Senaste nytt

Vad använda mina poäng till?

Rickard

Medlem
Hej,

Jag är en newbie på hela det här med poäng. Jag har ungefär 120 000 Eurobonuspoäng som jag skrapat ihop under några år via Amex-kortet. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska använda dem till.

Jag har fru och två barn och planerar en resa någon gång nästa år. Jag skulle så klart kunna använda poängen för att boka en bonusresa i ekonomiklass, men jag skulle egentligen hellre köpa ekonomibiljetter och uppgradera oss alla till businessklass. Är det möjligt med 120k poäng? Hur gör man i så fall? Jag vill ju liksom ha en garanterad uppgradering så jag inte köper biljetter och sen inte kan uppgradera oss. Måste man flyga SAS eller kan man göra en sådan här uppgradering med alla flygbolag i Star Alliance? Rekommenderar ni något speciellt bolag för en trevlig upplevelse?

Uppskattar alla tips ni kan ge mig.

MVH
Rickard
 

Dr. Miles

Expert
Hur gamla är barnen?
Om de är över 11 år, kostar det som vuxna även för bonusresor med SAS/Wideroe. I så fall 120.000 poäng / 4 personer = 30.000 poäng per person.

Med 30.000 poäng per persong kan ni flyga med SAS inom Europa från Norden i SAS Go.
SAS points charts - SAS

Uppgradering kostar 40.000 poäng per person per flight från SAS Go till SAS Business när man flyger SAS interkontinental flygning, så 120.000 poäng räcker inte för alla.

Däremot uppgradering från SAS Go till SAS Plus (15.000 poäng per person per flight) eller från SAS Plus till SAS Business (25.000 poäng per person per flight) räcker för alla 4 personer.

Sedan är det en annan sak om det finns tillgänglighet för 4 platser på samma flight.
 

palmen

Moderator
Hej,

Jag är en newbie på hela det här med poäng. Jag har ungefär 120 000 Eurobonuspoäng som jag skrapat ihop under några år via Amex-kortet. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska använda dem till.

Jag har fru och två barn och planerar en resa någon gång nästa år. Jag skulle så klart kunna använda poängen för att boka en bonusresa i ekonomiklass, men jag skulle egentligen hellre köpa ekonomibiljetter och uppgradera oss alla till businessklass. Är det möjligt med 120k poäng? Hur gör man i så fall? Jag vill ju liksom ha en garanterad uppgradering så jag inte köper biljetter och sen inte kan uppgradera oss. Måste man flyga SAS eller kan man göra en sådan här uppgradering med alla flygbolag i Star Alliance? Rekommenderar ni något speciellt bolag för en trevlig upplevelse?

Uppskattar alla tips ni kan ge mig.

MVH
Rickard
Om du garranterat vill sitta i businessclass så har du inte så mycket val förutom att köpa just en sådan biljett, antingen med poäng eller cash.
Uppgradering till business från economy kostar 40.000 poäng med SAS så du kan uppgradera 3 personer utifall att det finns plats. Man kan ansöka om uppgradering 30 dagar i förväg och få besked någon dag innan avresa om den går igenom. Även om den inte går igenom så kan det finnas möjlighet att uppgradera på flygplatsen, då brukar det vara first come first serve som gäller.
Det går att uppgradera andra bolags biljetter med SAS poäng men det kräver oftast en väldigt dyr bokningsklass i economy som kostar detsamma som att köpa business, dvs inget bra alternativ för det mesta.

Om ni flyger longhaul skulle jag rekommendera SAS framför andra bolag inom star alliance om ni är ute efter business. Deras nya kabin (som alla plan utom 1 har till sommaren enligt plan) är riktigt bra och står sig väl mot andra bolag inom star alliance. Tyvärr ser man sällan rabbaterade resor i business för poäng om du vill boka det, Att dessutom hitta 4 business-platser med SAS är väldigt svårt och man måste vara väldigt flexibel och ha en massa tur. Väljer du Lufthansa eller United över Atlanten går det dock att hitta lite då och då men återigen kräver det väldigt mycket flexibilitet för det mesta.
 

Najk

Medlem
Det går aldrig att garantera en uppgradering.
För 2år sedan så bokade jag 2st vuxna och 2st barn till USA i Ekonomi, med SAS, 1st Amex Voucher och barn under 11år så blev det 120k poäng.
 

olo

Medlem
Hur gamla är barnen?
Det behövs nog svar på den här frågan innan vi funderar vidare.

En tanke om det eftersöks 4 biljetter är att titta på "bästa tillgänglighet". De är dyrare poängmässigt, men då finns det garanterat plats åt alla. Dessutom tjänar ni poäng på resan. Kostnaden beror mycket på om det ges bonus på priset.
Har du någon status hos SAS idag?
 

RickardG

Medlem
Hej,

Jag är en newbie på hela det här med poäng. Jag har ungefär 120 000 Eurobonuspoäng som jag skrapat ihop under några år via Amex-kortet. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska använda dem till.

Jag har fru och två barn och planerar en resa någon gång nästa år. Jag skulle så klart kunna använda poängen för att boka en bonusresa i ekonomiklass, men jag skulle egentligen hellre köpa ekonomibiljetter och uppgradera oss alla till businessklass. Är det möjligt med 120k poäng? Hur gör man i så fall? Jag vill ju liksom ha en garanterad uppgradering så jag inte köper biljetter och sen inte kan uppgradera oss. Måste man flyga SAS eller kan man göra en sådan här uppgradering med alla flygbolag i Star Alliance? Rekommenderar ni något speciellt bolag för en trevlig upplevelse?

Uppskattar alla tips ni kan ge mig.

MVH
Rickard
Du nämner att du skrapat ihop poäng med Amex - innebär det att du även har fått en eller flera Amex 2-4-1 vouchers? Det förändrar kalkylen dramatiskt i så fall.
 

Rickard

Medlem
Hej igen och tack för alla svar. Barnen är båda under 11 (3 och 5). Jag noterade precis att jag har en del poäng att föra över från Coop också, så mina poäng är snarare runt 140 000.

Jag har tyvärr inte använt mitt Amex så flitigt att jag fått en 2-4-1 voucher.

Jag gjorde en snabb sökning på SAS hemsida och kollade för skojs skulle vad det skulle kosta att flyga hela familjen från Köpenhamn till Gran Canaria i slutet på januari och det gick på ungefär 20 000 i SAS Plus. Menar ni att jag med detta skulle kunna uppgradera oss alla till business med mina 140 000 poäng? Gäller det i så fall båda flighterna eller bara en av dem?

Tack än en gång för all hjälp.
 

agehall

Medlem
Till Gran Canaria finns väl inte business? Det är ju bara Plus på alla linjer förutom long-haul-linjerna.

Men, till din fråga, det bästa du kan göra är nog att se till att du fixar AmEx 2-4-1-vouchers under 2016 och sedan använda dina poäng till att boka business på longhaul. Det är så du får mest värde för poängen och allt annat kommer (jämförelsevis) att vara dålig valuta för dem.

Visst kan det vara bra att använda poäng för att uppgradera, men det är aldrig garanterat att det kommer att gå, så jag kan inte riktigt rekommendera den strategin.
 

RickardG

Medlem
Instämmer med @agehall att du har väldigt mycket att vinna på att försöka fixa en 2-4-1 och använda den för business till t.ex. USA. Två vuxna i business till USA med en 2-4-1 blir 100000 poäng, med ett barn blir det 50 000 poäng till. Sen kan du köpa en biljett till barn nummer två, som ger rätt bra pris, och dessutom nya poäng till Familjekontot.
 

olo

Medlem
Svårigheten är fortfarande att hitta tillgänglighet åt alla. Jag tror att du antingen kommer att behöva köpa biljett åt några eller titta på bästa tillgänglighet. Där påverkar status priset kraftigt.

Har du någon status inom Eurobonus?
 
Toppen