Senaste nytt

Kan man överleva American Airlines longhaul i Economy?

niksal

Medlem
Egentligen är min rubrik inte helt lyckad, men låt mig förklara.

Jag är AY Gold, dvs OW Sapphire. Jag kommer att "få" åka till Salt Lake City på arbetsresa, men då det är västerut och man landar på kvällen så anser arbetsgivaren att en natt på hotell är tillräckligt för att vila och Economy gäller. Är 3-4 nätter framme, sedan tillbaka hem.

Det ser ut att bli American Airlines metall, de har klart billigaste biljetterna från Helsingfors (via London). Det finns en tidtabellsmässigt ok anslutning från London via Los Angeles till Salt Lake City. Men London-Los Angeles i ekonomi? Är det mänskligt? Jag läste lite på aa.com om några säten med extra benutrymme som jag kunde få boka gratis som Sapphire, stämmer det och hjälper det? Är bara 174cm så extra benutrymme brukar inte vara avgörande för mig.

Andra alternativ är via Dallas, via olika omvägar.

Vad skulle ni välja?
 

nissefalk

Medlem
American har Main Cabin Extra i Ekonomi klass och du får välja dessa stolar vid bokning om du är Sapphire, jag tycker det är riktigt bra benutrymme, det bästa Ekonomi klass jag flugit, jag brukar försöka välja AA metall till USA om jag bokar Ekonomi via ba.com, jag är 185 cm lång.

Oftast så är Ekonomi Extra på en AA 777 3-3-3 mot vanlig ekonomi med AA 3-4-3 så även bredare säten.

Har nyligen flugit några long haul med BA i Premium Ekonomi , bättre än Main Cabin Extra men för prisskillnaden hade jag hellre valt Main Cabin Extra med AA.
 

nissefalk

Medlem
En bild på MCE från en Bombardier CRJ 900 i MCE, satt på rad 6, rad 5A ser ok ut men rekommenderar en Aisle seat på höger sida av planet då det blir trångt vid fönster raden pga smal flyg kropp.

IMG_0949.jpg
 

nissefalk

Medlem
Har en awardbokning på gjord med Avioser. Funkar det att byta till MCE tror ni?

MCE går inte att boka, det är vanlig ekonomi klass men om man har BA silver eller högre status (och motsvarande på andra One World bolag) så kostar det inget att boka en stol i MCE, har man inte status så kan man betala lite extra för dessa stolar, ca 150 USD över atlanten verkar det som enligt videon som @Cristoffer Cedergren länkat till ovan

Notera också att du kan välja plats i MCE för alla i din bokning även om bara du har status
 
Last edited:
Toppen