Senaste nytt

Fel info på airshow?

Airbuspilot

Medlem
Ficken fråga av en psgr för ett tag sen ang airshow, dvs kartan ombord på skärmen med uppgifter om ETA (ankomsttid) etc. Denne undrade varför ETA ändras ca +10 min under en långflygning.
Förklaringen är att airshow tar info från våra "färddatorer" direkt, och dessa programmerar vi i cockpit innan take off. Vi lägger in beräknad landningsbana på dest men ganska ofta får vi en annan bana att landa på, och då kan slutliga inflygningen ta längre eller kortare tid. När vi då, kanske fler ggr under en långtur omprogrammerar datorerna så syns detta även på airshow. Vi gör också updates på vindar som kanske förändrats sedan take off. Mer motvind, längre flygtid, även detta ser man på airshow.
Bra fråga tycker jag, hoppas det klarnat för er som undrat samma sak.
En annan fråga som ofta dyker upp, varför är Businessätena ofta trasiga?
Pratade med en mechanic om detta och han gav sin förklaring - ett långlinjer flygplan flyger ca 20 hrs/dygn. Det blir ca 2 psgr/dygn. Om dessa ställer om stolen 70 ggr så blir det under ett år 730 psgr x 70 rörelse = 51100 rörelser/år. Dom har väldigt kort tid på sig att laga stolar och utanför homebase så kanske det inte ens finns reservdelar. Psgr som köpt en sådan biljett skall alltid kompenseras.

Mvh
 

Hughes

Medlem
70 gånger? Om den statistiken stämmer kan jag alltså anta att min stolsgranne ändrar sitt säte 132 gånger på en longhaul.
 

Airbuspilot

Medlem
Ha ha, ja så är det nog:) statistiken från mechanic behöver inte stämma, han ville väl visa hur mycket stolarna utsätts för och den korta tid dom har för att åtgärda problem. Hörde att en C stol kostar runt 40 000 USD. Stämmer säkert eftersom dom sitter i ett flygplan.
Mvh
 

johhenrik

Medlem
Ha ha, ja så är det nog:) statistiken från mechanic behöver inte stämma, han ville väl visa hur mycket stolarna utsätts för och den korta tid dom har för att åtgärda problem. Hörde att en C stol kostar runt 40 000 USD. Stämmer säkert eftersom dom sitter i ett flygplan.
Mvh
Ja,priserna som har nämnts tidigare har väl varit upp till $100k för vissa F-stolar om jag minns rätt. Dyrt som tusan iaf. Billigare att bara skicka in ett gäng schyssta bean bags istället. ;)
 
A

Aurora

Guest
SAS' nye businessclass-stoler koster det samme som en bil. Husker ikke helt hvilken, men jeg tror det var norske bilpriser, og noe tysk bilmerke :p @simon_says91 - husker du hva Thomas sa?
 

palmen

Moderator
70 gånger? Om den statistiken stämmer kan jag alltså anta att min stolsgranne ändrar sitt säte 132 gånger på en longhaul.
Hur kom du fram till detta? Stod ju att passagerare ställer om 70ggr på en flight (även om den siffran kanske inte stämmer). Hur blir det då 132? Något jag missar?
Jag tror nog jag får börja jobba på att ändra läge på stolen lite oftare för att komma upp i de siffrorna. Åker jag business så ändrar jag nog inte stolen mer än 20-30ggr max :)
 

johhenrik

Medlem
Hur kom du fram till detta? Stod ju att passagerare ställer om 70ggr på en flight (även om den siffran kanske inte stämmer). Hur blir det då 132? Något jag missar?
Jag tror nog jag får börja jobba på att ändra läge på stolen lite oftare för att komma upp i de siffrorna. Åker jag business så ändrar jag nog inte stolen mer än 20-30ggr max :)
För han själv ändrar bara 8 ggr. För att det ska bli 70 i genomsnitt på hans och grannens stol måste den andra ändra 132. :)
 

Airbuspilot

Medlem
Tror det är så här med statistik på flygplan, allt, precis allt registreras under en flygning. Vi får en utskrift efter landning hur själva maskiner mår och hur den fungerar. Skulle inte förvåna mig om mechanic kan printa ut stats på stolarna också, eller hur många som besökt en viss toalett:) inte bara tror så, det är så
Mvh
 
Toppen