Senaste nytt

"Näst största" trevliga städer i olika länder

FFlash

Medlem
Mången turist besöker vanligtvis ett nytt land med att börja med dess huvudstad. Jag gillar också att besöka städer, storstäder alike.
Men jag har börjat gilla i synnerhet sådana städer som är lite mindre och inte så turist-frekventa som det typiska första resmålet huvudstaden.
Jag tänkte vi kunde skapa en lista som tips på olika "näst största" eller vad man nu vill kalla dem. Med undantag på "udda städer" för det finns redan tråd om "udda ställen" att besöka.

Jag börjar med några mina favoriter (dock vara Europa vid det här skedet):

Finland: Åbo istället för Helsingfors
Sverige: Göteborg istället för Stockholm
Portugal: Porto istället för Lisboa
Ryssland: St Pettersböle istället för Moskva
Spanien: Barcelona istället för Madrid (nåväl, det här är lite "fusk", så jag säger San Sebastian!)

Några undantag som är ännu "oslagbara" som jag gärna tar emot tips:
Frankrike: Paris - för att det är Paris, kanske Strasbourg men nej
NL: Amsterdam, ?
Österrike: Wien, ? (Graz är iofs trevlig, men inte riktigt till nivå, Salzburg?)
GB: London, ?

Några som torde finnas bättre än deras huvudstad, tror jag:
Polen: Warszawa, ? (har ej besökt Krakow, kanske den?)
Belgien: Bryssel, ?
Tyskland: Scheisse, vad ska man hitta på här??????
 

Timotey

Medlem
Cork på Irland tyckte jag var en väldigt trevlig stad, iofs gillar jag Dublin med men Cork är absolut värt ett besök. Sen så är jag lite färgad men rankar Tammerfors högre än Åbo.
 

skogis

Medlem
Jag tycker myket om Verona i Italien. I Rom är det lite väl mycket turister, detsamma i Florens. Milano är ganska "fult" och Bologna lite väl litet. Verona är kanon!

Sen kanske det är att ta i att kalla Verona för "storstad".
 

nota bene

Medlem
I Nederländerna besöker jag ofta Utrecht som är en trevlig gammal universitetsstad. Naturligtvis har Amsterdam mycket mer att erbjuda, men kanaler, bra mat och bra nattliv finns även i Utrecht!

Kina: Shanghai över Beijing varje dag i veckan!
 

ARNBER

Medlem
I Tyskland tycker jag borde man åka till München (vacker stadsbild, med italienska inslag, matkultur, närhet till alperna) eller Hamburg (gammal handelsstad, med skandinaviska inslag, musikkultur etc). Kan inte så mycket om Köln tyvärr men då har man det hela med Domkyrkan och vinerna som odlas i omgivningen). Sen tycker jag också om Dresden som kanske inte passa in i lista pga sin mindre storlek men staden har mycket att bjuda på (arkitektur, naturen etc)

Sen är Berlin otroligt divers och det finns mycket mer än bara techno och muren :)
 

Juraj

Medlem
I Kroatien är det också lite omvänt, man brukar åka till kusten (t.ex. Split, Dubrovnik), medan huvudstaden Zagreb inte får lika många turistbesök. Men jag tycker Zagreb har jättemycket att erbjuda, centrum är som en liten Vienna, det finns många grönområden osv. Sedan är ju också stora delar av staden byggda under den "kommunist"-tiden med tidstypiska höghus, men jag tycker det finns en viss charm i det också.
 
Toppen