Dr. Miles
Expert
Det har diskuterats tidigare om dålig säkerhetskultur i Sydkorea och tyvärr det har hänt ännu en incident som stärker detta misstanke.
Sydkoreanskt LCC (Low Cost Carrier), Jin Air som ägs av Korean Air, hade nyligen en incident på deras flight från Cebu i Filippinerna till Busan med Boeing 737-800.
Kabinpersonalen glömde att stänga flygplansdörren ordentligt och inte nog med det, de flög ända upp till 10.000 fots höjd innan de upptäckte felet/misstaget.
Kaptenen vände planet tillbaka till Cebu och passagerarna fick vänta 15 timmar till nästa flight.
Enligt CNN, har passagerarna fick övernattning i Cebu samt kompensation 100.000 KRW (ca 720 SEK) per person.
Brukar kabinpersonalen inte att köra "Cabin crew, cross-check and report"?
Det är också för deras egen säkerhet att stänga dörren ordentligt!
Sydkoreanskt LCC (Low Cost Carrier), Jin Air som ägs av Korean Air, hade nyligen en incident på deras flight från Cebu i Filippinerna till Busan med Boeing 737-800.
Kabinpersonalen glömde att stänga flygplansdörren ordentligt och inte nog med det, de flög ända upp till 10.000 fots höjd innan de upptäckte felet/misstaget.
Kaptenen vände planet tillbaka till Cebu och passagerarna fick vänta 15 timmar till nästa flight.
CNN skrev:A passenger plane carrying 163 people was forced to turn back 40 minutes into the flight after it was discovered one of the plane's doors was not completely shut.
The flight, operated by low-cost Korean Air subsidiary Jin Air, left Cebu in the Philippines on Sunday, bound for Busan in South Korea.
A public relations officer with Jin Air confirmed the incident to CNN, saying a noise alerted staff to a gap in the door, prompting the pilot to return to Cebu.
At the time of the incident the Boeing 737-800 was at an altitude of 10,000 feet.
Enligt CNN, har passagerarna fick övernattning i Cebu samt kompensation 100.000 KRW (ca 720 SEK) per person.
Open door forces passenger plane to turn back - CNN.comCNN skrev:Jin Air says passengers were provided rooms in a local hotel and the flight took off again for Busan 15 hours later.
"Each passenger will be given a compensation of 100,000 won ($84.28)," said the Jin Air spokesperson.
Brukar kabinpersonalen inte att köra "Cabin crew, cross-check and report"?
Det är också för deras egen säkerhet att stänga dörren ordentligt!
Last edited: