Senaste nytt

Äta i Al Mourjan Business Lounge i Doha

Ziplock

Medlem
Jag har besökt denna lounge några gånger, men aldrigt ätit där, pga tidsbrist eller att jag inte varit hungrig. Nu verkar det äntligen bli en chans att prova maten där.

Det verkar finnas två restauranger - en längst bort på nedervåningen och en på övervåningen. Har de olika tema och är det någon som kan tipsa om vad jag bör prova?
 

Andrew

Medlem
Det finns nog skilda meningar om just vilken som är att föredra. Personligen gillar jag restaurangen på övervåningen. Brukar sätta mig i ett "bås" och beställa mat à la carte, och lite Krug till det. Det är dock risk att det blir väldigt fullt och lite stojigt när det är hög belastning då buffén också huseras på samma plats.
 

Per N

Medlem
Är det någon som har koll på vilka tider som det är mest folk i loungen? Vi kommer att spendera ett par timmar där mellan 18:00-20:00 och trevligast förstås om det är lite lugnare.
 

HenrikT

Medlem
Är det någon som har koll på vilka tider som det är mest folk i loungen? Vi kommer att spendera ett par timmar där mellan 18:00-20:00 och trevligast förstås om det är lite lugnare.

För ett par veckor sedan var jag där mellan 17-00 och det var väldigt lugnt fram till 21-22-tiden. Så njut av trevlig mat och Krug! :)
 
Den lilla restaurangen har en café-känsla över sig. Som sagt kan du beställa varma mackor, men även sallader, där. Flyger man med barn finns det en avdelning innanför den lilla restaurangen som är toppen. När jag har med mig familjen nästa gång kommer jag att besätta den delen direkt. :)
 

johansch

Medlem
Restaurangen på övervåningen är ärligt talat inte särskilt fantastisk. Varken buffé-delen eller sakerna man kan beställa. Några av deras köttbaserade "sallader" (svårt att förklara, vet inte vad rätterna egentligen heter) är helt ok, men man tröttnar på dem efter några gånger - de byter ut dem ganska sällan. Har inte blivit imponerad någon gång av de rätter man kan beställa.

Baren är dock riktigt bra :).

Har blivit positivt överraskad av smörgåsarna som de bygger on-demand på undervåningen senast. Yummy! Det räcker att säga ungefär vad man vill ha för något så komponerar de något som oftast smakar riktigt bra. Jag undvek först detta ställe eftersom jag trodde att de monterade exakt det jag beställde, varken mer eller mindre. (Och det kändes lite hopplöst/jobbigt att exakt beställa något som skulle smaka bra.) De applicerar alltså sunt förnuft (och majonäs!) och verkar veta vad som funkar med vad.

Serveringspersonalen på undervåningen är lite förvirrad så det kan löna sig att hålla öronen öppna när de de frågar närsittande om de har beställt något med ingredienser X, Y, Z.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Pho

Jones

Medlem
Gillar restaurangen på undervåningen. Bara smörgåsar och sallader visserligen men gott. Familjesektionen som ligger i anslutning är väldigt bra (men kall) - som familj får man en egen sektion men soffa och bord. Om man flyger med bebis så har de till och med badrum där man kan bada bebisen. Om man vill spela fotbollsspelet ska man komma ihåg att hämta bollen vid businessdesken - annars får man gå tillbaka genom hela loungen igen.
Buffen i stora restaurangen på övervåningen tycker jag är helt ok - man ser ju maten och kan välja. Däremot vet jag inte om jag bara haft otur eller om a la carte är bedrövligt. Försökt med egg benedict tll frukost (vattnig och näst intill oätlig) samt lax till middag med ångade grönsaker (torr lax och grönsakerna bestod av en trött bit morot). Suverän dryck på båda restaurangerna - både med och utan alkohol.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen