Senaste nytt

Arlanda-Honolulu med bonuspoäng?

JimLov

Medlem
Sitter och gör lite målplanering för bonusintjäning.
En resa jag skulle vilja göra är Arlanda-Honolulu men får inte det som förslag när jag kollar bonusresor på SAS.
Tanken är 2-4-1 Amex voucher och sedan business för 2 pers ToR.
Hur får jag reda på vad det skulle kosta i poäng, vilka resvägar som finns osv?

/JimLov - Newbie
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Alf

Medlem
Jag bokade för någon tid sedan ARN -EWR -HNL med min 2-4-1 voucher och det kostade 160 000 poäng för två med avresa i febr-2016.

ARN - EWR med SAS i C
EWR - HNL med UA i F (finns inte C på inrikes. UA flyger denna sträcka med B767-400 som har flatbed)

Skatter och avgifter 450 kr per biljett.
 

RickardG

Medlem
Och jag har bokat ARN-ORD-SFO-HNL med SAS och United för 80000 poäng per person i business och 498kr i skatter. Att göra som @fcx säger är ett alternativ som istället kostar 55000 poäng och en t/r från t.ex. SFO till HNL med Hawaiian går på i runda slängar 6500kr/pers. Tänk dock på att ha lång tid för byte så att du inte riskerar att bli strandsatt vid en försening.
 

ARN-FRA

Medlem
Jag försökte att boka ARN-LAX-HNL och KOA/OGG/HNL-LAX-STO tillbaka. Men det saknas helt lediaga awards på HNL-LAX tillbaka 9/4/2015. Jag skulle återkomma om en månad, för att se om det fanns något då. Men hellre än att ta en open jaw, avstod jag helt från HNL-flighten. Nu har jag alltså bokat ARN-LAX 15/3 i business och LAX-ARN 9/4 i eco för 80.000 och SEK 1000 i skatter för 2 vuxna, ett barn och en infant. .

Frågan är om det ens är värt att boka LAX-HNL-LAX med en 2-4-1? Vad säger ni?

Eftersom vi flyger business ARN-LAX sa Talinn att "skatterna" LAX-HNL bllir högre än de skulle ha blivit om vi hade flugit economy ARN-LAX. Det låter konstigt, kan jag tycka.

Eftersom vi har ett barn och en infant blir det nästan dyrare med bonusbiljetter och 2-4-1 än med en ordinarie biljett.

Vad gör jag nu?
Bokar 2 vuxna, ett barn och en infant med United till ordinarie pris?
Kan jag i så fall länka biljetterna till samma bokning om det skulle bli förseningar? Om inte, räcker 6 timmar som marginal i LAX på in- respektive utresa?
Eller försöker jag att hitta bonusbiljetter till HNL (eller någon annan flygplats på Hawaii) med United som lirar med min LAX-flight (dvs max 23 timmar i LAX)? Vad kommer det att kosta oss 4 i poäng och avgifter i så fall?

Är det ens värt att använda 2-4-1 på Star alliance om man har barn, förresten? Jag tycker att poäng och skatter ligger farligt nära en vanlig biljett.

Tacksam för tips!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Jag försökte att boka ARN-LAX-HNL och KOA/OGG/HNL-LAX-STO tillbaka. Men det saknas helt lediaga awards på HNL-LAX tillbaka 9/4/2015. Jag skulle återkomma om en månad, för att se om det fanns något då. Men hellre än att ta en open jaw, avstod jag helt från HNL-flighten. Nu har jag alltså bokat ARN-LAX 15/3 i business och LAX-ARN 9/4 i eco för 80.000 och SEK 1000 i skatter för 2 vuxna, ett barn och en infant. .

Frågan är om det ens är värt att boka LAX-HNL-LAX med en 2-4-1? Vad säger ni?

Eftersom vi flyger business ARN-LAX sa Talinn att "skatterna" LAX-HNL bllir högre än de skulle ha blivit om vi hade flugit economy ARN-LAX. Det låter konstigt, kan jag tycka.

Eftersom vi har ett barn och en infant blir det nästan dyrare med bonusbiljetter och 2-4-1 än med en ordinarie biljett.

Vad gör jag nu?
Bokar 2 vuxna, ett barn och en infant med United till ordinarie pris?
Kan jag i så fall länka biljetterna till samma bokning om det skulle bli förseningar? Om inte, räcker 6 timmar som marginal i LAX på in- respektive utresa?
Eller försöker jag att hitta bonusbiljetter till HNL (eller någon annan flygplats på Hawaii) med United som lirar med min LAX-flight (dvs max 23 timmar i LAX)? Vad kommer det att kosta oss 4 i poäng och avgifter i så fall?

Är det ens värt att använda 2-4-1 på Star alliance om man har barn, förresten? Jag tycker att poäng och skatter ligger farligt nära en vanlig biljett.

Tacksam för tips!
Hur många poäng som går åt kan du se på SAS hemsida, till Hawaii är det 160k poäng i business jämfört med 100k poäng till Los Angeles
Star Alliance award chart - SAS
Om ni har poängen skulle jag nog titta på ett alternativ där du kan lägga på detta på din redan existerande bokning, det borde vara väldigt låga skatter och avgifter i och med att man inte betalar bränsletillägg inom USA eller när man flyger SAS. I och med att ni redan använder en 2-4-1 till LAX (antar jag) kan ni flyga vidare till Hawaii också. Jag skulle dock titta på vad det faktiskt kostar att köpa en biljett mellan LAX och och Hawaii, blir rätt många extra bonuspoäng för att flyga dit (80k extra mot vad ni redan betalt). Vad det gäller hur lång tid ni behöver med två separata biljetter så brukar tipset vara att ta en övernattning åt båda håll för att vara på den säkra sidan. I 95% av fallen räcker det med 3-4 timmar men varför chansa när man ska på semester, ni verkar ju dessutom ha ca 3 veckor ni ska vara borta.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Kan jag i så fall länka biljetterna till samma bokning om det skulle bli förseningar?

Nej. Det går inte. Det går att lägga in anteckningar, men det finns inga garantier för att det ger något. Skiter det sig så kan du inte räkna med att ni blir behandlade som om ni var på en bokning.
 

ARN-FRA

Medlem
Tack för ett trevligt svar.

Det stämmer att vi har använt en voucher. Jag har dessutom ytterligare en voucher samt 170.000 poäng kvar. Och mycket riktigt är vi borta i tre veckor.

Jag förstår att för två vuxna tillkommer totalt 80.000 poäng och skatter + avgifter. Lite oklart för mig hur stora dessa avgifter är i och med att vi flyger business till LAX Är det tydligen högre än normalt.

Men också att ta in i beräkningen är att vi dessutom har ett barn och en infant.

Om jag förstår det rätt har dessa ingen poäng- eller avgifts-rabatt på United. Eller iallafall mycket liten. Till skillnad från på SAS, där barn och spädbarn betalar hälften respektive ingenting.

I dagsläget finns dock inga tillgängliga retur flyg.

Jag får ringa om en månad och i så fall prova att lägga till flygen till Hawaii för oss fyra, men det hade varit intressant att redan nu veta exakt hur många poäng och kronor det skulle kosta.

Kanske det finns något kryssningsfartyg man kan åka ena sträckan med.
 
Toppen