Senaste nytt

2-4-1 vouchern fungerar bara med poäng?

Hej alla,

Jag fick precis hem min 50% rabatt voucher efter att ha använt 150.000kr på mitt AMEX SAS premium.
Jag blev direkt förvånad när jag läste att vouchern enbart fungerar vid inlösning av poäng? Här kanske jag har grovt läst fel men när jag började med AMEX så trodde jag att det även gick att betala med pengar?

Är detta något nytt? Eller har det alltid varit så och jag har bara missat det?

Detta får mig också att undra vad som är bäst. SAS kortet eller Membership Rewards från vanliga AMEX guld kortet? Med Membership Points så går det i alla fall att delbetala resan med poäng/pengar.
 

palmen

Moderator
Hej alla,

Jag fick precis hem min 50% rabatt voucher efter att ha använt 150.000kr på mitt AMEX SAS premium.
Jag blev direkt förvånad när jag läste att vouchern enbart fungerar vid inlösning av poäng? Här kanske jag har grovt läst fel men när jag började med AMEX så trodde jag att det även gick att betala med pengar?

Är detta något nytt? Eller har det alltid varit så och jag har bara missat det?

Detta får mig också att undra vad som är bäst. SAS kortet eller Membership Rewards från vanliga AMEX guld kortet? Med Membership Points så går det i alla fall att delbetala resan med poäng/pengar.
Det är precis som AtleFlyg säger, det gäller bara för rena poängbokningar.
Om de hade tänkt att använda poängen till SAS så är det överlägset bäst att kreditera till Eurobonus istället för MR. Fördelen med MR är väl att du kan nyttja dom till annat så som hotell eller andra flygbolag utanför star alliance. Om du krediterar till MR så får man väl inte heller någon 2-4-1 voucher, eller är det jag som är ute och cyklar nu? Den får man ju bara om man har SAS Amex och inte om man har Amex Gold.
Det kommer bli billigare i poäng att nyttja din 2-4-1 vocuher inom star alliance med dina sas-poäng än att boka samma resa med MR-poäng utan voucher.
 

agehall

Medlem
Om man utgår från Sverige, flyger *A och vill använda sin kickback till flyg är SAS EB AmEx överlägset. Vill man flyga någon av de andra allianserna kan MR vara ett alternativ, men då får man ha rätt stor spend för att det ska ge någon vettig utdelning.
 
Okej då var det jag som helt missat den delen. Jag började med AMEX i april detta år som ett test för att se om det var något att ha. Blev faktiskt lite förvånad att jag lyckades komma upp i 150k detta år.
Just nu känns kortet väldigt bra då jag redan är uppe i nästan 50k poäng. Men då ska en minnas att välkomstbonusen är en stor del så nästa år kommer jag nog bara upp i hälften av de poängen.

Jag har för mig att en resa till Bangkok gick på 80.000 poäng. SAS AMEX kanske fortfarande är bästa valet bara det att steget till att tjäna in en resa blev mycket längre.
Reseförsäkringen och loungacceserna är dock bättre på vanliga AMEX Gold.

Jag förstår det kallas "kreditkorts djungeln" :)
 

palmen

Moderator
80k är vad det kostar till Asien med SAS, dock flyger inte SAS till Bangkok längre. För att komma till Bangkok så måste du flyga Star Alliance och det blir då 90k poäng (som går att se i den länk Agehall postade). Att utnyttja poängen för att flyga economy är sällan ett bra värde, för 100k poäng kommer du till USA med SAS i Business som exempel, kan flyga till Los Angeles som exempel för den poängsumman.

Det finns många sätt att tjäna lite extrapoäng, för några dagar sedan skickades en bonus challenge ut till en del kunder till SAS. Där räcker det med 3 resor för att få 30.000 extrapoäng. Dessa resor går att få för ca 3000 kronor.
 
Tur i oturen så har jobbet investerat i väldigt bra videokonferens utrustning så jag flyger sällan numera. Skönt att slippa tidiga morgnar på Arlanda och sena kväller utan middag och byta ut dem mot kvalitetstid med frugan. Nackdelen är dock att de poäng jag får enbart kommer från daglig shopping vilket slutar på kanske 200k/år.

200k ger 30k poäng så en resa i business ligger ca 4 år bort. Poängen gäller i 5 år vilket betyder att ungefär samtidigt som jag börjar få ihop en bra summa så börjar de förfalla vilket "tvingar" mig att åka på en resa även om det inte passar just då.

Iofs så blir det några resor här och där. Kom precis tillbaka från en semester i Bangkok vilket gav mig 10k extra poäng från Thai Airways. Så det kan gå fortare.
 

palmen

Moderator
Det tog mig 2 år att samla ihop de poäng som behövdes för att göra min första resa i First (150k poäng) och då reser jag inte direkt mycket i och med att det bara är privata resor, men det har blivit desto mer på senare tid. Jag ser det som en investering, kan jag flyga riktigt billigt och få mycket poäng så är det värt att göra resan.
Till och från kommer det kampanjer som fullständigt öser gratispoäng på en, för 2 år sedan hade SAS en julkalender där man fick trippla poäng till en del destinationer. Då kunde man flyga till Athen för ca 2500 kronor och dra in lite över 30.000 poäng, att det sedan råkade komma en dubbel-kampanj som inföll samtidigt gjorde att en resa tur och retur till Athen gav nästan 45.000 poäng. Nu tror jag inte att vi kommer se direkt många kampanjer som ger så mycket poäng framöver, speciellt inte som intjänandet inom Europa har gått ner kraftigt. Det går dock att få in en hel del poäng på långlinjerna och det kanske kommer några kampanjer där framöver. Det är inte så jobbigt att man "måste" åka till New York en weekend för att dra in lite poäng ;)
 
Toppen