Senaste nytt

Är OneWorld rätt för mig?

karin81

Ny medlem
Jag skulle vilja bolla lite tankar med er då jag inte riktigt är nöjd med OneWorld som jag idag har.

Jag har idag Finnair Guld-kort / Sapphire men anledningen till att jag känner mig osäker är att jag inte tycker att jag får ut tillräckligt mycket.

- Jag flyger ca 3 - 4 gånger om året Sthlm - Delhi med Finnair (oftast i business class)
- Jag flyger ca 1 - 2 gånger om året Sthlm - Miami med Finnair (oftast i business class)
- Jag flyger ca 1 -2 gånger om året Sthlm - Kina eller Vietnam med Qatar helst (klass beror på aktuella erbjudanden)
- Störresor inom Europa olika bolag inom alliansen
- Är 35 år

3 viktiga saker som jag vill få ut av mitt medlemskap hos ett bolag/i en allians:
- Så många uppgraderingar till business class som möjligt
- Samla samtliga resenärers poäng på ett och samma konto (jag reser alltid med 1-2 kollegor så det blir många poäng ihop för oss men då jag äger bolaget vill jag kunna samla alla poäng på bolagets konto som jag sedan kan nyttja som jag själv önskar)
- Mitt Mastercard kopplat till flygbolag/allians så jag hela tiden får poäng på köp. Handlar för ca 100 000 SEK/ månaden på kreditkort.

Är jag rätt inom Finnair/OneWorld?
Jag tycker de är oerhört snåla med uppgraderingar till business class, dessutom är deras hemsida kass när man ska boka och jag vill få ut mer av mitt resande.

Någon erfaren person som kan råda mig om jag ska byta bolag eller allians för att få ut mer av mitt resande.

Stort tack!
*ny på forumet*
 

ARNBER

Medlem
Spontant skulle jag säga att du kanske vill byta till British Airways om du vill stanna inom OW. Annars hade jag sagt Miles and More med tanken på dina resemål eller Eurobonus om du vill ha kreditkort koplat till kontot. Eller så syftar du på status i EU program och awards i ett annat
 

niksal

Medlem
Min spontana reaktion är att det är något som inte stämmer. 1 t/r sthlm-delhi i business ger väl 34k poäng, plus 15% som guld. Det är väl samma till Miami. Då Platinum (Emerald) är 150k poäng så bör du väl vara extremt nära den nivån? Du vet att du kan byta dina poäng till nivåpoäng för att ta dig över gränsen, tror 3 poäng ger 1 nivåpoäng.

Finnair har åtminstone inom Europa en av de mest generösa uppgraderingspriserna (10k per sträcka) till Business. Då du flyger longhaul business ändå med Finnair så behövs väl inte uppgraderingar där? Du kan överföra poäng från ett plus-konto till ett annat, men det kostar väl eller så finns det restriktioner. Har aldrig gjort det själv. Men du har väl ditt bolag med i Finnair Corporate så du får poäng som du kan använda? Vet inte detaljerna men du hittar säkert information på Finnairs hemsida.

Jag vet inte hurdana kreditkort Finnair har i Sverige tyvärr. I Finland finns åtminstone MasterCard och Diners. Jag har för mig man kan byta Amex-poäng till Finnair poäng.

Om du vill boka flyg med poäng är Finnair Plus ett dåligt program, det är uppgraderingar som gäller för bäst värde.

Jag kan inte tillräckligt om övriga OW program, men här finns gott om experter som snabbt räknar åt dig hur många TP du kunde tjäna in på BAEC och om det kunde räcka till Emerald där.
 

karin81

Ny medlem
Yes, jag är nära nästa nivå men ibland är jag lite "osmart" och bokar economy och sedan "bettar" på uppgraderingar för jag övertalar mig själv att jag bör flyga economy men så får jag ångest innan avresa (haha) och bettat till mig en uppgradering (eller flera eftersom vi är fler som reser)...

Företaget kan tyvärr ej samla poäng för alla som reser, utan alla på bolaget har olika medlemskap...

Att överföra anställdas poäng på mitt kort har jag aldrig tänkt på, ska kolla upp det...
 

nota bene

Medlem
Jag har precis börjat med Finnair Plus själv (når silver i januari efter 6 månader och når troligen guld till sommaren). Programmet är bra med intjäning i Y om du flyger Finnair, och ganska bra i C vad gäller poäng. Dock tror jag att du för status skulle ha lättare med BAEC (resor som du beskriver lär ge Gold=Emerald).

BA har 'On Business' som är för att företag ska tjäna en del på sina anställdas resande - kan dock inte så mycket om programmet. Vad gäller kreditkort finns ett, men de försämrade dock intjäningen rejält (dock är din spend så hög att du ändå lätt kommer upp i deras 2-4-1 voucher för poängbokningar).

Spontant skulle jag tro att det bästa för dig är en kombination av Finnair och BAEC där du krediterar det som behövs för status (emerald) till BA och shorthaul samt överflödiga Finnair C till AY Plus. Skulle tro att du når BAEC Gold och Finnair Silver (eller guld) på detta sätt. Du optimerar även poängintjäningen och får poäng att använda hos två olika bolag, vilket kan vara bra då de erbjuder olika möjligheter och kostnader.

Vad gäller kreditkort kan jag för lite om dessa två kort för att säga vilket som är bäst, beror väl på vilka poäng du har mest nytta av. Skulle själv lägga 500k på BA för att få vouchern och sedan fundera på vart jag får bäst värde av resten (troligen inte BA eftersom det bara ger 1 poäng per 10 kr).
 

olo

Medlem
Välkommen hit till BC! Hoppas att du får mycket glädje av forumet och kan bidra med erfarenheter från ditt resande.

Jag är inte så duktig på oneworld, men är verkligen BAEC något att ha numer? Jag tycker mest att jag läser om hur dåligt det har blivit.

Om du vill tjäna poäng på kreditkort är det fortfarane *A och SAS Eurobonus som är bäst, men det förutsätter att flyger går med *A.
Någonstans är det kanske bäst att göra en analys med avseende på priser och flygtider till destinationerna. Om du gör en sådan tänkt på att SAS öppnar nya linjer till Miami snart. Det har tidigare varit en svår destination att ta sig till med *A.
Så många uppgraderingar till business class som möjligt
När vill du ha dessa? Jag tolkar det som att du redan bokar i business. Är det på Europaresorna eller vill du gå över till att boka ekonomi och hoppas?
Samla samtliga resenärers poäng på ett och samma konto (jag reser alltid med 1-2 kollegor så det blir många poäng ihop för oss men då jag äger bolaget vill jag kunna samla alla poäng på bolagets konto som jag sedan kan nyttja som jag själv önskar)
Det här tror inte något program tillåter. Däremot har många flygbolag företagsprogram som det går att ansluta sig till.
 

Dr. Miles

Expert
Samla samtliga resenärers poäng på ett och samma konto (jag reser alltid med 1-2 kollegor så det blir många poäng ihop för oss men då jag äger bolaget vill jag kunna samla alla poäng på bolagets konto som jag sedan kan nyttja som jag själv önskar)
Det här tror inte något program tillåter. Däremot har många flygbolag företagsprogram som det går att ansluta sig till.
British Airways Executive Clubs Household Account tillåter detta.
Det behöver inte att vara familj, så länge alla är registrerade i en och samma adress (t ex företagsadress), går det att registrera andra British Airways Executive Club medlemmar till Houshold Account.

Household Accounts | Executive Club | British Airways
Terms and Conditions | Executive Club | British Airways
 

olo

Medlem
British Airways Executive Clubs Household Account tillåter detta.
Det behöver inte att vara familj, så länge alla är registrerade i en och samma adress (t ex företagsadress), går det att registrera andra British Airways Executive Club medlemmar till Houshold Account.

Household Accounts | Executive Club | British Airways
Terms and Conditions | Executive Club | British Airways
Ser man på. Det trodde jag inte.

Däremot hade inte jag velat jobba på en arbetsplats där min arbetsgivare administrerar mitt FFP-program och tar hand om mina poäng. Men det kanske är en annan diskussion...
 

fcx

Medlem
British Airways Executive Clubs Household Account tillåter detta.
Det behöver inte att vara familj, så länge alla är registrerade i en och samma adress (t ex företagsadress), går det att registrera andra British Airways Executive Club medlemmar till Houshold Account.

Household Accounts | Executive Club | British Airways
Terms and Conditions | Executive Club | British Airways

Nej, det är inte tillåtet att samla poäng från anställda i ett familjekonto hos BAEC:

18.1.2. A maximum of seven individuals are allowed per Household Account. All Household Account members must permanently reside at the same residential address. Subject to Clause 18.1.4 (b) below, there is no age requirement to belong to a Household Account.

18.1.3. Only one Household Account per residence is permitted. Business addresses are not permitted for Household Accounts. Only permanent residential addresses are permitted for Household Accounts.
 

nota bene

Medlem
[QUOTE="olo, post: 433760]

Jag är inte så duktig på oneworld, men är verkligen BAEC något att ha numer? Jag tycker mest att jag läser om hur dåligt det har blivit.
[/QUOTE]är framför allt om du flyger Y det blivit sugigt. Flyger du C största delen utomeuropeiska destinationer är det ganska bra fortsatt framför allt för status men även intjäning är ok. För att utnyttja poängen gör du redemptions i USA eller Asien.
 
Toppen