Senaste nytt

Bonusresa eller annat alternativ Stockholm-Panama City 15 jun - 30 jun 2012

Sakoz

Medlem
Jag talade idag med SAS Eurobonus bokningen och hade turen att prata med Anders som är mycket kompetent och trevlig. Fick information om bonusresa i C SK, ARN-EWR CO, EWR-PTY för 110k poäng / person, med stopover skulle det bli 130k. Jag skulle helst vilja nyttja min poängcheck med 50% poängrabatt från AMEX. Men det förpliktar då att åtminstone IC flighten är med SK.
Det skulle vara häftigt om man kunde få till något i F men då får man lägga poängrabatten åt sidan eftersom SK inte har någon F klass. Hur skulle Ni göra? Köra poäng på ICn och sen hitta bra och billiga Z på EWR-PTY? Jag blir EBG om någon månad medans min gode vän inte alls är med i EB. Öppen för alla förslag, det kanske finns en smartare route. Vi har väl satt ett tak på ca 20 tSEK/p
 

Roger J

Medlem
Sa han specifikt att du kunde använda Amex burnoff-vouchern om långleggen var med SAS? Det vore fantastiskt i så fall. Jag har vid tidigare blivit nekad det och fått det förklarat att hela bonusbokningen måste vara enbart med SAS-flyg vilket gjort det oattraktivt och svårt att använda vouchrarna.
 

Sakoz

Medlem
Ja men vouchern gäller enbart på SAS flygningen, exempelvis ARN-EWR medans EWR-PTY blir en separat bokning med poäng eller mot betalning. Dock sa han att jag kunde höra mig för med EBG medlemsservice, när jag blivit EBG, dom kan trixa lite i bland. Vad det innebär i praktiken vet jag inte. Är inte EBG ännu.
 
Last edited:

tourist

Medlem
Fast då får du ju inte alla sträckor i en och samma bokning => potentiella problem med genomcheckning av bagage eller vid missade anslutningar. Eller?
 

Sakoz

Medlem
Tourist: Ja, så är det. Men och andra sidan kan man ta ett par dagar i NYC så har man marginaler.
 

Sakoz

Medlem
Jag väcker den här tråden till liv igen, jag förstod senare att avsaknaden på svar berodde nog på att avresedatum låg för långt fram när jag skapade denna tråd. Förutsättningarna har ändrats, då mina vänner är lite för snåla och heller inte är med i några bonusprogram så har vi beslutat att ses i Panama i stället.

Så här ser det ut:

Avresa 2012-06-15 (+/- 3 dagar)
Återresa ca 10-12 dagar senare, ex. 2012-06-26 (vill helst inte vara borta längre än 12 dagar).
Z - Business biljett betalar helst för longhaulen för att få poäng, sen skulle jag kunna tänka mig bonusresa i Z eller F sista biten, men åker jag via USA så är väl inte F så mycket att hänga i granen? Då kanske man lika väl kan köra Y och hoppas på uppgradering. :)

Är EBG idag och kommer även vara EBG när resan sker så helst Star Alliance.

Skulle vara kul att prova LH/LX i F (poänguppgradering) men inget måste.

Kom gärna med råd och tips. :)
 

Roger J

Medlem
En nackdel att splitta bonusbokningar är att det går åt fler poäng eftersom bonusbokningar bygger på zonsystemet... Huruvida det ändå är attraktivt att göra det på exemplet ovan får man räkna på givet att man har en Amex burnoff-voucher som man annars inte skulle få använndning för. Att bokningen splittas på två biljttnummer som ligger i samma PNR/bokning tror jag i praktiken inte spelar någon roll. Det är en poängteknisk grej, det är ändå en sammanhållen/genomgåennde bokning.
 

Sakoz

Medlem
Jag behöver inte använda AMEX burnoff vouchern på denna resa eftersom jag blir ganska låst då. Borde ha skrivit det, hade glömt av vad jag skrev tidigare i tråden.
 
Toppen