Senaste nytt

[Guide] Hitta fyra (4) awardplatser i Business class med Star Alliance flygbolag

Dr. Miles

Expert
EDIT:
Vänligen ställ inga programspecifika frågor här.
Om du vill ställa frågor om t ex boka 4 awardplatser i Business class med SAS EuroBonus poäng, så vänligen posta din fråga i någon av befintliga trådar eller starta en ny.

---


Vi får ofta frågor som t ex "Vi är en familj av två vuxna och två barn. Jag vill använda mina SAS EuroBonus poäng till något trevligt ställe, gärna i Business class."

Forumets tidigare standardsvar var: "Det blir väldigt svårt att hitta platser för fyra i Business class. Var beredd vara flexibel med routing och datum."

Efter jag har läst tråden "Funderingar på Award resa | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor" blev jag nyfiken därför jag har gjort några sökningar till olika destinationer för fyra personer i Business class på United.com.
Det visade sig att det faktiskt finns flera flygbolag och linjer som har 4 awardplatser i Business class.

Här kommer några exempel:

Ethiopian Airlines:

De erbjuder antagligen bästa tillgänglighet inom Star Alliance.
Det går att hitta 4 awardplatser nästan varje dag på många av deras flighter.

Screenshot20160107_14 Ethiopian.png

Turkish Airlines:

De är överlägsna när det gäller antalet av linjer och flighter som de erbjuder 4 awardplatser i Business class. Det finns platser på många linjer till/från Afrika, Asien.

Screenshot20160107_05 Turkish.png

Screenshot20160107_06 Turkish.png

SWISS:

De har också 4 awardplatser i Business class, främst till/från Asien.
Enligt ExpertFlyer, finns det till och med 9 awardplatser i Business class på en flight.

Screenshot20160107_07 SWISS.png

Screenshot20160107_08 SWISS.png

screenshot20160107_05-png.46171


Aegean Airlines:

Det går att hitta 4 awardplatser på på Aten-London men svårt att hitta på andra linjer.

Screenshot20160108_24 Aegean ATH-LHR.png


Air Canada:

Det finns 4 awardplatser på flighter både över Atlanten och över Stilla havet.

Screenshot20160107_13 Air Canada.png

Air China:

Det finns både på short haul och på long haul.
Uniteds webbsida visar Air China O klass som Business class award på inrikesflygningar men det avses som First class award på de flesta bonusprogram.

Screenshot20160202_02 Air China PEK-SIN.png
Screenshot20160202_03 Air China PEK-IAH.png

ANA:


Det är inte så många flighter som har 4 awardplatser i Business class men det finns mest på long haul flighter. Det är svårt att hitta 4 awardplatser i Business class på short haul flighter.

Screenshot20160108_06 ANA HND-FRA.png
Screenshot20160108_05 ANA HND-YVR.png

Asiana Airlines:

De erbjuder 4 awardplatser i Business class både på long haul och på short haul inom Asien.

Screenshot20160107_09 Asiana.png

Screenshot20160107_10 Asiana.png

Avianca:

De har också ganska många flighter som har 4 awardplatser i Business class.

Screenshot20160107_11 Avianca.png

Austrian:

De har 4 awardplatser i Business class på short haul flighter. Jag har inte kunnat hitta någon long haul flight som hade 4 awardplatser i Business class.

Screenshot20160108_08 Austrian VIE-CDG.png

Copa Airlines:

De har ganska bra tillgänglighet både till/från USA och till/från Mellan-&Sydamerika.

Screenshot20160108_13 Copa PTY-GRU.png

Screenshot20160108_14 Copa PTY-NYC.png

Egyptair:

De har 4 awardplatser i Business class både på long haul och short haul flighter.

Screenshot20160108_07 Egyptair CAI-BKK.png

Screenshot20160108_07 Egyptair CAI-FCO.png

EVA Air:

De har 4 awardplatser i Business class på vissa short/medium haul destinationer (Ho Chi Minh City, Jakarta, Shanghai, Hong Kong, Macau) både på long haul och short haul flighter.
Till/från Ho Chi Minh City och Shanghai finns det ganska bra tillgänglighet men det finns inte så bra tillgänglighet till/från Hong Kong och Jakarta
På long haul kan man hitta 4 awardplatser i Business class nära avgång men svårt att hitta tillgänglighet i långt förväg.

Screenshot20160108_21 EVA.png

Screenshot20160108_22 EVA.png

Screenshot20160108_23 EVA.png

Lufthansa:

De har också 4 awardplatser i Business class både på long haul och short haul flighter.

Screenshot20160108_03 Lufthansa ICN-FRA.png

Screenshot20160108_04 Lufthansa HND-FRA.png

SAS:

Det finns enstaka datum på long haul linjer som har 4 awardplatser i Business class.
Det går också att hitta 4 st Business award (SAS Plus) inom Europa.

Screenshot20160108_11 SAS CPH-PEK.png

Screenshot20160108_12 SAS ARN-CPH.png

South African Airways:

Det är inte så många flighter till/från Europa som har 4 awardplatser i Business class. Men det går att hitta tillgänglighet på korta flighter till/från Johannesburg samt på några andra long haul linjer.

Screenshot20160107_15 South African.png

TAP Portugal:

De har också ganska många flighter som har 4 awardplatser i Business class.

Screenshot20160107_12 TAP.png

United:

Det är inte så många flighter som har 4 awardplatser i Business class men det finns.
Det kändes svårare att hitta 4 awardplatser i Business class på USA inrikes än på long haul flighter.

Screenshot20160107_16 United.png


Observera att denna tillgänglighet gäller för United Mileage Plus medlemmar när de använder United Mileage Plus miles till Star Alliance partner award.
Om du använder miles/poäng från ett annat bonusprogram, finns de ingen garanti att agenten hos det programmet kan se samma tillgänglighet.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om man kan lita på Uniteds webbsida.

När jag sökte mellan Seoul - Vancouver fick jag det här alternativ via Frankfurt.
På Seoul-Frankfurt finns det 4 awardplatser både i Business class och i First class.
På Frankfurt-Seoul som är dagen efter (13 jan) finns det 4 awardplatser i Business class.

Screenshot20160108_01 Lufthansa ICN-YVR.png


När jag kollar endast Seoul-Frankfurt, finns det fortfarande 4 awardplatser både i Business class och i First class.

Screenshot20160108_03 Lufthansa ICN-FRA.png


Men när jag kollar endast Frankfurt-Vancouver på 13 jan, så dyker LH492 inte upp alls. Inte ens som Economy class award.

Screenshot20160108_02 Lufthansa FRA-YVR.png

 

RickardG

Medlem
Jag upplever att det är svårt att hitta alternativ mellan Europa och USA (ej Kanada). Har du lyckats hitta något bolag som är frikostiga på den sträckan?
 

Dr. Miles

Expert
Jag upplever att det är svårt att hitta alternativ mellan Europa och USA (ej Kanada). Har du lyckats hitta något bolag som är frikostiga på den sträckan?
Men du sökte för 5 personer väl?
Jag sökte endast för 4 personer och då kunde jag hitta 4 awardplatser i Business class över Atlanten med bl a Air Canada, Lufthansa och TAP Portugal.
 

Dr. Miles

Expert
Under mina undersökningar både igår och idag kunde jag inte hitta en enda flight som hade 4 awardplatser i Business class på följande flygbolags flygningar.

  1. Adria Airways
  2. Air India
  3. Air New Zealand
  4. Brussels Airlines
  5. Croatia Airlines
  6. LOT Polish Airlines
  7. Shenzhen Airlines
  8. Singapore Airlines *
  9. THAI

* United.com visar inte tillgänglighet av Singapore Airlines flygningar överhuvudtaget. Däremot går det att söka awardplatser bl a på ANA eller ExpertFlyer.
 
Last edited:

Henrik_B

Medlem
Enklast att hitta 4 C-Awards brukar vara ca. 10 månader resp. 1 månad innan avgång. Brukar främst leta awards till Asien. Delas i min värld in enligt nedan. Observera att detta baseras på mitt eget sökmönster som ofta utgår från ARN, FRA, LHR, IST till BKK, SIN, TYO, SHA, HKG. Alltså enbart flighter på 10h+ är intressanta för oss.

Enkelt
Lufthansa - Även ofta med F FRA-ICN
Swiss
Turkish
Egypt Air

Medel
Asiana - kan även dyka upp F om man är lite ihärdig
SAS - väldigt random, brukar komma upp två månader innan
Alla OW
Thai - Om det finns två lediga awards så kan man boka dem, sedan kan två nya komma upp - vet ej om detta är Thai-specifikt
EVA Air
Air India
ANA

Svårt
Övriga som @Dr. Miles nämner i sin sammanställning ovan.

SkyTeam och övriga bolag har jag ingen koll på.
 
Last edited:

Henrik_B

Medlem
Nej, Air China är inte enkel - missade "Mixed Cabin" på United. Ändrar i listan. Kan även tillägga att Egypt Air brukar vara enkel även om det flygbolaget är mindre intressant för oss.
 
Toppen