Senaste nytt

Blue1 Premium Class - Sämre än SAS Economy Extra?

niksal

Medlem
Jag brukar oftast inte flyga i premium kabiner, men igår hade jag "glädjen" att få flyga CPH-HEL i Blue1:s Premium-klass. Jag har inte flugit SK Economy Extra inom Norden på några månader, men nog ganska många gånger innan det. Jag hade förväntat mig något i stil med SK Economy Extra igår, och blev ganska besviken.

Det är närmast cateringen som gjorde mig besviken. Åtminstone tidigare då SK hade några CPH-HEL flygningar så fick man möjligtvis en ordentlig macka och en skild dessert. Igår fick vi en liten, kanske 8X8cm plastform med vad jag antar var menad som en sallad. Den innehöll ärter, några salladsblad, vad jag tror var quinoa och ett par bitar av något som jag tror var en form av kött. Allt var dränkt i ättika-lik dressing. Till detta fick vi ett stycke bröd samt en chokladbit på kanske 10 gram. Sprit kunde man ha fått hur mycket som helst av, men mitt i veckan håller jag mig nog endast till en servering av vin.

Med tanke på att Blue1 marknadsför Premium som "allt du förväntar dig av Business Class förutom priset" så är jag inte riktigt av samma åsikt. Nu höll ju inte cateringen måttet av vad jag skulle förvänta mig i Economy Extra, för att inte tala om allt som jag skulle förvänta mig av Business Class (mera plats, 200% poäng, priority boarding bara för att nämna några exempel).

Det kanske inte går så bra för KF, men borde de inte ändå se till att Premium produkten hålls på en nivå att den är värd det ganska höga priset? Jag har två "Premium Holiday" flyg i sommar bokat då jag försökte få lite guldkant på semestern, men nu ångrar jag att jag har betalat extra.

Tankar, synpunkter från er som reser både med SK och KF i Premium/Extra?
 

090034208

Medlem
Jag har åkt många gånger i Blue1 Premium( alla gånger uppgraderat via Optiontown). Många gånger inrikes och då är serveringen en macka.
Dom gånger jag åkt HEL-ARN så har det varit exakt samma "lätt mat" som dom haft hos SAS på ex. ARN-CPH i Economy extra. Har även åkt HEL-MUC och då varit varm mat. Det kommer du att få i sommar om det är Europa rutter du flyger. Kan hålla med om att det kan variera en hel del trots allt.
Uppgraderingskostnaden via Optiontown är intressant. Den helt klart dyraste rutten att uppgradera är HEL-CPH, oftast 58€. Den nya rutten VAA-CPH ligger på 35€. När dom flög HEL-MUC var det ofta 49€...
Kan väl konstatera att man uppgraderat för att få miles, för tänker man på sevicen är det knappast värt det!
 

ulagun

Medlem
Än större blir besvikelsen om man gör dumheten som jag och hustrun gjorde. D.v.s tar ut busienss Eurobonusbiljett CPH-HEL och ser fram emot sedvanlig SAS business-service. som mellansäte tomt, mat på porslin o.s.v.
Upplevde Blue One´s Premium som bortkastade poäng.
 

Randy Marsh

Medlem
Maten du fick låter nästan identisk med den jag fick på BGO-CPH i economy extra på skärtorsdagen; en liten låda med bulgur (eller var de quinoa?) med rostbiff, samt en liten chokladbit som "dessert". På CPH-ARN var det någon kycklingrätt och en likadan chokladbit.

För privatresor inom skandinavien, när flexibilitet kanske inte är så viktigt, är det ganska svårt att försvara det betydligt högre priset för economy extra. Vad gäller mat och dricka så blir det ju betydligt billigare med BOB och det är precis samma (dåliga) säten som i economy, utan blockerad mittplats.

För long-haul är det dock något annat, där får man ju faktiskt ett bättre säte och en trevligare konfiguration.
 
Last edited:

Adamsson

Medlem
De gånger jag flugit Blue1 Premium (mellan Stockholm och Helsingfors) har det varit ok service. Ungefär samma standard som SAS Economy Extra på short-haul. Man hinner ju inte äta så mycket på den korta flygturen. :rolleyes:
 

EBGGOT

Medlem
Jag har bara flugit Blue 2 gånger, ARN-HEL samt HEL-GOT men måste säga att den till GOT var en av det bästa premium fighterna jag har haft i Skandinavien. Bra mat, mat service etc. Men sen är ju det ganska stor skillnad på tid luften på HEL-GOT jämfört med ARN-HEL.

Hur som helst, mina intryck (dock begränsade) av Blue´s ekonomi extra är positiva ...
 

twiggs

Medlem
Blue1:s service är rent av pinsam. Jag har alltid fått någon slags måltid serverad på bricka (vilket ger ett bra första intryck). Men på brickan ligger maten i samma plastförpackningar som det gör i Economy Extra hos SAS, iskallt rödvin serveras på brickan och den enda övriga kalla drycken som kunde fås var kolsyrat vatten, äpplejuice och tomatjuice. Min dotter ville ha Cola Light men det fanns enbart på långa flygningar enligt flygvärdinnan. Jag ville ha vanligt vatten vilket inte heller fanns. Detta är en servicenivå vilken SAS leverade i ekonomiklass på likvärdiga flygningar under Scandinavian Direct-eran. Innan dess var det ännu bättre. Och då är det Monkey jag talar om.

"Allt du kan förvänta dig av Business-class, förutom priset?" Jo, tjenare... :mad:

Jag saknar möjligheten att åtminstone på någon daglig avgång kunna få ordentlig service á la SAS!
 
Last edited:
De gånger jag flugit Blue1 Premium (mellan Stockholm och Helsingfors) har det varit ok service. Ungefär samma standard som SAS Economy Extra på short-haul. Man hinner ju inte äta så mycket på den korta flygturen. :rolleyes:

Jag har samma upplevelser på ARN-HEL-ARN, HEL-OSL-HEL och HEL-CPH-HEL route - utom att gillar inte att få iskall rödvin. :eek:
Enda besvikelsen har varit en gång HEL-OUL avgång som var nästan pinsamt. Jag har förlåtit den på grund av avgången opererades av Primera Air för Blue1. :)

Generellt tycker jag att SAS Economy Extra som jag brukar ganska ofta använda på route ARN-CPH-ARN levererar bra service och helt okey mat. Jag har ju inte samma förväntningar som på Long-Haul Economy Extra / Business. Enda som jag inte kan förstå är att både KF och SK har haft några gånger levererat nudlar tillsammans med kyckling eller kött... inte den enklaste rätten att äta. :confused:
 
Nästa vecka ska jag åka KF från VAA-CPH i Premium Economy - vad kan jag förvänta mig?

Det är ju en eftermiddags avgång så du får vänta dig att få kyckling-pesto-pasta sallad. Jag fick det i tisdags eftermiddag och den är faktiskt gott. Vitt vin är inte min favorit så kan inte rekommendera.

Annars bra service och njut av flyget.
 
Toppen