Senaste nytt

"Kryphål" i Amex 2-4-1. Eller?

Volatyle

Medlem
Hej forumet,

Jag upptäckte i höstas att jag låg nära min allra första 2-4-1 voucher för mitt Amex Eurobonus. Problemet är att vi har en 2,5-åring och en halvårs-bäbis så att flyga utan barn under 2016 kändes ganska långt bort. Däremot under 2017 skulle det definitivt gå att få barnpassning och därmed öppna för en vecka för mig och sambon nånstans trevligt.

Det hör också till att en spend på 150k är ytterst ovanligt för mig, och beror enskilt på att detta året haft mycket tjänsteresor där jag lagt ut för resekostnaderna "privat" för att sedan få återbetalat i form av reseräkning - ett ganska klassiskt upplägg alltså.

Så, med anledning av detta kändes det ganska surt att vid det enda tillfället jag lyckas skrapa ihop för en 2-4-1 så kommer jag inte resa det året.... Sen var jag inne och tittade lite på villkoren för 2-4-1 och noterade att det stod följande; "Vouchern gäller innevarande år samt året efter utskriftdatum".

Det gav mig en liten tanke... Vad händer om jag når en spend på 150k den 31/12 2015 - hinner dom skriva ut ett brev det året eller kommer brevet få ett utskriftdatum som faller över på 2016?

Nyfiken som jag är, och eftersom jag har anledning att försöka hitta ett kryphål i att få Vouchern att gälla längre tänkte jag att, det är värt att prova. :)

Så, sagt och gjort, den 31/12 hade jag 300kr kvar till att nå 150k, eftersom jag saknade bra vinterkängor var det kängorna som fick 'putta mig över kanten' varvid jag då når 150k spend för 2015. Nu har jag gått och väntat på att få själva brevet för att se hur detta ter sig i verkligheten...

Och, det kom igår!

Nu var det riktigt intressant att se utskriftdatumet och se om Amex på något sätt såg till att detta skrevs ut redan den 31/12 2015 eller om det skett senare.

Så vad blev det? Jo, utskriftsdatumet är märkt klart och tydligt 2016-01-02.

Så, min lilla 'plan' lyckades. Men än ska vi kanske inte ropa hej... Nu tänkte jag vända mig till forumet;

Jag tolkar reglerna som att min Voucher ska gälla 2016 och 2017 - men jag är inte helt säker på att Amex tolkar det på samma sätt. Jag vet inte heller om jag vill ställa frågan till dom nu (med risk för att dom hittar på något fiffigt sätt att korrigera detta på).

Hur ser ni på saken?

Vol
 

mjulven

Medlem
Det låter ju åtminstone som att du har ett case ifall nu någon klagar, jag skulle vara rätt högljud om jag inte fick som jag ville. Jag gissar (utan att veta) att SAS personalen (och IT) bara ser utskriftsdatumet och inte när du gick över gränsen, du borde således vara hemma som jag tolkar det.
 

Volatyle

Medlem
Det låter ju åtminstone som att du har ett case ifall nu någon klagar, jag skulle vara rätt högljud om jag inte fick som jag ville. Jag gissar (utan att veta) att SAS personalen (och IT) bara ser utskriftsdatumet och inte när du gick över gränsen, du borde således vara hemma som jag tolkar det.

Exakt, jag är inne på att ligga lågt och sen bara försöka boka en bonusresa säg hösten 2017. Risken är då att vouchern inte går att använda och då kan isåfall ställa till med en 'scen' och hävda att den ska gälla enligt villkoren.

En annan tanke som slagit mig är att mejla Amex (anonymt) och fråga i klartext "Om jag har en voucher som skrevs ut i Januari 2016, gäller den då 2016 samt 2017". Bara för att få ett formellt svar på det... Dom kommer troligen tolka det som att jag frågar därför att jag tänker spenda 150k på en månad, men anledningen är ju irrelevant :)

Vol
 

Viking75

Medlem
Jag skulle kolla mitt konto online för att se när +:et dvs vouchern löste...
Mycket intressant detta. Jag har själv provat att trigga sent den 31/12 och det hade Amex koll på. Men jag hoppas för din skull att datumet på brevet gäller.

Jag kom på att jag själv handlat för över 150 000 den 1/1-16 på online sidan finns + tecknet där den 1/1 men jag har ännu inte fått brevet. Jag kan återkomma i tråden och meddela vilket datum jag får bra brevet.
 

Volatyle

Medlem
Vouchern löste 31/12 - men villkoren säger ju ganska explicit att Vouchern gäller det år samt nästkommande år från brevets utskriftsdatum. Jag är inge jurist (och möjligen färgad...) men jag kan inte tolka det på något annat sätt än att det ska gälla 2016+2017.

Vol
 

Viking75

Medlem
Vouchern löste 31/12 - men villkoren säger ju ganska explicit att Vouchern gäller det år samt nästkommande år från brevets utskriftsdatum. Jag är inge jurist (och möjligen färgad...) men jag kan inte tolka det på något annat sätt än att det ska gälla 2016+2017.

Vol
Står det så har du ett riktigt bra case.:) Jag har ärende hos Amex nästa vecka och kan höra mig för vad som gäller om du vill? Då kan jag ju fråga i mitt namn och således fråga vad som hänt om jag handlat den 31/12 men fått mitt brev nu?

Säg gärna till om du vill att jag låter bli att fråga!
 

Volatyle

Medlem
Tror inte du behöver fråga, jag tänkte faktiskt att jag skickar dom ett mejl utan att nämna några datum och bara säga "om jag har ett brev som skrevs ut i januari 2016 hur länge gäller Vouchern?" då får jag ett formellt svar jag kan använda emot dom vid eventuell tvist.
 

Brandten

Medlem
Till TS.
Verkar vara olika det där. Jag hade nästan 150k strax innan jul. När jag tokhandlade sista tusenlapparna så ringde jag och frågade om det skulle räcka men då hade de redan skickat ut vouchern veckan innan.
 
Toppen