Senaste nytt

Boende i Maldiverna som inte kräver ett andra huslån?

Jonas C

Medlem
Reser till Maldiverna i Juli, då min AAdvantage award kommer att ha sin utgångspunkt där.

Planerar att spendera sex nätter på Maldiverna och har redan nu börjat kika runt på olika boenden. Många boenden tenderar att ta ut fantasipriser under mina datum, men jag har sett att det finns flertalet boenden med rimliga priser. Problematiken är att många ställen kräver dyra transfers där själva resan till/från ön kostar mer en hela vistelsen.

Jag tänkte därför kolla med er om det finns öar i närheten av Malé som kan vara trevliga att bo på, då dessa inte kräver lika kostsamma transfers. Alternativt ställen som man kan nå med public ferries (har inget emot att resan tar 5-6 timmar).

Min budget ligger på omkring 500-1000kr per natt.

Tack på förhand.
 
Reser till Maldiverna i Juli, då min AAdvantage award kommer att ha sin utgångspunkt där.

Planerar att spendera sex nätter på Maldiverna och har redan nu börjat kika runt på olika boenden. Många boenden tenderar att ta ut fantasipriser under mina datum, men jag har sett att det finns flertalet boenden med rimliga priser. Problematiken är att många ställen kräver dyra transfers där själva resan till/från ön kostar mer en hela vistelsen.

Jag tänkte därför kolla med er om det finns öar i närheten av Malé som kan vara trevliga att bo på, då dessa inte kräver lika kostsamma transfers. Alternativt ställen som man kan nå med public ferries (har inget emot att resan tar 5-6 timmar).

Min budget ligger på omkring 500-1000kr per natt.

Tack på förhand.


Har vært på Maldivene 6 ganger. Tror du vil slite med å finne hoteller innenfor ditt budsjett. Det har de siste årene kommet en del hosteller etc hvor man kan bo men
 
Beklager, kom for tidlig borti send knappen:)
Som jeg startet med finnes det muligheter på hosteller etc. Som det blir flere og flere av. Men da må man gjerne bo på en øy sammen med lokalbefolkningen og følge deres skikker og religion. Husk at Maldivene er muslimsk land som praktiserer Sharia lov. Dvs ikke alkohol, ikke for mye hud etc..
Selv om det er lavsesong ville jeg doblet budsjettet og bodd på et litt bra hotel. Husk at ofte er det et hotel på en øy slik at man er avhengig av at hotellet er ok. Lykke til!
 

Henrik_B

Medlem
Har du kollat Holliday Inn Kandooma? Den brukar ligga på ca. 350 USD/natt i lågsösong. Sedan kan du kombinera det med Rewardnätter som ligger på 35.000 IHG Points/natt om jag inte minns fel. Den största pengaslukaren är dock båttransfern från flygplatsen.
 

Jonas C

Medlem
Hostel går fetbort för min del. Dock är jag inte så kräsen när det kommer till boendet. Är inte ute efter lyxhotell, men rent och trevligt ska det helst vara.

Hittade för övrigt The Barefoot Eco för 3600kr för 6 nätter. Enda problemet med detta hotell är transfern som kräver inrikesflyg för 2800kr. Bokar man som Maldivisk medborgare kostar det bara 1000kr, men jag antar att de kollar pass vid boarding.
 

Matsson

Medlem
Hej Jonas !
Bor 3 ggr per år på ön Dharavandhoo dit inrikesflyg kostar 12-13 hundra t. or
Strikt muslimsk lokal ö utan alkohol men trevligt boende för 3-400 per natt helpension ,skicka pm eller googla Hibaru Fishing Lodge samt Hiya Iilaa. Ta gärna dykcertifikat så lär du bli helt fast och återkomma ständigt
 

Jonas C

Medlem
Hej Jonas !
Bor 3 ggr per år på ön Dharavandhoo dit inrikesflyg kostar 12-13 hundra t. or
Strikt muslimsk lokal ö utan alkohol men trevligt boende för 3-400 per natt helpension ,skicka pm eller googla Hibaru Fishing Lodge samt Hiya Iilaa. Ta gärna dykcertifikat så lär du bli helt fast och återkomma ständigt
Mycket bra tips! Hittade endast Hiya Lilaa på Booking.com för 2688kr för mina datum, vilket är ett rimligt pris. Det stod dock ej ifall det var helpension eller inte. Annat fall finns det lokala ställen man kan äta på självaste ön?
 

Matsson

Medlem
Om du vill dyka boka via dykshopen Dharavandhoodivers Annars boka alltid direkt via guesthouse. Priset inkluderar alltid 3 maldiviska buffé måltider per dag plus fritt kaffe/te. Vi brukar ta med havregryn och kaffe och låna köket Trevlig kontrast till en vecka på Conrad. Guesthouse bokar även domestic flyg till pris strax över lokalpris.Du blir hämtad på flygplatsen eller är det 5 min. promenad. Dharavandhoo är inget bildskönt paradis utan ett levande maldiviskt samhälle med 1400 pers skola, litet hospital, två moskéer samt några enkla matställen. Dock finns strand för turister som är helt okey. Vill betona att dykning i världsklass ingår
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Fick en schemaändring på mitt flyg med Tiger Air vilket sköt fram min ankomsttid till 20.50 istället för 11.40. Överväger eventuellt att välja en ö närmare Malé, så undrar ifall dessa öar är trevliga eller om de bör skippas helt? Tänkte främst på Maafushi som ligger en kort båtresa bort från Malé.
 
Toppen