Senaste nytt

Sydkoreanskt LCC, Jin Airs plan glömde att stänga dörren och flög upp till 10.000 fots höjd

Dr. Miles

Expert
Det har diskuterats tidigare om dålig säkerhetskultur i Sydkorea och tyvärr det har hänt ännu en incident som stärker detta misstanke.

Sydkoreanskt LCC (Low Cost Carrier), Jin Air som ägs av Korean Air, hade nyligen en incident på deras flight från Cebu i Filippinerna till Busan med Boeing 737-800.
Kabinpersonalen glömde att stänga flygplansdörren ordentligt och inte nog med det, de flög ända upp till 10.000 fots höjd innan de upptäckte felet/misstaget.

Kaptenen vände planet tillbaka till Cebu och passagerarna fick vänta 15 timmar till nästa flight.
CNN skrev:
A passenger plane carrying 163 people was forced to turn back 40 minutes into the flight after it was discovered one of the plane's doors was not completely shut.

The flight, operated by low-cost Korean Air subsidiary Jin Air, left Cebu in the Philippines on Sunday, bound for Busan in South Korea.

A public relations officer with Jin Air confirmed the incident to CNN, saying a noise alerted staff to a gap in the door, prompting the pilot to return to Cebu.

At the time of the incident the Boeing 737-800 was at an altitude of 10,000 feet.

Enligt CNN, har passagerarna fick övernattning i Cebu samt kompensation 100.000 KRW (ca 720 SEK) per person.
CNN skrev:
Jin Air says passengers were provided rooms in a local hotel and the flight took off again for Busan 15 hours later.

"Each passenger will be given a compensation of 100,000 won ($84.28)," said the Jin Air spokesperson.
Open door forces passenger plane to turn back - CNN.com

Brukar kabinpersonalen inte att köra "Cabin crew, cross-check and report"?
Det är också för deras egen säkerhet att stänga dörren ordentligt!
 
Last edited:

bnr

Medlem
Herregud... helt galet ju.

Vad för system finns på plats som övervakar sådant? Bör inte planet "säga ifrån" rätt omgående om en dörr inte är helt stängd?
 

agehall

Medlem
Fast jag undrar hur farligt det där egentligen är? Dörrarna tätas ju av trycket från kabinen, så om det inte är en enorm glipa borde det bli tätt tycker jag.
 

Dr. Miles

Expert
Fast jag undrar hur farligt det där egentligen är? Dörrarna tätas ju av trycket från kabinen, så om det inte är en enorm glipa borde det bli tätt tycker jag.
Ja du, det kanske beror på vem som svarar och om vilket flygbolag. För vissa är det ofarligt om det händer på SAS men inte hos andra flygbolag. ;)

Glömde stänga dörren eller var det fel på dörren? Det är en rätt stor skillnad.
Om kabinpersonal inte har upptäckt att dörren var inte stängd ordentligt pga fel, är det inte samma sak?

Det ser ut som de kunde stänga dörren ordentligt när de provade igen i Cebu och inget fel har upptäckts på dörren.
INSIDE Korea JoongAng Daily skrev:
Without specifying if anyone had alerted the crew about the malfunction and when, the source from Jin Air only said that “there was a sound” near the front left door and that “flight attendants and people near that zone were aware” something had gone wrong.
.
.
An inspection on the door at the airport “found no gaffes in the door itself,” according to the source, adding that “it shut properly when staff members made another attempt.”
Open door forces Jin Air flight to turn around-INSIDE Korea JoongAng Daily
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Herregud... helt galet ju.

Vad för system finns på plats som övervakar sådant? Bör inte planet "säga ifrån" rätt omgående om en dörr inte är helt stängd?

Spørs om døra er hel eller halvlukket. Det er sensorer for alle dører, både cargo og pax. Disse lyser opp i cockpit.
Som Bryant er inne på - det kan være snakk om en dør som bokstavelig talt ikke er lukket, ELLER en dør som er ødelagt (feks brudd i pakninger). Sistnevnte har man ikke sensorer for før trykksettingen begynner.
Uansett har crewet åpenbart fått en chime i cockpit når man passerer kritisk høyde for trykksetting, om at flyet ikke klarte å trykksette seg selv. SOP er å problemsolve kjapt før man returnerer til nærmeste og best passende flyplass. På en passende høyde (typisk på/under FL100). Hadde ikke følt meg i livsfare, selv om det er en fin sensasjonalistisk overskrift å ha for mediene :)
 
Herregud... helt galet ju.

Vad för system finns på plats som övervakar sådant? Bör inte planet "säga ifrån" rätt omgående om en dörr inte är helt stängd?
Den funktionen finns ju tom på äldre bilar så det känns rimligt att ha en sådan funktion. Men det är ju ingen garanti för att den faktiskt finns... :rolleyes:
 

Holloman

Medlem
Spontant låter det som en packning som hamnat lite fel vid stängningen och inte tätat som den borde (som Aurora och Bryant säger). Sådana incidenter ser man ju lite då och då även hos etablerade bolag. Att nyhetskanaler slår på stora trumman är ju standard så fort det är flygrelaterat. Jag tvivlar faktiskt på att de glömt stänga dörren ordentligt.

EDIT: Fast nu när jag läst på om incidenten på Avherald så börjar jag undra. Den bilden de hade där ser väldigt underlig ut (utan att på något sätt vara expert på hur det normalt ska se ut)
 

agehall

Medlem
Oups - ja när man ser bilden på avherald ( Incident: Jin B738 at Cebu City on Jan 3rd 2016, cabin did not pressurize ) så är det ju svårt att säga annat än att besättningen borde ha reagerat.. Jag kan även förstå att det inte tätade ordentligt när det ser ut sådär.

Enligt kommentarer på avherald så finns det en gammal konstruktion på tätningen som gör att det går att misslyckas med att stänga dörren även om indikatorn visar att dörren är stängd. Oavsett om det är sant eller inte, har man inte indikeringar på kabintryck i cockpit? Det bör ju ha märkts där att kabinen inte trycksattes kan jag tycka...
 

CJ2

Medlem
Absolut finns där indikering på kabintryck. Om kabinen inte trycksatts och kabinen kommer upp på en höjd av 14000fot kommer varningen, därför jag misstänker att dom slutade stiga där och började sjunka igen.

CJ2
 
Toppen