Hmm, norska tidningar kallar det svenskt postflyg och svenska tidningar kallar det norskt postflyg.
Antar att det är ett svenskregistrerat plan som flyger post i Norge?
West Air er et konglomerat det er umulig å bli klok på. For noen år siden var det et normalt selskap med faste ansatte i det som het West Air Sweden, et svensk firma med ekstra base i Norge. De fløy cargo i Norge på oppdrag av posten Norge. Mener de også hadde en kontrakt i Sverige en periode, og fløy en del der. Svenskregistrerte fly som flyr i Norge og Sverige på fri rullering. Helt normalt, tenk samme opplegg som SAS. Fly der du trenger de.
Men så ble posten Norge pengegriske, og syntes det kostet for mye å sende cargo. Så West Air Sweden ble innlemment i West Air Atlantic for drøyt 5 år siden. Alle de faste ansatte i Norge og Sverige mistet jobben, og fikk tilbud om jobb i West Air som kontraktspiloter og/eller til betydelig dårligere lønn&generelle betingelser. Svært mange skandinavere forsvant ut av selskapet. De dårlige kontraktene tiltrekker seg stort sett piloter fra sentral-europa. Slik som i dette tilfellet, med en spanjol og en franskmann. Sliter litt med avisenes omtale om "erfaren kaptein og styrmann" når begge to bare hadde total flytid på knappe 3000 timer i sine liv. Det er ikke fryktelig mange timer, særlig om du er over 40.
Flightradar24 melder at de har indikasjoner på at flyet falt 15,000 fot på 1 minutt. Må være alvorlig strukturell kollaps eller noe galt med styreflatene. Brann ombord kanskje?