Senaste nytt

Mabi - Skadad bil, säger de.

daKnight

Medlem
Hej Forumet,
har hängt här en del utan att vara medlem, men idag efter att ha lämnat tillbaks min hyrbil hos Mabi efter julen. Då fick jag (tyvärr) anledning till att gå med och berätta om deras fasoner.

Jag hyr bil för ca 25 till 30k om året så har ett par mil bakom ratten samt har de senaste gångerna hyrt av Mabi då de ligger ganska nära där jag bor, de har även både trevlig personal och bilar.

Dock så blev jag förvånad denna gången när jag hämtade bilen så fattades det en kvarts tank. Detta sa de skulle regleras efter jag återlämnade bilen. Skulle då anat ugglor i mossen och kontrollerat bilen mer noggrant. För drygt en timme efter jag lämnat in bilen så får jag detta mail från dem med bilder. Enligt mig så tycker jag det är under all kritik att ta upp en förslitningsskada som av bilden att bedöma är någon stans mellan 15 till 20mm. Hade jag hyrt en Vespa i Turkiet hade jag inte blivit förvånad.

Betalat bilen med mit AMEX Platinum.

----

Hej xxx

Tack för din hyresperiod hos oss på Mabi, hoppas du varit nöjd med bilen.

Vi har nu tvättat och skadekontrollerat bilen du hyrde hos oss och dessvärre har vi hittat ett skrap undertill på stötfångaren fram (se bifogad bild). Kostnaden för att åtgärda denna skada faller tyvärr på dig. Du har en självrisk på 5000:- men då det endast kommer kosta oss 3500:- att åtgärda denna skada är det belopp som kommer debiteras på ditt kort.

Om du har några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss. Annars önskar vi dig en god fortsättning!
Med vänlig hälsning / Best Regards
Karin
MABI Hyrbilar AB
Roslagsgatan 38
113 55 STOCKHOLM
..............................................
Opening hours:
Mon - Fri 07:00 - 18:00
Lör/Sa 09:00 - 13:00
Sön/Su 15:00 - 18:00
..............................................
Tel: +46 (0)8 - 612 60 90
E-mail: stockholm@mabi.se
Web: www.mabi.se
----[GALLERY=][/GALLERY]
 

Attachments

  • IMG_2720.JPG
    IMG_2720.JPG
    68,2 KB · Visningar: 753
  • IMG_2723.JPG
    IMG_2723.JPG
    84,8 KB · Visningar: 783

agehall

Medlem
Var det inte Sixt som försökte lura upp @Martin Björnström en gång?

Det där känns ju löjligt. Imho ser det ju mest ut som smuts. I värsta fall får man dra polermaskinen över det en gång, men det kostar inga 3500kr.

Om hyran betalades med AmEx Platinum så borde du ha rätt bra försäkringsskydd tycker jag, så du borde nog höra av dig till AmEx och prata med dem om detta.

Edit: Ser att du ändrade till AmEx Elite - det var ju synd, för då är ditt skydd i princip obefintligt vid hyra av hyrbilar. :/
 

Kricka

Medlem
Jag råkade ut för en liknande sak hos Avis i Kapstaden. Läste mina villkor på
hemförsäkring lite mer noga och fann att det ingick och försäkringsbolaget
stod för självrisken.
 

Stefan62

Medlem
Jag råkade ut för en liknande sak hos Avis i Kapstaden. Läste mina villkor på
hemförsäkring lite mer noga och fann att det ingick och försäkringsbolaget
stod för självrisken.
Här bör man vara helt klar över att om skadekostnaden inte når upp till självrisken så kan det bli problem, eftersom det då inte är ett försäkringsärende...
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen