Senaste nytt

SAS hävdar att jag ska använda tilltalsnamn på biljett till USA

Bokade resa till USA åt en kund igår. När jag fyllde i biljettnamnet använde jag hans första namn i passet (kalle) som förnamn och hans andra förnamn som är hans tilltalsnamn (niklas) som mellanamn. SAS hävdar när jag ringer och dubbelkollar att det är fel. Första namnet enligt passet ska man fylla i senare i bokningsprocessen, samma steg som när man fyller i vart man ska bo osv. JAg är helt säker på att jag gjort så här tidigare för min flickvän t.ex. och det har funkat. Kan någon bekräfta?

Skärmklipp 2015-12-18 08.44.13.png
 

crown

Medlem
Bokade resa till USA åt en kund igår. När jag fyllde i biljettnamnet använde jag hans första namn i passet (kalle) som förnamn och hans andra förnamn som är hans tilltalsnamn (niklas) som mellanamn. SAS hävdar när jag ringer och dubbelkollar att det är fel. Första namnet enligt passet ska man fylla i senare i bokningsprocessen, samma steg som när man fyller i vart man ska bo osv. JAg är helt säker på att jag gjort så här tidigare för min flickvän t.ex. och det har funkat. Kan någon bekräfta?

Visa bifogad bild 45535
Jag fyller alltid i båda mina förnamn i kolumnen förnamn och har aldrig haft några problem. Har gjort så även när det stått att man enbart skall fylla i första förnamnet utan problem ;)
 

Kronholm

Medlem
Vid resa till USA gjorde jag på samma sätt (första förnamn i första raden) och det funkade bra. Jag vill minnas att det var precis samma process vid ansökan om ESTA (visawaiver-programmet).
 

dino_81

Medlem
Inte svar på frågan men senast jag bokade resa till USA med SAS kommer mitt tilltalsnamn upp som förnamn och gick inte att ändra.

Detta då jag var inloggad på mitt EB-konto och har tilltalsnamn knutet till konto.

SAS generella regler säger att så länge resan sker med SAS ska/bör endast tilltalsnamn användas. Även om inte tilltalsnamn är lika samma som förnamn/first namn i passet.

Fick till svar från SAS att så länge namnen i ESTA och APIS är i "rätt" ordning (dvs. första namnet i passet som first name) är det inga problem.

En tanke kan vara att detta ställer till det om man blir ombokad till ett bolag med mer "striktare" policy när det gäller namnföljden på bokningen/biljetten.
 

agehall

Medlem
Mellannamn är inte ett förnamn i Sverige. Mellannamn | Skatteverket

Jag brukar bara skriva mitt tilltalsnamn och efternamn där, inga andra förnamn öht. Jag har stött på problem en enda gång med detta och det var (surprise surprise) TSA som inte fattade hur vi hanterar förnamn. Men så länge man har ett kreditkort som säger enbart XXX YYY, vilket nog de flesta har, så är det lugnt. Ska också tilläggas att det är en gång av ganska många resor jag fått problem, så jag skulle inte oroa mig det minsta.
 

011430121

Medlem
Mitt andra namn är mitt tilltalsnamn, skriver bara in det, har aldrig haft en fråga från någon passkontrolant var jag inte skriver in mitt första namn. Kommer nästa gång jag byter pass att ta bort mitt första namn, man kan göra det på skatteverkets hemsida.
 
ok, men i detta fall har jag använt första namnet som förnamn så det borde inte vara några issues?

kom även på att hon hade sagt nåt om underskriften är ju med hans tilltalsnamn. aldrig hört den anledningen förut
 
Toppen