Senaste nytt

Varför vill någon åka Business Class?

Diadaxi

Ny medlem
Hej!

Jag har i ungefär ett år samlat EB-poäng då jag genom företaget flyger varannan vecka. Dessutom har jag ett Coop Med Mera Mer-kort som jag tjänar en hel del poäng på. Målet är att tjäna ihop poäng till att åka till Asien med familjen om några år.

När jag läser här blir jag dock mycket fundersam. Alla uppmanar till att alltid flyga business class. Jag kan inte för mitt liv förstå varför? Jag är silvermedlem idag och har därför tillgång till Fast Track och Lounger under jul och sommaren. Trevligt, absolut, men när man läser här får man intrycket att folk slänger enorma pengar på BC-resor för att bli guldmedlem, och det enda jag förstår att det innebär är att man får dricka något glas gratis vin i loungen och det går tio minuter snabbare genom säkerhetskontrollen. Är det värt att betala tredubbla priset för det?

Om företaget står för kostnaden förstår jag naturligtvis att det är trevligt att få tillgång till lounge, men i övrigt?

Jag kollade precis upp vad en resa från Stockholm till NYC kostade. Drygt 6000 kr för SAS Go, nästan 18.000 för BC. Sedan läser man på denna sidas "ordförklaringar", där man skriver att ekonomibiljett innebär att man måste betala för mat och dryck, medan BC innebär att det är gratis.

Gratis? Ni har ju pyntat ut 12.000 kr för en trerätters plastlåde-mat samt sluppit köa några minuter i säkerhetskontrollen?

Har jag missförstått något eller tycker folk att det är värt över tio tusen kronor att stoltsera med en BC-biljett? Jag vill verkligen inte vara dryg och klanka ner på folk som samlar poäng och vill åka i fina klasser, men jag begriper det verkligen inte. Vad har jag missat?
 

FFS

Medlem
På längre flygningar så har det för min del varit enormt mycket skönare stol och mer utrymme som gjort det värt med business class. På SAS och många andra bolag kan du ligga raklång och sova i business class istället för att sitta i någon obekväm ställning i economy.
 

Stefan62

Medlem
Businessclass ger en betydligt mer flexibel resa, lounge-access som många uppskattar, möjlighet att ta med avsevärt mycket mer bagage, andra möjligheter vid strul under själva resan, mer eget utrymme ombord, oftast bättre förtäring etc etc och listan kan göras lång.

Jag betalar gladeligen mer för en C-biljett för att slippa så mycket som möjligt av det som förknippas med att vara på en flygplats och att flyga economy.

Du har nog inte missat något, utan det är snarare olika sätt att se på en resa - för mig är resan inte "bara" en transport utan en stor del av målet och upplevelsen.
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass, @Diadaxi!

Ja, det är frågan. Men det gäller även för andra saker i vårt liv.
Varför köper folk en Ferrari eller Mercedes när en Skoda duger?
Varför köper folk en Gucci eller Luis Vuitton väska när en väska från Rusta duger?
Varför köper folk ett par nyaste Air Jordan skor när ett par skor från Skopunkten duger?

Svaret är att alla prioriterar olika saker.
 

jumbooze

Medlem
Hej och välkommen Diadaxi,
Var och en hittar sina guldkorn här i livet, var och en till sitt så att säga, om du läser reserapporterna här så kan du kanske se guldkanter som du skulle vara villig att spendera pengar på eller inte...
 

Claes L

Medlem
För min del som är 2 meter lång är stolen /utrymmet väldigt viktigt på en resa som är 8-14 timmar lång.
Självklart handlar allt och prioriteringar, vissa tycker 30.000Kr i First Class är värt det medans andra tycker det är helt galet att lägga dom pengarna på transport mellan A-B (kanske tom via C för att få flyga mer eller en speciellt flygplansmodell)
 

Diadaxi

Ny medlem
Folk köper en Ferrari istället för en Skoda för att det är en betydligt bättre bil på alla sätt. Att flyga BC innebär ju sådana extremt små förbättringar till ett så extremt högt pris. Bagage går ju utmärkt att köpa till med en ekonomi-biljett, och det kostar inte 10.000 kr att checka in två extra väskor. Jag reser som sagt relativt ofta och strul på flygplatsen måste jag säga är väldigt sällsynt.

Tycker det är så intressant att många verkar tycka att de får denna service gratis, när de i själva verket betalar extrema överpriser för en service som de eventuellt är i behov av. Visst, skönt med stora stolar, men till vilket pris?
 

RickardG

Medlem
Hej!

Jag har i ungefär ett år samlat EB-poäng då jag genom företaget flyger varannan vecka. Dessutom har jag ett Coop Med Mera Mer-kort som jag tjänar en hel del poäng på. Målet är att tjäna ihop poäng till att åka till Asien med familjen om några år.

När jag läser här blir jag dock mycket fundersam. Alla uppmanar till att alltid flyga business class. Jag kan inte för mitt liv förstå varför? Jag är silvermedlem idag och har därför tillgång till Fast Track och Lounger under jul och sommaren. Trevligt, absolut, men när man läser här får man intrycket att folk slänger enorma pengar på BC-resor för att bli guldmedlem, och det enda jag förstår att det innebär är att man får dricka något glas gratis vin i loungen och det går tio minuter snabbare genom säkerhetskontrollen. Är det värt att betala tredubbla priset för det?

Om företaget står för kostnaden förstår jag naturligtvis att det är trevligt att få tillgång till lounge, men i övrigt?

Jag kollade precis upp vad en resa från Stockholm till NYC kostade. Drygt 6000 kr för SAS Go, nästan 18.000 för BC. Sedan läser man på denna sidas "ordförklaringar", där man skriver att ekonomibiljett innebär att man måste betala för mat och dryck, medan BC innebär att det är gratis.

Gratis? Ni har ju pyntat ut 12.000 kr för en trerätters plastlåde-mat samt sluppit köa några minuter i säkerhetskontrollen?

Har jag missförstått något eller tycker folk att det är värt över tio tusen kronor att stoltsera med en BC-biljett? Jag vill verkligen inte vara dryg och klanka ner på folk som samlar poäng och vill åka i fina klasser, men jag begriper det verkligen inte. Vad har jag missat?
Du lär få en hel del kommentarer på det här inlägget :)
Det märks att du aldrig åkt business. Det du kallar för plastlådemat, slippa några minuter i säkerhetskontrollen, och att det kostar tre gånger mer tror jag du får anledning att ompröva. Att komma fram till resmålet utvilad, och inte minst komma hem utvilad och kanske kunna börja jobba igen en dag tidigare är för mig värt en hel del. Att kunna ersätta en obekväm transportsträcka till en angenäm upplevelse är en annan aspekt.
 

Jonas C

Medlem
Har man bara besökt SAS Lounge som referens och jämfört med SAS hutlösa priser för Business Class, så visst då kan man nog inte se ett större värde i att flyga Business Class. Skulle personligen aldrig betala 20 000kr för en Business Class biljett, främst då jag inte har möjligheten att lägga ut dessa pengar. Däremot kan jag mycket gärna tänka mig att betala 10 000kr för Business Class vilket är fullt möjligt när flygbolagen har sina reor, vilket jag anser vara väldigt prisvärt.
Att flyga BC innebär ju sådana extremt små förbättringar till ett så extremt högt pris. Bagage går ju utmärkt att köpa till med en ekonomi-biljett, och det kostar inte 10.000 kr att checka in två extra väskor. Jag reser som sagt relativt ofta och strul på flygplatsen måste jag säga är väldigt sällsynt.
Testa att flyga Business Class på en långflygning så kommer du märka vilken enorm skillnad det är mot att sitta i Economy. Sitter man bekvämt så känns en 11 timmar som 3 timmar.
 
Toppen