Senaste nytt

Helsinki-Vantaa håller öppet längre på kvällarna

BusinessClass

Redaktör
Med start från 1 november testar flygplatsen i Helsingfors lite mer kundvänliga öppningstider. Det handlar om både butiker, kaféer och restauranger i terminal 2, som nu har öppet fram till klockan 23. Tidigare stängde man redan vid 21. Flygplatsen vill se om de nya öppningstiderna påverkar de resandes uppfattning av flygplatsens service före man beslutar…
 

Le Tjomp

Ny medlem
Ja service och Finland är ju inte direct synonymt. Var I Helsingfors over dagen 2/12 2015 och lyckades med SAS-plusbiljett omboka en flight tidigare och t.om. ingen extrakostnad i incheckningsdisken på SAS. Var kaffesugen och försökte ordna en cappuccino i Sas-loungen men det kom bara en espresso följt av vattenblandad kall mjölk, helt odrickbart. personalen tyckte det såg bra ut tills de insåg att det var fel på kaffemaskinen. Inga ursäkter, ingenting bara valhänt och ickeexisterande service. Hann inte köpa en riktig kaffe någon annanstans så det blev ett glas vatten. SAS-loungerna är en oas där man kan komma ikapp lite mejl och ta det lugnt en kort stund, men varför har de så dåliga kaffebönor. kostnaden för en kopp kaffe är försumbar även med de bästa bönorna, kaffemaskiner kräver även service. Shopping på flygplatser är oftast dyrt och allmänt dåligt, hyrorna är svinhöga och det enda undantaget är pop-up store RC Chololat på A-piren på Arlanda som har bra bröd, bakverk, mackor och annat gott, inte billigt men i alla fall hantverksmässigt tillagat till skillnad från det mesta andra utbudet som är katastrofalt dåligt, speciellt när SSP driver sina concept, men nu tappade jag tråden och hamnade långt från ämnet. Lycka till Helsinki airport!
 

Le Tjomp

Ny medlem
Prefixet är HEL och det står för Helsinki Airport om man benämner det på engelska vilket jag gjorde, så himla mycket ursäkt men det var inte mitt huvudsyfte, oavsett om det är enkelt eller inte så har jag personligen ibland får lite tid över när jag reser, jag uppskattar service och "Vanda" och speciellt deras SAS-lounge erbjuder inte någon bra service enligt min erfarenhet.
Men det kanske var lite långt från ämnet, lika långt som vad man benämner en flygplats med på olika språk.

Annars är det väl Vantaa på finska, Vanda på svenska och på engelska Helsinki Airport..... Finland är officellt tvåspråkigt till skillnad från Danmark och Sverige, dock har Sverige minoritetsspråk men Finland är tvåspråkigt även om det är svårt att förstå när jag träffar mina mycket trevliga och kompetenta finska kollegor.....
no fence Flying Finn
I brist på annat från ett gråtrist lätt regnigt Skåne, last week of travelling before X-mas, god jul!
 

Flying Finn

Medlem
Humor är kräver talang... :p Ärligt talat så ger jag i attan om det står Helsinki-Vantaa. Ta inte det hela på fullt alvar.

Men! Dock måste jag tycka att det är rätt så lustigt att inte skriva på svenska, i fall flygplatsen heter Helsingfors-Vanda. :) Om jag skulle vrida på saken ännu mera, så är Sjöskog det ursprungliga namnet för området där flygplatsen finns. Sjöskog flygplats är det orginala namnet från tiden när flygplatsen byggdes för OS 1952 och Helsingfors-Malm blev för liten (lik BMA).

Ja, inget staket, d.v.s. no fence. ;)
 

TjudöBoy

Medlem
Ja d va ju int en dag för sent, "suger" ju friskt när det mesta stänger 21 å man ska med 23:55 flyget till Vasa. Ännu värre när man kommer med 20:40 flyget från MHQ, då e d heltorka...:mad:
Nu ska man väl hinna med lite "fika" före avgång med sent flyg. ;)
 

pitch

Medlem
SAS-loungerna är en oas där man kan komma ikapp lite mejl och ta det lugnt en kort stund
Finns det SAS-lounger på HEL? Hade jag ingen aning om. Finnairs lounge på utrikes, däremot, är riktigt bra. Enda loungen jag vet där man kan få lite mer nordiska smårätter på/med riktigt bröd och en ond bråd sup därtill. Nåt för SAS att ta efter, det. (Bubbel i all ära, men det är inte precis representativt för vår region...)
 
Toppen