Senaste nytt

Stockholm-Trondheim-Oslo-Stockholm 2012-04-13 bökigt bokningssystem, wifi ur funktion etc..

Fick ett akut ärende till Trondheim idag på FM och bokade direktflyget 12:20 från ARN till TRD och sedan 18:20 flyget från TRD till OSL och 20:10 från OSL till ARN, bokningsklass B/S/S.

Det konstiga började redan när jag direkt efter biljettköp skulle checka in.
Fick ett meddelande som sa att jag bara kunde checka in för OSL-ARN om jag inte hade incheckat bagage på hemresan.
Övriga sträckor gick bra att checka in.
Eftersom jag tänkt ta med lådan tillbaks så valde jag att inte checka in för sträckan OSL-ARN.

Väl på Arlanda så hade jag kommit på andra tankar ang. att ta med mig lådan hem igen, den får kund skicka tillbaks helt enkelt. Detta för att slippa hämta upp lådan från baggage claim och sedan checka in den igen då jag inte hade hur mycket tid som helst i OSL.
Jag går till *G incheckning, ber henne checka in mig på sträckan OSL-ARN samtidigt. Det tar ett tag men hon fixar detta. Perfekt tänker jag.

Allt på ARN går fint, resan till TRD likaså.

Efter utfört arbete (30min) så lånar jag en dator för att ändra avgång då klockan bara är 13:30 och jag inte har någon lust att sitta i TRD till 18:20.

Knappar in mitt efternamn och EB nummer under "Checka in & välj plats" och får meddelandet "Hittar ej namnet"

Vad nu? Får prova boknings ref. istället. Funkar fint. Ser min bokning, är redan incheckad, men inget FPP är inlagt. Sagt och gjort, jag gör väl det då...Nope "Vänligen uppsök incheckningsdisken för att lägga in FPP" eller något liknande kommer upp. Jaja, jag har iaf lyckats ändra avgångarna till 15:30 TRD-OSL och 17:40 OSL-ARN.

Jag uppsöker SAS service center på TRD. Där ser de bara min flygning TRD-OSL först. Kvinnan säger något om att jag är incheckad på de gamla tiderna också och knappar febrilt på tangentbordet. Jag ber att få ett utskrivet bording kort (så jag har något bevis om poängregistrering skulle strula).

Upptäcker att planet jag ska med, en 737-800 har en puckel på ryggen, YES äntligen ska man få prova wifi ombord.
Frågar pursern om detta, och får svaret "Nja, det fungerade inte på flygningen upp hit, men vi får se om det fungerar nu"

Det gjorde det såklart inte...

Andra gången (först på ARN) idag så blir jag "utvald" för en "random" visitation. Denna gång av med skorna och de skulle känna under fötterna också.

Väl på OSL så stressar jag bort till tax free butiken, köper mig en flaska Patron. Världens kö! Är törstig och måste uppsöka toalett så mot loungen. Snabb visit där, sedan iväg till gate 42.

Det dröjer tills det är 20min kvar till avgång innan någon dyker upp vid gaten. Telefonen har ringt säkert 10ggr vid gaten.

Tekniskt fel på en av brytarna som de använder för att starta motorerna. Försenat till 18:15.
Dock körde de in en hel del av tiden. CC fick jobba frenetiskt för att hinna servera o dona innan bältesskylten tändes igen.

Slutsats: SAS hemsida lämnar mycket att önska, tråkigt att wifi inte fungerade nu när jag äntligen lyckats få flyga en kärra som var utrustad med det, och den senaste tiden har jag lyckats bli försenad p.g.a tekniska problem ganska ofta och börjar tröttna på det faktiskt. För min del så känns inte SAS så punktliga längre men jag har säkert bara haft extrem otur som lyckats hamna på dessa strulande kärror. En intressant dag iaf...

Kanske borde denna läggas under reserapporter, vad vet jag. :)

Trevlig helg.
 

Gnopps

Medlem
Intressant läsning. I sådana tillfällen kan ett resebyråarvode vara värt att betala för att de ska sköta allt åt dig, om det är en bra resebyrå.
 
Toppen