Senaste nytt

Nya business class upplevelser (Asiana, Thai Airways, Singapore Airlines, ANA)

David

Medlem
Efter drygt 4 år i Kina börjar det dra ihop sig för flytt hem till Sverige och jag kände att det nog var en bra idé att lägga in US Airways-poäng på att testa några flygbolag i regionen som jag inte tidigare rest med. Det blev en biljett i Business Class med anknytning Chongqing till Beijing i Ekonomi. Jag lyckades få till fyra olika bolag jag inte flugit business med och bara ett av dem hade jag flugit med tidigare. Det blev även besök i några nya lounger vilket också var trevligt. Över lag en bra resa med några mindre trevligt händelser. Vi börjar som vanligt i Chongqing.

Biljetten blev av någon anledning utställd med Seoul som destination, kanske för att det var där jag hade det längsta stoppet, så officiellt så var jag på resa till Seoul men tog en liten omväg på väg tillbaka, man vågar ju inte berätta för vem som om dessa galna upptåg.



Chongqing (CKG)-Beijing (PEK) med Air China (CA) i Economy

Incheckningen gick som vanligt smidigt i Chongqing, denna gång var det inte bara First/*Gold-diskarna som var tomma utan hela incheckningsområdet. Fick önskad plats på första rad i ekonomi, som vanligt. Jag kunde dock inte checka in nästa leg. Därefter var det dags för säkerhetskontroll och även där var det ganska lite folk, och i fast track var det tomt.

Väl igenom säkerhetskontrollen hade jag några minuter innan boarding och satte mig i Förstaklassloungen med en kaffe.
Jag brukar alltid gå till gate, speciellt när det är buss till planet, i god tid så att jag kan komma med den VIP-buss som lämnar terminalbyggnaden strax innan den första stora bussen behöver åka. Skönt att få gå på först. Är man dock för sen så väntar de inte så det gäller att vara nere och gå igenom de första 5-7 minerarna. Det kommer förvisso ibland en till buss men det är långt ifrån säkert.

Bagagekaoset var ett faktum denna gång, också. Långt ifrån allt bagage fick plats i hyllorna och det låg väskor högt och lågt samt många satt med sina kassar i famnen. Då jag hade gått på tidigt var detta inte ett problem för mig, vilket var väldigt skönt.

Denna gång blev jag inte personligt välkomnad och given en tidning som det brukar vara. Det var väl helt enkelt för mycket annat som föregick innan avgång med bagage och grejer. De brukar annars vara rätt bra på detta och ifall man inte sitter på en av de första raderna så tar de även upp matbeställning så att den rätten man önskar inte är slut.

Ombord
Drickavagnen kom och serverade en runda och sen kom maten som i detta fall var en chicken rice (pork rice var det andra alternativet). Annars hände som vanligt inte speciellt mycket på denna flygning, som förväntat.

Ankomst
Då jag inte fick checkat in på nästa flygning i Chongqing så stegade jag ut i ankomsthallen och tog mig upp till incheckningen för att ordna boardingkort.


Beijing (PEK)-Seoul (ICN) med Asiana Airlines (OZ) i Business

En snabb incheckning vid Asianadisken gav 02F till Seoul/Incheaon några timmar senare och jag småstressade bort till tåget som skulle ta mig bort till T3-E, utrikes. Jag hade en bekant som satt i Air China-loungen och jag tänkte få växlat några ord med honom innan han skulle bege sig till SK996 som skulle ta honom den första biten hem till Götet. Kön till immigration var inte farligt lång men tog sin lilla stund och precis när jag går igenom säkerhetskontrollen ringer telefonen.

Ombord
Klockan är tydligen boarding för SAS-kärran och han stegar bortåt, faktiskt utan att hinna gå till loungen. Det betyder alltså att jag hann ta mig igenom incheckningen, immigration och säkerhetskontrollen på samma tid som international transfers. Inte mycket vinst att gå igenom den dörren då alltså…
Air China First class lounge verkar släppa in business class-passagerare också. Det gick utmärkt att komma in där med Asiana businessloungeinbjudan. Jag har vid tidigare tillfällen besökt den loungen med då med *G-kort och det har gått bra även om jag inte hittat någon STAR GOLD-logga vid lounge-entrén.

Detta var min första flygning med OZ och jag hade inte så mycket kännedom om vad som komma skall. Det serverades juice eller vatten som pre-departure-drink men det gick tydligen att beställa annat än vad som stod på brickan för på förfrågan fick herren i stolen bredvid en rosa juice.

Väl uppe i luften fick vi en meny och jag fick beställt ett glas Cattier Brut champagne.

Western
Appertizer
Dill Salmon and Marinated Prawm with Mixed Greens
Main course
Poached Dory, served with Soy Sauce, sugar snap pea, mushroom and steamed rice
Dessert
Lemon Tart
Coffee and Tea

Korean
Mixing and Harmonizing
A Famous Korean Cuisine Bibimbap, steamed rice, various kinds of vegetables and minced beef
Dessert
Fresh Fruit
Coffee or Tea

Jag slog utan att tveka till på det koreanska alternativet, jag visste inte exakt vad Dory var för något.
Middagen smakade väldigt bra och jag hade gärna serverat en bild men jag kommer om en stund till varför detta blir svårt.

Jag var väldigt imponerad över att trots den korta flygtiden, endast dryga 1,5 timme, så serverades en tre-rätters middag och det var ingen stress här inte. Även herren som sov bakom mig när maten ställdes fram blev tillfrågad när han vaknat ifall han ville ha mat och det var när jag var på mitt kaffe med avec och då var det inte mycket flygtid kvar.

Ankomst
Det var lugnt och stilla på Seoul/Incheon såhär på kvällen. Ingen direkt kö genom immigration och då jag inte hade någon incheckat bagage kunde jag snabbt och enkelt gå ut och ställa mig i kön till bussen som skulle ta mig till hotellet. Då insåg jag något, jag hade lämnat min kamera i armstödet ombord – fan också!

Gick tillbaka in i terminalen och upp till airline offices där jag efter en liten stund hittade ett öppet kontor, lost & found var stängt. De ringde runt lite men hade inte speciellt mycket lycka kring att hitta min kamera eller någon som kunde hjälpa till ytterligare. Det slutade med att de lovade att lämna ett meddelande till incheckningsdisken då de såg att jag skulle åka vidare kvällen därpå. Jag var trött och köpte detta, något som kanske skulle komma att bli ett misstag.

Jag gick åter till busskön och behövde bara vänta någon minut till buss 6040 dök upp. Den går direkt till JW Marriott där jag skall spendera natten. Bussarna från ICN till stan är väldigt generöst konfigurerade med en seating på 1+2 och gott om benutrymme. Bättre än den business class buss jag åkte i Singapore som jag skrev om här. Här fick mobilen agera kamera så att det iaf blir en bild ifrån denna dag.

IMG00498-20120331-2003.jpg

Jag gillar JW Marriott i Seoul, trevliga omgivningar och sympatisk personal. Fick uppgradering till ett större rum på 28:e vån, lite platinumpoäng och executive lounge access.


Seoul (ICN)-Hong Kong (HKG) med Asiana Airlines (OZ) i Business

Jag satt kvar och jobbade på hotellet och de var vänliga nog att ge mig late checkout, vilket nästan aldrig är några problem, och jag kunde därför ta 15:30-bussen till flygplatsen.

Jag blev välkomnad med stora leenden vid Asianas incheckningsdisk där det var helt folktomt. Jag lämnade över mitt pass och första frågan var självklart ifall de hade fått något meddelande om en borttappad kamera men det hade de inte. Det ringdes några samtal och det slutade med att de tyvärr inte hittat någon kamera men att jag skulle kolla deras hemsida under lost & found. Det hade jag redan gjort och där fanns iaf inget…

Jag bad om fönsterplats och då det var en 747 så önskade jag även att få sitta på övervåningen. Jag blev då informerad om att de har en första klass i nosen och då de inte erbjuder någon första klass så kan jag som business classpassagerare sitta där. Övervåning blev plötsligt mindre viktigt och jag fick 02F och livet kändes lite bättre genast.

Jag gick bort och igenom säkerhetskontrollen där det inte var speciellt lång kö.

Jag stegar direkt bort mot en elektronikbutik och köper mig en ny kamera. Denna gång blir det en Canon Powershot A3200is som de hade lite realisation på och som nu kostade USD149 vilket såhär i efterhand verkar ha varit ett helt ok pris.

Asiana Business lounge blir mitt hem de närmaste timmarna. Helt ok lounge med bra utsikt men inte det skarpaste utbud av mat. De kanske hade en dålig dag för när jag senast var på ICN, i den andra OZ-loungen som enligt utsago skall ha samma mat, så var det mycket bättre. Den tiden spädes på ytterligare då min flight är försenad 40 minuter men det går ingen nöd på mig. Lite tråkigt att min redan korta natt i Hong Kong blir ytterligare någon timme kortare.

IMG_0009.jpg

IMG_0013.jpg

Ombord
Jag har aldrig flugit First och jag är ju ganska långt ifrån en First-upplevelse med bara stolen men det var ändå kul att få en försmak på vad den hårda delen av First erbjuder.

IMG_0034.jpg

Vi blev genast erbjudna dryck, även denna gång ett glas Cattier Brut champagne, och en varm handduk. Vi började sakteliga taxa ut och det tog inte speciellt lång tid innan glas blev insamlade och vi gav oss nerför startbanan.

Väl uppe i luften delades menyn ut och jag fick ytterligare ett glas champagne.

Western
Appertizer
Prosciutto Ham and Melon
Mixed Greens
Italian dressing
Main courses
Been Tenderloin Steak, served with red wine sauce, potato and mushroom, pimentos
or
Steamed Cod Fish, seasoned with teriyaki sauce, steamed rice and vegetables
Cheese
Munster, Blue, Comte
Dessert
Ice cream or Fresh Fruit
Coffee and Tea
Petit Fours

Korean
Starter
Chlorella Roll
Main course
Nutritious Korean Cuisine, 'Ssambap', steamed rice topped with grilled 'Bulgogi' beef and bean paste. Wrapped with vaious kinds of leafy vegetables.
Dessert
Fresh Fruit
Coffee or Tea
Korean Court Cake 'Kkultarae'
Made of fine strands of honey and sweet nut filling

Jag valde denna gång det västerländska alternativet även om jag var väldigt nöjd med den koreanska mat jag hade fått under gårdagen.

Bricka med förrätt och sallad kom snabbt in och väldigt rasks efter det, innan jag hunnit förtära den första delen av måltiden, kom köttet. Det irriterar mig lite att de inte kan ge några mer minuter mellan rätterna så att man inte känner sig så stressad. De kände nog sig stressade själva för någon minut in i varmrätten kom hon med en ny då hon glömt att hälla sås. Jag tackade dock nej utan tyckte att det gick bra ändå men beställde ett glas rött.

IMG_0028.jpg

IMG_0029.jpg

Det är lustigt hur annan servering sker väldigt fort och sedan tar ett glas rött nästan 10 minuter att få. Men men, så kan det gå.

Glassen som serverades var Häagen-Dazs och petit four från Neuhaus. Till det tog jag en kopp kaffe och ett glas Sawmill Creek Vidal ice wine och strax efter kom även en tallrik med blandade ostar. Middagen var fullbordad och jag var väldigt mätt och nöjd.

IMG_0030.jpg

Jag testar lite olika lägen på stolen och fastställer tyvärr att den är lite för kort för att jag skall kunna ligga skönt, men oftast sover jag halvt liggandes ändå.

Ankomst
Återigen utan incheckat bagage ger jag mig direkt ut i ankomsthallen och bort till Marriotts hotelldisk. Några minuter senare så kan jag promenera ner en våning till den minibuss som är framkörd och som tar mig till Marriott SkyCity. De är vänliga nog att ge mig en uppgradering till svit och det är ju alltid tacksamt även om jag tyvärr inte har tid att vistas så mycket i den. Det blir en tandborstning, 5 simmars sömn, en dusch och sen bär det av igen.

IMG_0036.jpg


Hong Kong (HKG)-Bangkok (BKK) med Thai Airways (TG) i Business

Jag vaknar vid 5-tiden och beger mig snarast möjligt till flygplatsen. Det går en shuttle bus från marriott var 20:e minut och jag har precis missat 5:40-bussen när jag kommer ner. Det gör dock inget för jag har ganska gott om tid ändå. Får dessutom extra bra utsikt då en buss med flygvärdinnor från Malaysian anländer när jag står och väntar. Efter ett snabbt stopp på T1 så åker vi vidare till T2 i vilken Thai Airways har sin incheckning.

IMG_0040.jpg

Återigen ingen nämnvärd kö vid incheckningen för Business Class. Jag får den fönsterplats jag önskar (föredrar fönster på kortare flygningar och mittrad/gångplats på längre, iaf vid 2+2+2 konfig) och även boardingkort till mina nästa två flighter under dagen.

IMG_0041.jpg

Det var så gott som folktomt i terminalen och immigration/säkerhetskontroll gick väldigt smidigt. Tåget tar mig sedan till T1 och sen ytterligare ett tåg till 33-80 där jag skall försöka hitta Thai Royal Silk Lounge och morgonens första kaffe.

IMG_0043.jpg
”Enhancement work in progress”​

Några minuter före boarding går jag ner till gate och blir en av de första att stiga ombord.

Ombord
Ganska kvickt kommer det en varm handduk och erbjudande om något att dricka. Även om klockan är tidigt så blir valet ett glas Paurent-Perrier Brut, jag får även en Southern China Post och sedan är det dags att lyfta.

IMG_0046.jpg

Menyn gav tre olika frukostalternativ:

Fruit juice
Fresh fruits and Yoghurt

Main Course
Grab meat siew-mai, scallop dumpling
Bean curd roll with chicken
Pan-fried bun filled with chicken and mushroom
or
Spinach cheese frittata, veil sausage
Deep-fried potatoes
Baked half tomato with provence herb
or
Braised chicken with ginger, onion, mushroom and capsicum in oyster sauce
Thin egg noodles with dark soya souce

Roll, croissant, danish pastry, butter, jam
Tea, coffee, chocolate malt

Valet blir frittata med korv och stekt potatis vilket smakar bra, jag var verkligen hungrig.

IMG_0068.jpg

IMG_0069.jpg

När maten är förtärd så släcks kabinen ner och jag kollar lite TV och sen är det plötsligt dags att landa. :)

IMG_0070.jpg

Ankomst
Jag stegar av planet och då det saknas skyltar så går jag bort mot West wing men inser efter några minuter, då jag hittar skyltar, att jag borde gått East, så då gör jag det. Det var dock rätt skönt att promenera lite, det har ju suttits en del de senaste dagarna.


Bangkok (BKK)-Singapore (SIN) med Singapore Airlines (SQ) i Business

Jag kommer till en transfersäkerhetskontroll och därefter går jag bort till Singapore Airlines SilverKris lounge där jag hittar mig ett skrivbord där dagen sedan spenderas. Det är nu måndag och även om kineserna har ledigt så jobbas det hemma vilket jag kunde dra nytta av iaf de två sista timmarna innan boarding.

IMG_0074.jpg

Ombord
11A är min plats på denna flygning. Detta är min första flygning med SQ och med ganska få businessclassflygningar vet jag väl inte riktigt var jag skall lägga förväntningarna.

IMG_0076.jpg

Jag får ett glas champagne, Henriot Brut Souverain, före avfärd tillsammans med en varm handduk. Matbeställningen tas även upp och jag hade inte ens hunnit observera att menyn redan stod framme i tidningsfickorna…

Starter
Tian of smoked salmon with cucumber, dill dressing

Main
Grilled beef fillet in red wine sauce, braised red cabbage, baby carrot, kenyan bean and cheese potatoes
or
Kurobuta pork katsudon, deepfried breaded pork with steamed rice
or
Fried prawns in honey chilli sauce, served with rice and vegetables

Finale
Mango parfait with raspberry coulis
Courmet coffee & selection of fine teas

Valet, lite tråkigt kanske med tanke på vad jag åt igår, blev oxfilén.

Väl uppe i luften kom ytterligare ett glas champagne samt en påse blandade nötter sedan ganska snabbt en bricka med förrätt, efterrätt. Likt flygningen ICN-HKG med Asiana hann jag knappt äta upp min förrätt innan det var dags för varmrätt. Jag förstår inte varför de skall ha så bråttom. Jag blev lite överraskad av de snabba puckarna och glömde beställa rödvin till köttet men lika bra det kanske.

IMG_0085.jpg

Köttet ombord SQ var bättre än hos OZ och det serverades med god rödkål och potatiskrocketter. En kopp kaffe följde maten men jag avstod avec.


Singapore (SIN)-Tokyo Haneda (HND) med Singapore Airlines (SQ) i Business

När vi anlände Singapore så gjorde jag först ett besök hos Hard Rock Café där jag köpte en pin, jag brukar göra detta när jag är runt och reser. Sedan stod ett besök hos Singapore Airlines SilverKris Lounge på schemat. Först knallade jag in i Gold-loungen men jag blev informerad om att det var en lounge för *G som åker ekonomiklass och att jag borde välja SilverKrisloungen istället. Singaporeansk logik? :)

Jag hade ju ätit lite redan och var inte direkt sugen på något större och detta var väl tur eftersom jag snart skall boarda en over-night-flight och där lär ju en stadig middag serveras. Det blev dock en Perrier och lite ost.

Klockan når 20:45 och jag går ner till boarding som faktiskt har startat lite för schema. Jag är dock först in i Business Class.

Ombord
Den sedvanliga rutinen drar igång: ta några kort, packa ur iPad, hörlurar etc, häng upp kavajen, sätta sig ner och få champagne vilken var av samma sort som tidigare SQ-flygning. Sen kom en tidning och även ett magasin, Business traveller. Jag har på denna flygning gångplats längst bak i mittraden.

IMG_0116.jpg

Kabinen fylls sakteliga och mitt glas blir påfyllt ett par gånger då det tar lite tid innan alla är ombord. Jag får sett till att granska menyn också och innan avfärd tas matbeställningen upp.

Western
Starter
Szechuan smoked salmon with Oriental pickle salad
Main
Grilled beef fillet with horseradish butter, bordelaise sauce, vegetables and celeriac dauphinoise
or
Seafood hor fun, chinese style stir fried rice noodles with seafood - a popular Singaporean dish
or
Seared corn-fed chicken in herb jus, roasted vegetables in olive oil and polenta
Finale
Kaffir lime parfait with raspberry-grand marnier compote
Gourmet cheese with garnishes
Courmet coffee & selection of fine teas

Japanese
Ichino Jyu
Sakazuke, shiraair with mascapone cheese
Sunomono, sweetened vinegared red cabbage, raw snapper with konbu, vinegared egg yolk on asparagus
Shiizakana, grilled seabream omelette, glaced kisu with mullet roe
Men, cha soba
Nino jyu
Ha Sun, rape blossum in mustard soya sauce, conger eel with burdock, long yam Takiawase, bamboo shoots, wakame, butterbur
Kuchitori, baby snapper sushi, stuffed scallop with sea urchin, taranome, white bait
Yakimono, grilled tilefish with sea urchin, ume jelly
Gohan, bamboo rice
Tome-wan, miso soup
Mizugashi, roasted tea ice cream with green tea sauce

Jag beställer den japanska varianten då jag redan ätit två oxfiléer denna resan och varken seafood eller kyckling lockar.

När jag sitter där och väntar på maten kollar jag mig omkring lite granna. Det skall man som arbetandes med bilinteriör inte göra. När man granskar stolen får denna ett betyg under all kritik när det gäller fit n finish, kulörmatchning etc. Man sitter ju bara i en av världens bästa business class, vad kan man begära? :)

Middagen kommer in och serveras i lådor. Första med kalla förrätter och andra med varmrätterna. Maten smakade över lag väldigt bra även om det var några grejer som var lite suspekta.

IMG_0124.jpg

IMG_0126.jpg

Som efterätt valde jag bort tea ice cream med green tea sauce och fick istället en kula glass. Efter det kom en osttallrik, kaffe och ett glas Highland Park Single malt whiskey.

IMG_0130.jpg

IMG_0131.jpg

Jag var nu rejält trött och slumrade till en stund till filmen Seven days in Utopia…

En lättare frukost serverades strax innan landning.

Prelude
A choice of apple, tomato or fresh sqeezed orange juice
A selection of fresh fruit

Breads
Assorted breakfast rolls
Butter - Fruit preserve

Beverages
Gourmet coffees & selection of fine teas

IMG_0132.jpg

Denna flygning med Singapore Airlines imponerade mer än den förra. Allt var egentligen bättre. Servicen var märkbart bättre och jag hade en helt annan kommunikation och uppvaktning från personalen ombord.

Klickan är hiskeligt tidigt när vi slår ner i Tokyo, bara några minuter efter 5 på morgonen. När jag går in i terminalbyggnaden möter jag en tjej med en skylt på vilken mitt namn står skrivet.


Tokyo Haneda (HND)-Beijing (PEK) med All Nippon Airways (NH) i Business

Tjejen som står och väntar på mig skall tydligen ta mig igenom terminalen och till transitområdet där ANA Loungen ligger som jag kan spendera ett par timmar i innan avfärd till Beijing. Väldigt trevligt initiativ men jag får aldrig riktigt fram varför de gjorde så, det är ju inte direkt så att jag har ont om tid.

Vi gick igenom en liten säkerhetskontroll och sedan var det bara några minuter till loungen. Jag borde klarat detta själv men det var trevligt med lite sällskap även om kommunikationsmöjligheterna var lite begränsade.

Utanför loungen skiljs vi åt, jag tackar så mycket och hon fortsätter bort till en gate där hon skall sköta boarding om en liten stund. Jag går upp till ANAs lounge och blir välkomnad med ett stort leende men artigt informerad om att loungen inte öppnar förrän 6:30, dvs en timme senare. Jag går därför ner och sätter mig vid en tom gate då det inte direkt fanns så mycket annat öppet heller som jag förstod det. Haneda har dock fritt internet i hela flygplatsen och det har skrivits några inlägg här på BC.se sen jag lyfte ifrån Singapore.

IMG_0136.jpg

Kl 6:30 prick står jag åter i receptionen och blir denna gång insläppt. Jag ber även om tillgång till ett duschrum och det är inga problem alls. Det är fantastiskt trevligt med en dusch efter en lång dag i transit. Därefter blir det ytterligare lite frukost och några kaffe. ANAs lounge är ganska stor och rätt så trevlig med stora fönster.

IMG_0138.jpg

Ombord
Jag har blivit tilldelad 3A på denna flight till Beijing så jag kliver ombord och sätter mig på tredje raden. När boarding nästan var klar så upptäcker jag att stolen jag sitter på är 5A. Raderna är nämligen numrerade 1,3,5 av någon anledning. Då det nästan är färdboardat så ställer jag frågan snabbt till en förbigående F/A och hon säger att jag kan sitta kvar för ingen är placerad på 5A. Jättebra för då kan jag sitta kvar här med ledig stol bredvid mig.

IMG_0140.jpg

Jag blir serverad champagne, för första gången i miniflaska och inte ur stor, och fick även en påse blandade nötter – resans bästa nötblandning.

IMG_0141.jpg

Menyn erbjuder Japanese och International course:

Japanese course
Kuchidori
Red sea bream sushi
Deep-fried sillago with sea urchin
Simmered rolled beef with burdock root
Simmered goby fish in sweet soy sauce
Otsukuri
Trout, Bigfin reef squid
Shusai
Grilled chicken with sesame
Rice
Mixed rice with sammered bamboo shoot
Miso soup
Wagashi

International course
Appetizer
Sea bream brandade with steamed leak
Smoked duch brochette with orange flavor
Aspic of scallop and salmon
Pork rillettes zucchini cup gratin miso flavor
Main course
Sauteed seafood with small pink shrimp in saffron flavored sauce
Bread
Petite france hard roll
Dessert
Souffle cheese cake

Det kändes helt rätt att beställa japanskt ombord på en japansk carrier och så blev det även om mitt senaste riktiga mål antagligen var något snarlikt.

På denna flygning hade personalen inte så speciellt bråttom. Jag fick hela 20 minuter mellan champagnen och maten. Detta var väldigt uppskattat.

IMG_0143.jpg

Det märks kanske nu att det börjar gå mot slutet på min resa och jag är lite trött (även på att skriva). Det har varit mycket att ta in under de senaste 3-4 dagarna och det blir lätt mycket upprepningar. Resten av ANA-flygningen flöt på bra och utan några, varken positiva eller negativa, överraskningar.

Den bästa delen av resan är också över, nu återstår bara en ekonomiflygning tillbaka till Chongqing.


Beijing (PEK)-Chongqing (CKG) med Air China (CA) i Economy

Jag blir tilldelad 21A, nödutgång, och sätter mig i loungen och degar en stund. Passar även på att ta några bilder så vilken dag som helst postat en liten guide.

Dussinflighten PEK-CKG finns inte mycket att skriva om. Skippar maten och kollar iPad istället.

Vi landar i Chongiqng enligt tidtabell och återigen glad över att inte ha något incheckat bagage går jag direkt ut i ankomsthallen där min chaufför kommer och möter upp. Nu är jag åter ”hemma” på JW Marriott.
 

Jacob

Medlem
Tack för en trevlig rapport! :) Låter som en spännande tur runt Asien.

Och jag ser att Asiana serverade sin signaturrätt Ssambap ombord. Asiana kör Ssambap och Korean Air kör Bibimbap.
 

David

Medlem
Tack för en trevlig rapport! :) Låter som en spännande tur runt Asien.

Och jag ser att Asiana serverade sin signaturrätt Ssambap ombord. Asiana kör Ssambap och Korean Air kör Bibimbap.

Ajdå, då skulle jag ju provat Ssambap istället för att ge mig på ett annat bolags signaturrätt. :)
 

MarcusC

Medlem
Trevlig rapport, synd på kameran men den nya verkar duga mer än bra !! Om man ändå hade lite närmare till Asien omch kunde resa runt i så trevlig business class. Annat än vad som erbjuds inom Europa och till och med till mellanösterna & ryssland av många europeiska bolag.
 

Swisser

Medlem
Trevligt reportage David!

Det hade jag totalt missat tidigare. Bra att du hänvisade mig till det även om det är från förra året.

Synd med kameran som kom bort, men bra att du köpte en ny så vi fick möjlighet att se många fina foton i ditt reportage.
 
Last edited:
Toppen