Senaste nytt

"Rutter" - SAS & Star Alliance Resor För EuroBonus Poäng

Axelzon

Medlem
Hej, Sitter och planerar in årets semester och är ganska säker på att det Blir Bali och Lombok. Det som jag helst skulle vilja lyckas med är att boka med mina Eurobonus poäng: Stockholm-Hong Kong-Singapore-Denpasar t/r med SAS och Singapore Airlines. Men då jag talat med SAS supporten säger de att det går inte matcha dessa "rutter". Det går bara att boka Thai Airways via Bangkok eller Singapore Airlines via Singapore i detta läget.

Det är ett par år sedan jag grävde i Bonus Rese träsket, men med det minne jag har så kunde man i alla fall då klippa och klistra rutter ganska rejält.

Har det ändrats, eller har jag återigen haft otur och talat med en representant på supporten som inte vet hur man gör?

Tack för hjälpen!
 

Axelzon

Medlem
Eftersom jag inte har USDM är jag säker på det. Vad tror du: Är det endast SAS egna prefered routes som gäller, i detta fall med code share avtalen. Det blir nog till att kasta in lite extra SEK i skatter & avgifter och leta upp en bra resa med Singapore Airlines t/r.. Vilket i sig är en trevlig upplevelse :)
 

agehall

Medlem
Jag tycker det borde gå, men jag är absolut inte expert på de lite mer komplicerade bonusresorna. Finns de som kan EB-reglerna utantill...
 

fcx

Medlem
Stockholm-Hong Kong-Singapore-Denpasar är inte tillåten som Eurobonus-award.

Anledningen är att Hong Kong ligger i en annan zon än Singapore och Denpasar. Reglerna säger:
If no direct Star Alliance flight is available within a zone or between two zones, you may transit in another zone, which could make the award trip more expensive.

Eftersom det går att åka direkt från Europa till Singapore så är det inte tillåtet att åka via Hong Kong. Även via Thailand funkar. Det finns en hel del andra länder att ha transfer i i den zone (South east Asia), om man flyger med Europeiska bolag dit.

Gissningsvis går det dock bra att boka originalroutingen om man pratar med någon mindre insatt på supporten.
 

fcx

Medlem
Stockholm-Hong Kong-Singapore-Denpasar är inte tillåten som Eurobonus-award.

Ett förtydligande. Det är inte tillåtet som en Eurobonus-award. Däremot som två awardresor på samma bokning. EU->CFEA och CFEA->SEA. Priset i business blir då 140k + 75k = 215k. EU->SEA är 140k.
 

Axelzon

Medlem
Stockholm-Hong Kong-Singapore-Denpasar är inte tillåten som Eurobonus-award.

Anledningen är att Hong Kong ligger i en annan zon än Singapore och Denpasar. Reglerna säger:
If no direct Star Alliance flight is available within a zone or between two zones, you may transit in another zone, which could make the award trip more expensive.

Eftersom det går att åka direkt från Europa till Singapore så är det inte tillåtet att åka via Hong Kong. Även via Thailand funkar. Det finns en hel del andra länder att ha transfer i i den zone (South east Asia), om man flyger med Europeiska bolag dit.

Gissningsvis går det dock bra att boka originalroutingen om man pratar med någon mindre insatt på supporten.

Ett par reflektioner och en annan vinkel på rutten till mitt resmål: Arlanda-London-Singapore-Denpasar är helt okej att boka. Detta är en EUR-CFEA.

Det som jag är lite undrande över är de biljetter man ser många BC medlemmar bokar i First Class: Tex Stockholm-Frankfurt-Tokyo-Singapore-London-Stockholm. Detta är ju över EUR-CFEA-SEA-EUR. Är dessa på två biljetter?
 
Toppen