en fjärrkontroll för när man lutar sig tillbaka, samt gott om uttag för laddning av diverse pryttlar.
People, Places, Things samt Infinitely Polar Bear avverkas under flighten. Båda mycket bra!

2016-01-10 20.57.37.jpg
2016-01-10 21.14.09.jpg 2016-01-10 21.06.00.jpg


Efter drygt 10 minuter erbjuds PDD. Vatten eller sparkling non-alcoholic Cabernet. Väljer ett glas vatten som gärna kunde varit kallare. 5 minuter senare taxar vi ut från gate, med en full business-kabin.
Efter att säkerhetsbältesskylten har släckts tas middagbeställningar. Jag väljer tomat- och saffranssoppa till förrätt samt Hokkien nudlar med kyckling till huvudrätt.

2016-01-10 20.56.36.jpg

I väntan på maten serveras lite nötter (kalla :() samt vin och vatten. Gillar whiskeyglaset som vattnet serveras i.
Vinlistan som följer.
Flowstone Cabernet Sauvignon 2008
Higher Plane Chardonnay 2012
Rockwood Riesling 2014

Valet faller på Cabernet som smakar ok men saknar fyllighet.

2016-01-10 21.52.56.jpg

Soppan serveras med nymald svartpeppar. En ok tomatsoppa men inte mycket mer än så.

2016-01-10 22.26.10.jpg 2016-01-10 22.26.13.jpg

Nudlarna däremot, med en hel hög koriander smakade mycket bra.

2016-01-10 22.47.03.jpg


Mätt och belåten tackade jag nej till efterrätten.

Servicen är alldeles lagom. Lugn, metodisk och trevlig. Vatten och vin fylls på/erbjuds med jämna mellanrum.

Efter maten passar jag på att prova stolen. Lie flat. Den är skönare än övriga stolar jag provat i long haul C. Qatar C, AAs nya 777-300, BA CW osv. Stolen blir som en säng och man har gott om plats. Jag är bara 175 men det finns gott om utrymme både ovan huvud och vid fötterna. Gissar på att man med råge kan sträcka ut sig även om man är 190. Om jag förstår det hela rätt så kan man även få en madrass för ytterligare komfort. Är inte dessa stolar desamma som SAS har i nya?

Flygningen avslutades med en varm handduk (mer en trasa...).

2016-01-11 00.25.45.jpg 2016-01-11 00.25.29.jpg

Jag är mycket nöjd med vad mina 20k QF-poäng köpte mig. Kommer definitivt uppgradera fler gånger på denna sträckan.
 

Attachments

  • 2016-01-11 00.25.52.jpg
    2016-01-11 00.25.52.jpg
    97,4 KB · Visningar: 145
  • 2016-01-10 22.46.51.jpg
    2016-01-10 22.46.51.jpg
    40 KB · Visningar: 128
  • 2016-01-10 22.34.08.jpg
    2016-01-10 22.34.08.jpg
    54,6 KB · Visningar: 155
  • 2016-01-10 21.19.56.jpg
    2016-01-10 21.19.56.jpg
    22,6 KB · Visningar: 121
  • 2016-01-10 21.08.12.jpg
    2016-01-10 21.08.12.jpg
    24,4 KB · Visningar: 155
  • 2016-01-10 20.49.53.jpg
    2016-01-10 20.49.53.jpg
    34,9 KB · Visningar: 141
  • 2016-01-10 20.49.50.jpg
    2016-01-10 20.49.50.jpg
    50,3 KB · Visningar: 143
  • 2016-01-10 20.49.23.jpg
    2016-01-10 20.49.23.jpg
    31,6 KB · Visningar: 140

flybob

Medlem
Uppgradera även tillbakavägen och skillnaden mellan produkterna är verkligen enorm. Den största skillnaden är hårdvaran som mer liknar PE än C. Även servicekonceptet skiljde sig något.

Nötterna serverades i påsar (4 paranötter per påse), blandat med pretzels.
2016-01-15 15.51.30.jpg

Beläggningen var runt 75% denna afton.
2016-01-15 14.37.55.jpg
2016-01-15 14.37.59.jpg 2016-01-15 14.38.00.jpg
2016-01-15 14.39.28.jpg

Aftonens meny
2016-01-15 14.38.18.jpg
Jag valde fisk till förrätt och den stora skålen soppa till varmrätt.
2016-01-15 16.15.00.jpg 2016-01-15 16.15.03.jpg
Fisken smakade bra. När det var dags för varmrätten fick jag veta att de inte hade fått med sig de stora skålarna så soppan skulle serveras i förrättsskålarna. De bad om ursäkt för det och bad mig säga till när/om jag ville ha ytterligare en skål.

2016-01-15 16.25.03.jpg 2016-01-15 16.25.05.jpg
Soppan var fenomenal och en 'liten' skål var nog för att jag skulle bli mätt.

Denna gång kändes det inte som att det var värt poängen - även om det var en angenäm flygning.
 

Attachments

  • 2016-01-15 14.39.31.jpg
    2016-01-15 14.39.31.jpg
    73,2 KB · Visningar: 109
Toppen