Senaste nytt

USB uttag eller AVOD(Audio&Video on Demand), vilket väljer du?

Ett säte med USB uttag (utan AVOD) eller ett säte med AVOD (utan USB/el), vilket väljer du?

  • Ett säte med AVOD men utan USB uttag (och inget eluttag)

    Votes: 32 52,5%
  • Ett säte med USB uttag men utan AVOD

    Votes: 29 47,5%

  • Total voters
    61

Dr. Miles

Expert
Jag vill göra lite undersökning om vad man föredrar om underhållning ombord.
Idag har många resenärer egen iPad/Tablet/Laptop med sig så tror jag att behovet av AVOD (Audio & Video on Demand) har säkert minskat.

Här kommer frågan:

Om du flyger i Economy class på en long haul flygning och får välja mellan ett säte med AVOD men utan USB uttag (och inget eluttag) eller ett säte med USB uttag men utan AVOD, vilket väljer du?
Eftersom den här är en hypotetisk fråga, andra villkor (seat pitch, flygtid, avgångstid osv) är det samma.

  • Ett säte med AVOD men utan USB uttag (och inget eluttag)
  • Ett säte med USB men uttag utan AVOD

Kommentar som t ex "Jag flyger alltid i Business class / First class" eller "Jag väljer endast flygbolag som har båda" undanbedes.
 

AtleFlyg

Medlem
Jag har alltsomoftast egen underhållning med mig.
Enda gången det är skönt att använda planets är medan man äter, men kan skippa det. Mycket viktigare att kunna ladda mina enheter/dator.
 

WTP

Medlem
Jag föredrar också min iPad framför AVOD då kvalitet/upplösning på skärmen som finns i sätet är dålig. Å andra sidan jag brukar ha den på då jag kan kolla flight info medan jag kollar på min favorit serie eller film. En iPad i flight mode räcker länge så USB är inte ett måste
 
  • Gilla
Reactions: jlo

In_Sweden

Medlem
Ett eluttag (USB) alla dagar i veckan, framförallt om man vet att det kommer finnas från början.
Att behöva välja mellan att komma fram med hel/halvtomt batteri på sina enheter och underhållning på ens egna villkor är bedrövligt.
 

Moco

Medlem
Tittar väldigt lite på tv/film rent generellt - långt fler flygtimmar än tv-timmar. Är just via AVOD som jag personligen ser de "senaste" filmerna och hittar avsnitt av tv-serier som jag vid något senare tillfälle plöjer igenom. Klarar mig gott utan uttag, men använder dem om det, som t.ex. i Lufthansas PE, finns. Har förståelse för om man väljer att se vad man har på sin egen ipad, och har nästan alltid en laddad med mig själv. Men sliter personligen nära aldrig upp den för att se något - undantaget kanske längre intra-europeiska flygningar eller liknande där AVOD saknas.
Brukar studera min omgivning ombord och finner trots allt att de allra flesta använder underhållningssytemet någon gång under flygningen - oavsett bolag/kabinklass.

Flygbolag som inte erbjuder någon form av personlig underhållning på longhaul skulle jag välja bort. Blir glad när jag flyger t.ex. Avianca som tom erbjuder det på shorthaul. Sedan finns det ju bolag där det fungerar så illa att det förmodligen skulle vara bäst att plocka bort det helt - typ TAP Portugal.

Serverlösningar med mediabibliotek är väl nästa sak att rullas ut bredare (t.ex. liknande Lufthansa), men då behövs bra fästen för iPaden etc. Blir intressant att se.
 

Jonas C

Medlem
Tankar inte ner filmer illegalt. Så föredrar AVOD. Brukar kolla igenom flygbolagens underhållningsutbud i förväg och välja ut vilka filmer jag vill se på.
 

jlo

Medlem
Batteriet på plattan räcker en Long Haul, så jag skulle nog välja AVOD. Mest för måltider men även då man inte har förberett sig inför en flygning ordentligt genom att fylla upp plattan.

Är det dock WiFi på planet så brukar jag ha igång telefonen och så hade jag valt USB för att kunna ladda den.
 

riba

Medlem
Tankar inte ner filmer illegalt. Så föredrar AVOD. Brukar kolla igenom flygbolagens underhållningsutbud i förväg och välja ut vilka filmer jag vill se på.

Finns legala lösningar såsom Viaplay där man kan ladda ner filmer/serier i appen och sedan se dem offline. Alla som ser film på sin "device" har inte tankat illegalt.
 
Skulle föredra USB/eluttag på längre flygningar alla dagar i veckan, speciellt om wifi finns tillgängligt. Det enda jag använder AVOD till är flight info. På kortare flighter där batteritid inte är ens antydan till ett problem skulle dock AVOD räcka fint.
 
Toppen