Senaste nytt

Sökes: Optimerat utnyttjande av companion voucher

Mr.Frodo

Ny medlem
Hej!

Jag tänkte inleda det nya året med att planera hur jag på bästa sätt kan utnyttja min British Airways companion voucher. Jag är nybörjare och har inte så bra koll på lämpliga destinationer, och tar
gladeligen emot alla förslag!

Några begränsningar:
  • Vouchern går ut augusti
  • Har endast ca 65 000 avios
I övrigt har jag inga särskilda preferenser eller begränsningar förutom de som listats nedan.
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  2. Var är din destination? Varmt klimat (sol & bad motsv.), i övrigt öppen för förslag!
  3. När vill/behöver du resa ut? Juni, juli eller augusti 2016
  4. När vill/behöver du komma hem? Innan 22:a augusti
  5. Hur länge vill du vara borta? --
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? Inga preferenser
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? British Airways (Companion Voucher)
  9. Vad är din budget? (per person) max 15.000 SEK per person
  10. Vad är det viktigaste för dig? Att utnyttja vouchern till fullo!
 

agehall

Medlem
Tyvärr har du på tok för lite avios för att maximera. Jag har inte datorn just nu, så det är lite svårt för mig att komma exakta avios-priser på resor, men jag skulle tro att du får in nästan vilken destination som helst i ekonomi. Det är dock uselt värde efter som skatter och avgifter är nästan lika höga som om du skulle köpa biljetten.

Mitt tips är att strunta i vouchern och istället invänta nästa Qatar-rea och köpa biljetter i business till någon destination i Asien.
 

kristerj

Medlem
Kan du tänka dig Medelhavsområdet? I så fall kan du hitta många destinationer med BA. Eventuellt kan du ju också köpa till Avios (även om det sällan är en bra affär) för att komma dit du vill. Eller vill du längre bort?
 

gdaily

Medlem
Jag vet inte riktigt om det kvalar in under "varmt klimat" ifall man är ute efter sol och bad...
Nä men tar man sig till USAs östkust så är ju långa vägen i C avklarad. Hur är det förresten med exempelvis Miami, ungefär lika många miles där va? Sedan ett relativt kort skutt till Bahamas och liknande öar.
 

Mr.Frodo

Ny medlem
Tack för alla svar!

Efter lite mer ingående research har jag insett att jag troligen har för få avios. Därför lutar det åt Agehalls förslag, alltså att invänta Qatar-rean och boka business och ha Asien som utgångspunkt.

Detta kanske är OT, men är det rätt uppfattat att det går att använda avios för köp, eller är det "buy and upgrade with avios" som gäller?
 
Toppen