Senaste nytt

frågor om Giltighetstid och intjäning

mattley

Medlem
Hej,

Jag sitter på Lufthansa miles and more poäng men eftersom giltighetstiden bara är 3 år och jag vetifan om vi reser ihop till ett FT (reser bara privat) så är jag lite stressad över att få ihop tillräckligt för att lägga poängen på något vettigt.

Jag har fått som förslag att gå över till eurobonus men eftersom jag undviker SAS pga att de har fördärvat mina flighter flera gånger så har jag varit passiv. Dock är ju poängintjäningen avsevärt bättre, speciellt tillsammans med kreditkorten.

Hur länge är eurobonus poäng giltiga? Morsan snackade om 5 år som vanlig blå medlem. Är det längre tid för högre nivå?
Jag har googlat runt men tycker jag inte hittar nån info om just detta.

Sen har jag funderat runt Amex Elite som ger 20k baspoäng. För att nå guld gäller 45k poäng. Enligt deals från Dr Miles ( [Business class] København/Billund-Nordamerika T/R, Star Alliance JV, fra 8.950 DKK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor ) så ger United 200% bonus. Betyder det att om jag har Elite och tar en Resa i P med united på 12500 miles så är det klart där?

Eftersom vi bara flyger business så kommer jag inte boka nånting via SAS hemsida då deras businessbiljetter är löjligt dyra i jämförelse med LH, UA, LX CA etc. Vilket betyder att den största intjäningen går förlorad. Men det kanske är värt det ändå med tanke på extra baspoäng och de andra inköpen?

Jag är öppen för alla förslag så länge det inte kostar mer än det smakar. Jag är också rätt bekväm och pallar inte hålla på med betalo eller likande.
 

Dr. Miles

Expert
Hur länge är eurobonus poäng giltiga? Morsan snackade om 5 år som vanlig blå medlem. Är det längre tid för högre nivå?
Jag har googlat runt men tycker jag inte hittar nån info om just detta.
I medlemsvillkor: (inte direkt tydligt skriven men det står att poängen är giltig intjänat år + 4 år = 5 år)

SAS skrev:
2.7 Members can use their points and take advantage of offers/benefits as soon as they have sufficient valid points in their EuroBonus account, provided that at least one (1) point-qualifying activity is performed in addition to welcome/introduction bonuses. Points are valid for an additional four years after the qualification period during which they were earned. After this deadline, the points become null and void.
Membership conditions in EuroBonus - SAS

Här står det lite mer rakare beskrvining.
SAS skrev:
There are two different types of EuroBonus points

Basic and Extra, both point types can be used on bonus trips, hotels and other offerings and your points are valid up to 5 years.
Medlemsvillkor i EuroBonus - SAS
Sen har jag funderat runt Amex Elite som ger 20k baspoäng. För att nå guld gäller 45k poäng. Enligt deals från Dr Miles ( [Business class] København/Billund-Nordamerika T/R, Star Alliance JV, fra 8.950 DKK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor ) så ger United 200% bonus. Betyder det att om jag har Elite och tar en Resa i P med united på 12500 miles så är det klart där?
Det är gammal info. Numera får man endast 100% poäng till SAS EuroBonus på United P klass flygningar.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag har fått som förslag att gå över till eurobonus men eftersom jag undviker SAS pga att de har fördärvat mina flighter flera gånger så har jag varit passiv.

Det är viktigt att förstå att bonusprogram och vilka man flyger med är två helt olika saker i de flesta fall. Min intjäning till Eurobonus kommer nog i 90%+ från andra bolag än SAS. Du straffar bara dig själv genom att inte använda Eurobonus. M&M är visserligen jättebra, men bara om du flyger mycket i business och first. Om du inte ens får ihop till FT så är det bland de sämre programmen du kan hitta inom *A.
 

Nystrom

Medlem
Lite kompletterande info. Flyger du frekvent med SAS så att du kommer upp i nivån EBD/EBP så gäller poängen tills vidare så länge du innehar den nivån. När du trillar ner till EBG så är det återigen 5 års giltighet på poängen
 
Toppen