Senaste nytt

[Tips] Hur man söker awardplats på Etihad Airways webbsida

Dr. Miles

Expert
Etihad Airways (EY) är partner till American Airlines AAdvantage och det går att boka EY flight med AAdvantage miles.
Jag gissar att många är intresserad av att veta hur man söker awardplatser av Etihad Airways flygningar online.

Book flights with Etihad Guest Miles

Man kan söka awardplatser på Etihad Guests webbsida utan att logga in.
"Guest Seat" motsvarar förmodligen awardplatser som är tillgänglig även för AAdvantage medlemmar.
  1. Gå till Etihad Guests webbsida: "Book flights with miles".
    Screenshot20150329_1.png
  2. Mata in avreseort och destination. Jag rekommenderar er att söka xxx-Abu Dhabi eler Abu Dhabi-xxx enkelresa åt gången.
  3. Välj datum och kabinklass samt antat platser (vuxna) som du vill söka.
  4. Klicka på "Search flights".
  5. Du får resultat av valda datumet. Det finns också indikationer av +/- 3 dagar från det datumet du har sökt.
    Screenshot20150329_2.png
  6. Om antalet miles är avsevärt lägre än andra, då är det stor chans att det datumet visar platstillgänglighet av "Guest Seat".
  7. Gå till det datumet och notera flightnummer.

Sedan repeterar du att söka på andra sträcka/sträckor.
När du är klar med det, ringer du till American Airlines AAdvantage kundtjänst för att boka bonusresor.
 

staff

Medlem
Äntligen vet jag var jag ska spendera mina 140k+ Virgin Australia miles som ligger och skräpar...
 

agehall

Medlem
Jag har just satt en bokning on-hold med Etihad och man ska vara vaksam på ett par saker.

Först och främst stämmer tillgängligheten långt ifrån 100%. Såg inget mönster, för ibland sa Etihad att det bara fanns 2 platser i first apartment (som Guest Seat då) och dessa var ibland bokningsbara och ibland inte.

För det andra så ska man försöka undvika att ringa till AA's callcenter i USA. Ring istället det svenska (som man får nummret till genom att tex googla "aadvantage phonenumber") som kopplar vidare till callcenters utanför USA.

Den första agenten jag pratade med i USA ville jag skulle ringa Etihad eftersom han tyckte bokningen såg ut som en revenuebokning med dem. Den andre fick inte pilla alls i min bokning. Den tredje lyckades komma runt det och vi började söka flighter. Han hittade dock inte en enda flight mellan nu och December 2016. (Vi kollade på fyra olika sektorer..) Han höll med om att det verkade lite konstigt och satte mig on-hold i 40 minuter medan han utredde. Det slutade med att samtalet bröts...

Hos callcenters utanför USA så verkar de dock utan problem få upp flighter. Kanske inte varje dag, men det finns ganska gott om availability via AA.
 

karho

Medlem
Hos callcenters utanför USA så verkar de dock utan problem få upp flighter. Kanske inte varje dag, men det finns ganska gott om availability via AA.

Bra tips!
Jag hade läst om detta fenomen i Luckys blogg innan min nyss gjorda bokning, Is American Blocking Etihad Awards? - One Mile at a Time så jag ringde det Austriliensiska numret listat på AAs hemsida American Airlines | Customer Service | AA.com Australia de fick upp tillgänglighet på de flighter jag villeha, som jag sett på Etihads sida. Så det numret kan varmt rekommenderas (för de som har någon annan som betalar telefonräkningen..)
 
Toppen