Senaste nytt

Wifi / mobil ombord.

Min första tråd och jag sökte runt lite om detta ämne men hittade inte.

Är lite nyfiken på vad medlemmarna här tycker om Wifi och mobiltelefoni ombord.

Var på en EK A343 service mellan DXB-ACC för en tid sedan och blev vansinigt irriterad på han som satt/sov bredvid mig. Hans jäkla telefon ringde helatiden och han sov med hörlurar så fick klappatill honom var 20-30min för det ringde...

Wifi ombord har jag länge användt både på BA 318 LCY-JFK och även inrikes inom USA och även för många år sedan på SK. Har ju alltid funkat helt ok även om prisättningen är lite "intressant". Men använde Wifi på DY mellan ARN-UME i torsdags och det var ju så segt så jag la ner.

VX har riktigt bra wifi ombord, tillräckligt för man kan använda skype video och även ladda ner några torrents (dock blockat nuförtiden)

Brukar wifi på DY funka bra?. Ni som flyger SK med det nya Wifi, funkar det bra?
Mobil Telefoni ombord?, tankar?,
 
Last edited:

nilsson

Medlem
Det finns väl i alla fall två olika tekniker. Inrikes i USA så använder planen mobilmasterna på marken. Internationellt så är det satellit, där latency brukar vara högre. Det hindrade inte en arbetskamrat från att spela World of Warcraft på SK till Tokyo 2005 (eller var det 2006?).
 

India Alpha

Medlem
Min första tråd och jag sökte runt lite om detta ämne men hittade inte.

Är lite nyfiken på vad medlemmarna här tycker om Wifi och mobiltelefoni ombord.

Var på en EK A343 service mellan DXB-ACC för en tid sedan och blev vansinigt irriterad på han som satt/sov bredvid mig. Hans jäkla telefon ringde helatiden och han sov med hörlurar så fick klappatill honom var 20-30min för det ringde...

Wifi ombord har jag länge användt både på BA 318 LCY-JFK och även inrikes inom USA och även för många år sedan på SK. Har ju alltid funkat helt ok även om prisättningen är lite "intressant". Men använde Wifi på DY mellan ARN-UME i torsdags och det var ju så segt så jag la ner.

VX har riktigt bra wifi ombord, tillräckligt för man kan använda skype video och även ladda ner några torrents (dock blockat nuförtiden)

Brukar wifi på DY funka bra?. Ni som flyger SK med det nya Wifi, funkar det bra?
Mobil Telefoni ombord?, tankar?,

internet är trevligt ombord, skulle klara mig helt utan, men klagar inte på accessmöjligheten. Dock är det alldeles för buggigt as is på sas. Och naturligtvis är det extra svårt för iphones/ipads.
Däremot är telefoni helt överskattat. Men så är jag ju också förtjust i känslan att just vara onåbar och ostörd under flygtiden.
 
Jag minns 2009 när VS hade på test. LHR-SFO, chattade med tjejen i några timmar och bokade även en flygning till SFO för henne... funkade klockrent. Märkligt att de avslutade testet.
 

Moco

Medlem
Upplever att wifi på Norwegian fungerar mindre bra/dåligt. Uppkopplingen må vara stabil, men det är så segt så och tålamodsprövande att man hellre gör något annat än att vänta på att det ska fungera dugligt. På SAS fungerar det mycket bättre och är faktiskt relativt snabbt.

Visst måste utvecklingen gå framåt, men personligen ser jag verkligen inte att fri mobiltelefoni ombord är så positivt. Har en känsla av att det kommer att bli upphov till stor irritation passagerare emellan då den enskilda individens intressen, preferenser och ev. kulturella skillnader i dagens samhälle inte sällan överträder det som i folkmun kan kallas korrekt uppförande - speciellt då det kommer till just "telefonvett".
 
Om man nödvändigtvis ska prata i telefon gäller det väl att man får gå till ena änden av planet och ställa sig utanför dörrarna till kabinen, eller?
 

ulagun

Medlem
Fick voucher från LH på min födelsedag med en timmes fri uppkoppling.
Gratis, så jagf år väl pröva vid tillfälle
 

Spersboda

Medlem
Min första tråd och jag sökte runt lite om detta ämne men hittade inte.

Är lite nyfiken på vad medlemmarna här tycker om Wifi och mobiltelefoni ombord.

Var på en EK A343 service mellan DXB-ACC för en tid sedan och blev vansinigt irriterad på han som satt/sov bredvid mig. Hans jäkla telefon ringde helatiden och han sov med hörlurar så fick klappatill honom var 20-30min för det ringde...

Wifi ombord har jag länge användt både på BA 318 LCY-JFK och även inrikes inom USA och även för många år sedan på SK. Har ju alltid funkat helt ok även om prisättningen är lite "intressant". Men använde Wifi på DY mellan ARN-UME i torsdags och det var ju så segt så jag la ner.

VX har riktigt bra wifi ombord, tillräckligt för man kan använda skype video och även ladda ner några torrents (dock blockat nuförtiden)

Brukar wifi på DY funka bra?. Ni som flyger SK med det nya Wifi, funkar det bra?
Mobil Telefoni ombord?, tankar?,



Har provat DYs Wifi, funkar fint. Att kunna ringa med mobilen ombord ser jag inte fram emot när det börjar bli vanligt.
 
WiFi är jag positiv till, men telefonsamtal m.m är inte lika trevligt tycker jag. Alltså gillar jag typ Lufthansas deal där sådant är blockat.
 
Toppen