Senaste nytt

Om Burma/Mynamar och Rangoon/Yagon

Lynx

Medlem
Hej

Ska om några dagar åka till Mynamar och spendera några dagar i Yangon. Har mycket dåligt internet nu och har via tapatalk inte lyckats hitta en tråd om detta (finns det så får någon gärna flytta tråden).

Söker efter lite tips om vad man ska göra/se i Yangon? Hur fungerar det med kreditkort numera - finns det bankomater eller är det USD cash som gäller? Skiljer sig växlingskursen mycket åt mellan att ta ut med kort resp cash? Verkar som mycket har hänt det senaste året och mina sökningar på internet ger lite olika svar så tacksam gör tips från er som nyligen varit där!
 

Troy1

Medlem
Det var några år sedan jag var där senast. Men nu ska det finnas en hel del bankomater. Men är nog bäst att ta med lite usd utifall.

Yangon har en hel del ganska häftiga köpcenter i centrum. Stora flervåningshus med "marknader" genom hela. En annorlunda stämning än resterande sydost Asien.

Se den stora pagodan kan vara intressant. Annars tycker jag att ta sig till bago för en dag. Väldigt trevligt ställe med många olika kloster, heliga ormar, liggande stående buddor av alla de slag.

Yangon har tycker jag inte några större must see ställen. Men är en allmänt trevlig stad att bara spatsera omkring i.
 

AlexS

Medlem
Jag var är och jobbade 2013.
Fanns några bankomater, torde finnas ännu fler nu. Som vanligt gäller ju rådet att ta med USD så mkt get går. Räkna inte med att kunna betala hotel o dyl. med annat än cash.
Det är ett säkert land, så inga konstigheter med att ta med mer eller mindre hela resekassan i cash anser jag.
 

staff

Medlem
Finns hur mycket ATMs som helst, inte bara i Yangon utan även i Mandalay och mindre (turist)orter som Bagan.

Många mindre handlare tar inte USD, framför allt inte om de är nya/crisp. Vet inte säkert varför, men se till att ta ut gott om kyat om du planerar att betala cash.

Bor du på ett större hotell (kan rekommendera Shangri-La i Yangon som är alldeles utmärkt - bra lounge!) tar de utan tvekan alla kreditkort.
 
Toppen