Senaste nytt

Vilket bolag ska vi välja i Business Class? Finnair VS Turkish Airlines Arlanda-Dubai

Gurkan

Medlem
De ligger väldigt lika i pris dessa två. Vad är det bästa egentligen?

Åker i en familj med 3 personer.

Flygtiden verkar också vara jämförbara. Så jag vill egentligen bara veta vad som är lyxigast/bäst.
 

Dr. Miles

Expert
Om jag minns rätt, Finnair körde monoklass Boeing 757 mellan Helsingfors-Dubai förut. Använder de en annan flygplanstyp nu?
 

RonnieK

Medlem
Finnair använder sig av A321 på sträckan HEL-DXB. Det är en 3+3 konfiguration med vanliga säten (dock seatblock). Kan inte svara om de andra bolagen.

Jag tycker dock det mest intressanta med planeringen av en resa till Dubai är ankomst/avgångstider. Inte specielt lyxigt att anlända t.ex. 5 på morgonen och extra hotellnatt på notan...
 

Gurkan

Medlem
Finnair använder sig av A321 på sträckan HEL-DXB. Det är en 3+3 konfiguration med vanliga säten (dock seatblock). Kan inte svara om de andra bolagen.

Jag tycker dock det mest intressanta med planeringen av en resa till Dubai är ankomst/avgångstider. Inte specielt lyxigt att anlända t.ex. 5 på morgonen och extra hotellnatt på notan...

Hade inte ens tänkt på det. Tack!
 
Jag flög TK's business från Dubail till Istanbul. Helt ärligt tycker jag att maten på Finnair smakar bättre än det jag fick ombord på TK. Om du vill "njuta" utav så mycket business class timmar som möjligt så ska du självklart flyga med TK. Runt 7-8 timmar (total flygtid mellan Stockholm-Istanbul+Istanbul-Dubai) med ett glas champagne ;-) Dock så borde du restidsmässigt tjäna på att flyga med Finnair. Visst, inga särskilda stolar utan vanliga economy men bekvämare att flyga direkt från Helsingfors :)
Efter att ha provat TK till/från Dubail via Istanbul hade jag valt att flyga med Finnair av just ovan anledning.
Men, smaken är som baken.
 

Igorius

Medlem
Jag flög TK's business från Dubail till Istanbul. Helt ärligt tycker jag att maten på Finnair smakar bättre än det jag fick ombord på TK. Om du vill "njuta" utav så mycket business class timmar som möjligt så ska du självklart flyga med TK. Runt 7-8 timmar (total flygtid mellan Stockholm-Istanbul+Istanbul-Dubai) med ett glas champagne ;-) Dock så borde du restidsmässigt tjäna på att flyga med Finnair. Visst, inga särskilda stolar utan vanliga economy men bekvämare att flyga direkt från Helsingfors :)
Efter att ha provat TK till/från Dubail via Istanbul hade jag valt att flyga med Finnair av just ovan anledning.
Men, smaken är som baken.
A321 över natten med vanliga ekonomistolar i C-klass (som med Finnair) skulle jag undvika till nästan varje pris. Då ankommer jag mycket hellre vid kl. 02 med Turkens A330.
 

Gurkan

Medlem
Det känns ju väldigt ovärt att betala business priser om man ändå inte får business stolar och mat. Kanske lika bra att flyga ekonomi med bra tider och lägga lite extrapengar på boendet.

Tanken är Ritz-Carlton förövrigt. Någon som har erfarenhet av det hotellet i Dubai?

Eller är det bättre att starta en ny tråd om det?
 
Toppen