Senaste nytt

BA efterdebiterar resebyråer för resenärer som skippar sista segmentet

Fredrik

Medlem
Det har ju varit en del diskussioner om vad som händer ifall man hoppar över benet relaterat till diverse mistake fares som varit. Intressant att se att BA faktiskt går till handling. Vi får nog se om det är lagligt vad de gör.
 

johhenrik

Medlem
Wow... det är ju helt otroligt. Så en resebyrå är ansvarig för hur deras kunder beter sig? Helt horribelt ju. Visst, kan de visa att de som resebyrå uppmuntrat ett felaktigt beteende så förstår jag att de kan säga upp avtalet, men att kräva ersättning av resebyrån för kundernas beteende... nej, det är ju inte rätt anser jag.
 

nota bene

Medlem
Kan inte annat än hålla med @johhenrik här. Har läst (och svarat) i tråden, men ser ytterst liten skuld hos agenten här. Tyvärr är väl konsumentskyddet så starkt att det blir svårt att klämma resenären.
 

khybner

Medlem
Noterade detta på min senaste bokning.

KmLsyN4bMFCr0tkRjXKKCowY2ySByn7jZ2oopwuiEYvXGpzfOohe9AjMrg5NUrw3c2HEPt2aqd5Zvt-v1lCl1ZXK5NpGNeANe9XVhlWuhydI7_qIAMeImher5QMBBvFgQaABM2UTMBHnUw=s0-d-e1-ft

Very important information
If you do not check your bags through to your final destination you may incure additional charges
 

nota bene

Medlem
Noterade detta på min senaste bokning.

KmLsyN4bMFCr0tkRjXKKCowY2ySByn7jZ2oopwuiEYvXGpzfOohe9AjMrg5NUrw3c2HEPt2aqd5Zvt-v1lCl1ZXK5NpGNeANe9XVhlWuhydI7_qIAMeImher5QMBBvFgQaABM2UTMBHnUw=s0-d-e1-ft

Very important information
If you do not check your bags through to your final destination you may incure additional charges
Låter ju helt otroligt!!!!!

Om BA agerar på detta sätt måste jag sluta boka biljetter med dem. Short-checkar ofta bagage på overnights eller långa stopovers då jag har jobb som kräver incheckat bagage på dessa points. Om detta inte är tillåtet får jag välja annan carrier i framtiden.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror inte du kommer få extra avgift med en gång utan efterdebiteras i ett senare skede när de har konstaterat att du inte nyttjat sista benet.

Jag undrar dessutom inte om det står i avtalet du godkänner när du bokar genom resebyrå att de förbehåller sig rätten att skicka vidare eventuella avgifter från flygbolagen.
 

thh

Medlem
Det har ju varit en del diskussioner om vad som händer ifall man hoppar över benet relaterat till diverse mistake fares som varit. Intressant att se att BA faktiskt går till handling. Vi får nog se om det är lagligt vad de gör.

I Sverige hade det varit 100% lagligt då det är ett avtal mellan två företag, åtminstone. Sedan är det ett multimiljardföretag mot en liten resebyrå så det behöver inte ens vara lagligt och de kommer ändå gå i konkurs. Konsumentskyddslagar gäller inte mellan företag, även om det är små företag.

Såvitt jag läste hans meddelande har han inte blivit ombedd att betala något, alla hans kostnader härrör till samtal med advokater och uteblivna intäkter.

Jag tror att dessa avgifter brukar handla om felaktiga bokningskostnader och felaktiga kostnader i allmänhet som de förbehåller sig rätten att återfå. För konsumenter så kan man dock säga nej och få pengarna tillbaka.
 
Toppen