Senaste nytt

Tips och frågor angående resa till Singapore/Kuala Lumpur

Nurre93

Medlem
Hej BC!

Jag och min syster ska åka till Singapore med Qatar Airways i januari på semester (första gången på A350 !!). Vi kommer att vara där i ca två veckor där vi mitt under vistelsen ska besöka Kuala Lumpur under ett par dagar för att se så mkt som möjligt av denna del på jorden. Jag tänkte fråga om hur viktigt det är att vaccinera sig innan man åker, i och med att vistelsen inte är lång? Finns det andra saker som man ska vara försiktig med ( angående b.la. mat, väder osv)? Dessutom tar jag gärna emot tips på saker jag inte får missa i både Singapore och Kuala Lumpur från mer erfarna forummedlemmar.

Tack på förhand!

Nurdin
 

Jonas C

Medlem
Hepatit A är mer eller mindre en nödvändighet, om inte du har vaccinerat dig mot det redan. Annars ser jag inget behov till ytterligare vaccinationer.

Har du otur kan det vara väldigt disigt i Singapore och KL, så se till att ta med ett andningsskydd för att skydda dig mot det skadliga diset.
 

nota bene

Medlem
Som sagt Haverix eller motsvarande för Hepatit A bör tas.

Det är hög luftfuktighet i dessa länder, så tänk på det med vad det innebär. Vätskeersättning är alltid i min packning.

Njut av semestern, och om ni tröttnar på Singapore finns det öar i både Malaysia och Indonesien som är värda besök!
 

matado

Medlem
Hej,
Både Singapore och Kuala Lumpor är metropoler. Ska du bara besöka städerna så behöver du inte tänka på vaccinationer etc.
Andningsskydd behövs inte längre, det var när Indonesiens plantage bränder skapade rök som åkte in över Singapore och Malaysia (händer varje höst mer eller mindre), men det är nu borta , och luften är bra.
Ifall ni skall vara här två veckor, så skulle jag rekommendera att ni besöker några av de fina öarna i Malaysia. Eller kanske en golf trip till Bintan (Indonesien), som är ca 45min med båt från Singapore.
Singapore ser du lätt på 2-3 dagar, så vore jag du skulle jag planera kanske en resa till Thailand, Bali etc också. Finns mycket billiga flyg till dessa ställen med Tiger och AirAsia tex.
 

agehall

Medlem
Längden på vistelsen är inte en avgörande faktor för de grundläggande vaccinationerna imho. De ska man bara ha ifall man reser.

Så gå till närmaste vaccinationsställe och be att få ett grundskydd precis som andra redan föreslagit. Du skulle kunna överväga rabies också, men om du undviker att klappa hundar på gatan samt att springa runt i soptippar så ska det nog gå bra ändå.
 

charmkurs

Medlem
Håller med andra, minst Hepatit A. Det kan finnas i skaldjur om ni tänkt att äta det. Rabies däremot brukar rekommenderas bara till resenärer som ska handskas med djur i denna del av världen. Skulle olyckan vara framme och ni blir bitna finns det bra sjukvård i både Malaysia och Singapore (se bara till att ha en bra reseförsäkring!).
Vätskeersättningspulver går att köpa på vilket apotek som helst i Sydostasien - och apoteken brukar ligga tätt.
Jag skulle se till att vara noga med handhygien för att undvika magsjuka. Om ni äter mycket gatumat borde maten vara ordentligt varm (däremot är det inte alltid så bra kvalitet på den, inte sällan med mycket msg, tyvärr).
Om ni är ovana vid tropiskt klimat, drick mycket vatten, ha något på huvudet mot solen och ta det lugnt när det är som varmast.
Trevlig resa!
 

malmokalle

Medlem
Lånar tråden, kanske också intressant för TS. Har hört av en kollega att tullen är rabiata och att man måste ha kopior på recepten (engelska) på alla mediciner man har med.

Någon som har erfarenhet av detta?
 

Nurre93

Medlem
Mycket goda idéer och tankar än så länge och jag uppskattar ert engagemang. :)

Med tanke på vädret så kan det börja ösregna helt plötsligt i Singapore om jag inte läste fel någonstans? Dessutom hur ofta är det molnigt i Singapore i januari jämfört med exempelvis sommarmånaderna?
 
Toppen