Senaste nytt

Hur fungerar det där med tull egentligen idag?

Kastrup

Medlem
Jag inbillar mig att jag har förstått det "klassiska" upplägget för tull: Om du vill ta in varan i det här landet och avser lämna den här, måste du betala en avgift. Om du däremot tänker ta med dig varan ut igen skriver vi in den i ditt pass, och du måste visa upp den när du lämnar landet. So far so good.

Men hur fungerar det idag? Om jag åker runt med en dyr klocka på armen, dyr dator, dyra kläder, etc, borde jag inte förtulla dem på något vis så jag inte åker på att betala nånting? Vad är skillnaden på att vara i USA och ha handlat lite, och ha varit i USA med sin befintliga utrustning och åka hem? Vad är skillnaden på att åka runt med sin fina klocka, och ha nyss köpt den i Schweiz?
 

Valley

Medlem
Känner inte till det där med att det räcker med en notering i passet. Normalt förfarande för gods som är tullpliktigt och enbart är på genomresa i ett land är att det skall klareras såsom transitgods. Eventuellt (med stor säkerhet) är det även förknippat med att du får ställa en säkerhet motsvarande införselavgifterna.
Väl ganska vanligt att om man köpt en dyr klocka, dator, ädelstenar, smycken, med mera, med mera. Ser man till att inte ha med sig en originalkartong med kvitton tillsammans med det man inhandlat.
Klockan sitter på armen. Smyckena där de skall vara. Och så vidare.
Hittar tullverket vid en kontroll till exempel en apdyr klocka i en originalkartong med tillhörande kvitton kan man nog räkna med lite tråkigheter. Riktigt höga värden (kommer inte riktigt ihåg gränserna) och vi pratar åtalbart.

Ett helt korrekt förfarande är som du skriver. Har du köpt en klocka i Schweiz och kanske där återfått delar av skatter, eftersom du skall föra ut klockan ur landet, är den rätta proceduren att förtulla klockan i införsellandet.
Har du med dig utrustning av något slag till ett visst land med syfte att använda den i ditt arbete har du ofta en procedur med temporär införtullning. Eller så finns mässprocedurer om du har med dig exempelvis maskiner till en dylik.
Allt beror på vad det är du avser göra.
 

Andreas Q

Medlem
Jag har faktiskt aldrig varit med om att tullen är intresserade av annat än knark och dyl. Bortsett från diktaturer och bananrepubliker som vill ha mutor.

Men om man nu vill göra rätt för sig så finns blanketter för temporär import.
 

JonW

Medlem
Jag inbillar mig att jag har förstått det "klassiska" upplägget för tull: Om du vill ta in varan i det här landet och avser lämna den här, måste du betala en avgift. Om du däremot tänker ta med dig varan ut igen skriver vi in den i ditt pass, och du måste visa upp den när du lämnar landet. So far so good.

Men hur fungerar det idag? Om jag åker runt med en dyr klocka på armen, dyr dator, dyra kläder, etc, borde jag inte förtulla dem på något vis så jag inte åker på att betala nånting? Vad är skillnaden på att vara i USA och ha handlat lite, och ha varit i USA med sin befintliga utrustning och åka hem? Vad är skillnaden på att åka runt med sin fina klocka, och ha nyss köpt den i Schweiz?
Nej, några varunoteringar i pass har nog aldrig förekommit, i vart fall inte i modern/halvmodern tid.
Däremot används en registrering som kallas Carnet i fall av tillfällig export.
Utanför EU/EFTA ska förstås också poängteras, inom behövs ju ingenting.

När det gäller sådant som kan klassas som personlig reseutrustning är det precis som Valley beskriver; är det uppackat som vanliga reseeffekter, samt i rimliga mängder, är det inte föremål för tull.
Vilket ju öppnar möjligheter för enstaka tullfri införsel av sådant.
 

Valley

Medlem
Nej, några varunoteringar i pass har nog aldrig förekommit, i vart fall inte i modern/halvmodern tid.
Däremot används en registrering som kallas Carnet i fall av tillfällig export..........
Litet förtydligande. Carnet förekommer i några olika varianter.
TIR-Carnet vid transitering genom länder och som du säkert tänker på ATA-Carnet. Tillfällig utförsel/export för till exempel mässor, arbetsutrusning och lite till.
 

nota bene

Medlem
Är en hel del meck med att få tag i rätt deklarationer beroende på land, men tullar ofta när jag reser interkontinentalt i tjänsten. Den svenska delen är mestadels smidig (om du inte får en tulltjänsteman som vill jävlas). Utomlands beror det till stor del på vart du ska, men många länder har (i alla fall på pappret) orealistiska krav på listor av godset.

Det är ju lätt om du har 200 lika dana telefoner eller en klocka, men om du har varor som är i sin natur ej uniforma blir det ibland en del tjafs att få in det.
 

nota bene

Medlem
Ja, t ex reservdelar till en livsmedelsmaskin. Kravet kan vara hur mycket som helst i vissa länder...
Låter ungefär som min situation (fast annorlunda).

Kan tänka mig att de vill ha beskrivningar av varje skruv, mutter och detalj på en specifik reservdel... I vissa fall kanske det rör sig om ett patent eller liknande där du faktiskt inte i detalj kan redogöra för innehållet på den nivå som efterfrågas.

Jag har ofta problemet att jag har en grupp varor som har ett värde om säg 100000, fördelat på ca 3000 olika artiklar. Att då förvänta sig en detaljerad lista på (ofta unika) produkter värda enstaka kronor eller tior är helt orimligt. Att skapa en sådan lista skulle kosta mer än vad produkten är värd.

Det har hänt [KINA!!!] att jag fått vända (alternativt sända åter med post) med varor som är korrekt deklarerade för att tulltjänstemän vägrar följa rådande regelverk.
 

Valley

Medlem
Låter ungefär som min situation (fast annorlunda).

Kan tänka mig att de vill ha beskrivningar av varje skruv, mutter och detalj på en specifik reservdel... I vissa fall kanske det rör sig om ett patent eller liknande där du faktiskt inte i detalj kan redogöra för innehållet på den nivå som efterfrågas.

Jag har ofta problemet att jag har en grupp varor som har ett värde om säg 100000, fördelat på ca 3000 olika artiklar. Att då förvänta sig en detaljerad lista på (ofta unika) produkter värda enstaka kronor eller tior är helt orimligt. Att skapa en sådan lista skulle kosta mer än vad produkten är värd.

Det har hänt [KINA!!!] att jag fått vända (alternativt sända åter med post) med varor som är korrekt deklarerade för att tulltjänstemän vägrar följa rådande regelverk.

Allt varit med om att varje skruv, mutter, stift, mm skulle avräknas. Då för en komplett maskinanläggning.

Annars kan du testa Brasilien om du önskar omvärdera Kina som krångligt. Kina lär då framstå som en dröm.

Annars finns normalt inte kravet på att artiklar i en produkt skall redovisas. Är produktens färdigställandegrad som skall avgöra dess klassificering.
Dessvärre så finns ibland tomtar och troll inte så värst mycket regelverk utan det är deras egna personliga uppfattning som är gällande. I princip samma system som svenska SKV tillämpar.
(Även svenska tullverket kan (kunde) ha en intressant syn på vissa artiklar. Här har någon ansett att fiskolja är ett animaliskt fett)

Tips är att överlåta allt dylikt på en duktig speditör. De har oftast rätt kontaktnät och kanaler för att undvika en väldigt massa trubbel.
 
Toppen