Senaste nytt

Hur fungerar POS (Point Of Sale)?

RonnieK

Medlem
Jag undrar hur POS egentligen fungerar i praktiken när jag vill boka en resa.

Vad jag förstått går POS på "billing address", stämmer det? Borde det inte i så fall heta POP (Point Of Purchase)?

I verktyg som ExpertFlyer går det att välja mellan UK och US för att kunna se olika inventory men vad spelar det för roll om jag befinner mig i Stockholm, SE?

Vad jag förstått går det att lura POS på vissa bokningssajter där man själv kan välja vilket land man är i och därvid också sätta POS. Kan man utnyttja det på samma sätt genom att ringa olika lands-telefonnummer (t.ex. till BA) vid bokning?
 

agehall

Medlem
Point of Sale går på var biljetten säljs.

I det enklaste fallet går du in och köper en biljett rakt över disk. Då är det enkelt. Hur det bestäms när man köper en biljett online kan nog variera beroende på bolag.

En anledning till att ExpertFlyer bara har UK och US är nog att det täcker de största variationerna, dvs EU och US.
 
Jag läste i en annan tråd att antalet platser i respektive bokningsklass är olika beroende på POS,
på samma flyg.

Stämmer det?
 

RonnieK

Medlem
Jag läste i en annan tråd att antalet platser i respektive bokningsklass är olika beroende på POS,
på samma flyg.

Stämmer det?
Ja det är precis därför jag undrar hur det påverkar mig när jag ringer till exempelvis BA för att boka. Kollar jag med US inventory finns inga lediga platser men med UK så finns det. Eftersom jag varken bor i UK eller US så har jag ju ingen aning om mina (väl valda) platser finns att boka.
 

agehall

Medlem
Ja det är precis därför jag undrar hur det påverkar mig när jag ringer till exempelvis BA för att boka. Kollar jag med US inventory finns inga lediga platser men med UK så finns det. Eftersom jag varken bor i UK eller US så har jag ju ingen aning om mina (väl valda) platser finns att boka.

Jag har aldrig sett att UK POS inte har stämt med vad jag kan boka. Misstänker att UK == EU i detta fall - fri rörlig het etc.

Så om jag (köpare) ringer British Airways i UK (säljare) så blir POS == UK?

Det har jag svårt att tro, men det är svårt att veta exakt.

Den stora frågan är varför du tycker POS är viktigt? Om det bara är för sökning av platstillgång så räcker det gott med att ha UK som POS ifall du köper biljetter ex-EU. Om du ska köpa biljetter till flighter helt utanför EU så kanske det inte stämmer, men då får du nog dubbelkolla med ITA Matrix om du får upp biljetten eller anta att UK som POS är tillräckligt korrekt.
 

RonnieK

Medlem
Den stora frågan är varför du tycker POS är viktigt? Om det bara är för sökning av platstillgång så räcker det gott med att ha UK som POS ifall du köper biljetter ex-EU. Om du ska köpa biljetter till flighter helt utanför EU så kanske det inte stämmer, men då får du nog dubbelkolla med ITA Matrix om du får upp biljetten eller anta att UK som POS är tillräckligt korrekt.

Då min resa inte går att boka på nätet måste jag för första gången någonsin ringa istället. Då vill jag vara väl förberedd och veta att det jag vill boka också går att göra det inom ramarna Fare och Availability.

Vid mina efterforskningar har jag stött på patrull, t.ex. att jag använde ExpertFlyer fel p.g.a. fel förvald POS och såg felaktiga priser och flighter i ITA Matrix. Därför vill jag förstå hur det påverkar bokningen och om det kan finnas andra falluckor eller "bra att känna till" mer än att POS påverkar Avalability i olika bokningsklasser. Jag tror säkert det finns fler som saknar denna erfarenhet och kan ha hjälp av att förstå hur det hänger ihop.

Summa summarum - för andra som använder ExpertFlyer för att söka eller lägga upp bevakningar på specifika klasser och flyg, glöm inte att ändra POS till UK! Vid mina empiriska kontroller verkar (som @agehall säger) UK i ExpertFlyer rimma bra ihop med vad ITA Matrix visar med både UK och SE som POS.
 

agehall

Medlem
Tricket för att vara förberedd när man ringer, är att leta upp hela resan som en bokning på ITA Matrix först.

ExpertFlyer är bra när man letar tillgänglighet på en flight. Men man vet aldrig ifall det finns tillgänglighet när man sätter ihop flera flighter till en bokning då många flygbolag tyvärr använder married segments idag.

Jag brukar därför bara använda ExpertFlyer när jag tittar på vilka alternativ som tex har I-klass på en TATL-flight när jag bokar resor till USA. Däremot så är det på ITA Matrix jag faktiskt "bygger ihop" min resa. När jag sedan har en komplett "bokning" på ITA Matrix så ringer jag och bokar och kan då bara rabbla datum och flightnummer.
 

jumbooze

Medlem
Jag har funderat på detta när det gäller beräkning av yq på awards, om det räknas från avreseorten eller var biljettkontoret finns?
 
Toppen