Senaste nytt

Hotell - välja reward program - help needed!

DHXSTHLM

Medlem
Hej forumvänner,

Jag har de senaste två, tre åren rest en hel del genom jobbet och har fått möjligheten att boka hotellen själv. Senaste rullande 12 månaderna har jag ex loggat cirka 90 hotellnätter och har fått en del råd om att börja ansluta mig till ett hotell-reward-program. Tänkte beskriva lite om mitt resande och vanor, mina behov för att se om ni har input på vilket program jag skall välja och varför.

Resor i tjänst: 60-70 nätter (ligger kring 1,5-2,000kr/natt)
Resor privat: 30 nätter (ligger kring 1,500 kr/natt)

Är idag:
- EBD (av uppenbara skäl)
- Honoured member i SLH (bo 5 ggr och få en gratis natt)
- Jag tror att jag är Guld på club carlson också (genom statusmatch), dock aldrig bott på några av deras hotell
- Samlar poäng med travel cash
- Har ej SAS MC eller något Amex

Jag har hittils använt mig av Hotels.com, vilket jag tycker verkar vara en bra deal, då man i princip får 10% "kickback", bokar man dessutom refunder, får man ytterliggare % tillbaks (har dock aldrig fått det, så jag har slutat använda det nu). Dessa nätter kvitterar jag oftast ut vid resor privat.

Då jag ändå loggar en hel del nätter, borde jag kunna räkna hem ett elitstatus hos någon av världens hotellkedjor känner man. Vilken ska jag därmed välja?

Jag reser oftast till Asien (storstäderna) i jobb och privat reser jag och frugan till större del till mindre ställen där de stora hotellkedjorna inte har hunnit etablera sig. Dock har vi Paris, LA och ev Buenos Aires på tapeten i år. Bor aldrig på hotell i Norden, förutom gratisnatten via SLH som kvitterades ut på Ett Hem i Stockholm =)

Viktigt när jag reser i jobbet är så klart läget. Privat, komforten.

Är du expert och har bra input? Tacksam för alla tips man kan få!
 

agehall

Medlem
Tidigare hade jag nog sagt SPG men nu vet jag inte riktigt hur SPG kommer att se ut framöver, så det kanske är värt att fundera ett varv till över.

Enklast är väl att bo på Hilton tills du når HHonors Gold - det är det bästa mid-tier i branchen och ger oproportionerligt mycket förmåner. Det är löjligt enkelt att nå, framförallt första gången då du kan dra nytta av diverse fast tracks.

Annars är det nog svårt - om du vill ha nytta av din status när du reser privat och då reser till orter där de större hotellen inte finns så är det nog i princip dåligt med val som passar dig. :/
 

olo

Medlem
Har inte IHG bra kick-back och bra utbredning i Asien? Ping @johhenrik ?
privat reser jag och frugan till större del till mindre ställen där de stora hotellkedjorna inte har hunnit etablera sig.
Som..? Kan du ge några exempel på sådana platser?
Samlar poäng med travel cash
- Har ej SAS MC eller något Amex
Fundera en gång till på det här! Om inte Amex är aktuellt så borde åtminstonde COOP M3 vara det! 16,7p istället för 5p/100:-
 

Jensik

Medlem
Säger samma som @agehall SPG eller Hilton. Med SPG, vet man dock inte riktigt vad som ska hända.
Med Hilton är det ofta mycket lätt att få status, de brukar ha "Fast Track to Gold" så om du bor fyra gånger på Hilton inom 90 dagar får du guld efter det (med accenture fast tracken fick jag silver direkt och guld efter fyra olika stays).
Det är kanske värt för dig att se om du kan få status snabbare på något annat sätt? Många kedjor just nu är generösa med statusmatch, så kan du kanske kan ta ett screenshot på dina hotellnätter (även om du inte har många sammanlagt på ett program) och se om du kan få status snabbare. Kostar inget att fråga, och tar bara ett par min att skriva ett mail till dem.
Som @olo skriver skulle jag rekommenderat dig att skaffa AMEX eller något annat kreditkort för att tjäna mer poäng.
 

Stefan62

Medlem
SPG eller Hilton och notera att SPG Gold kan Du bli omgående via Amex Platinum samt att Du självklart ska samla EB-poäng med Amex Premium!
 

DHXSTHLM

Medlem
Tidigare hade jag nog sagt SPG men nu vet jag inte riktigt hur SPG kommer att se ut framöver, så det kanske är värt att fundera ett varv till över.

Enklast är väl att bo på Hilton tills du når HHonors Gold - det är det bästa mid-tier i branchen och ger oproportionerligt mycket förmåner. Det är löjligt enkelt att nå, framförallt första gången då du kan dra nytta av diverse fast tracks.

Annars är det nog svårt - om du vill ha nytta av din status när du reser privat och då reser till orter där de större hotellen inte finns så är det nog i princip dåligt med val som passar dig. :/

Läste på lite nu, SPG verkar ju lite osäkert, men väldigt bra perks. Hilton tycker jag känns lite för stort och opersonligt om jag ska vara ärlig, tycker aldrig att det bildas köer på hotel som det gör på flygplatserna, så det där med fasttrack lockas jag inte direkt av, spec med tanke på att jag oftast bor på mindre hotell.

Du verkar ju vara en truetraveller, får man vara så fräck och fråga hur många nätter du loggar per år och vilka program du är med i?
 

DHXSTHLM

Medlem
Har inte IHG bra kick-back och bra utbredning i Asien? Ping @johhenrik ?

Som..? Kan du ge några exempel på sådana platser?

Fundera en gång till på det här! Om inte Amex är aktuellt så borde åtminstonde COOP M3 vara det! 16,7p istället för 5p/100:-

I somras var vi i Afrika på en mellanlång tur, bodde två nätter i Jobrug, resten i ganska små resort utanför storstäderna. Det kanske var ett extremt fall. Men har rest mycket i syd ost asien, och dyker, så man hamnar oftast på ganska avlägsna platser där check-in disken bemannas av pojkar med blommiga skjortor snarare än kostymklädda män.

Googlade på det där med COOP M3, är det COOP med mera? hur får du till 16,7p?
 

Jensik

Medlem
Hilton tycker jag känns lite för stort och opersonligt om jag ska vara ärlig, tycker aldrig att det bildas köer på hotel som det gör på flygplatserna, så det där med fasttrack lockas jag inte direkt av, spec med tanke på att jag oftast bor på mindre hotell.

Med fast track menas att du får Silver/Guld/Diamond snabbare på Hilton med hjälp av en speciellt erbjudande de oftast erbjuder (Fast track challange brukar de kalla detta). Kolla i Hiltondelen på forumet så kan du hitta mer om detta.
 

DHXSTHLM

Medlem
Säger samma som @agehall SPG eller Hilton. Med SPG, vet man dock inte riktigt vad som ska hända.
Med Hilton är det ofta mycket lätt att få status, de brukar ha "Fast Track to Gold" så om du bor fyra gånger på Hilton inom 90 dagar får du guld efter det (med accenture fast tracken fick jag silver direkt och guld efter fyra olika stays).
Det är kanske värt för dig att se om du kan få status snabbare på något annat sätt? Många kedjor just nu är generösa med statusmatch, så kan du kanske kan ta ett screenshot på dina hotellnätter (även om du inte har många sammanlagt på ett program) och se om du kan få status snabbare. Kostar inget att fråga, och tar bara ett par min att skriva ett mail till dem.
Som @olo skriver skulle jag rekommenderat dig att skaffa AMEX eller något annat kreditkort för att tjäna mer poäng.

Tack, ska testa med mitt Club Carlson gold och EBD för att se om jag får napp av någon!

Gällande kreditkort, är generellt ganska konservativ när det gäller kreditkort, och har väl aldrig haft ett egentligen. Sitter och finular mellan SAS MC och American Express Elite, ska man titta på typ COOP också? Vill inte ha plånboken fylld med div plastkort, rädd för att hamna i skuldfällan :p
 
Toppen