Senaste nytt

Statusjakt - de gyllene handbojorna

ACervin

Medlem
De flesta här, inklusive undertecknad, har satt i system att hålla sig till en Allians eller ett flygbolag för att uppnå det åtråvärda Guld eller Platinum kortet, eller vilken ädelmetall det nu må vara. Men det finns en hel del argument mot att jaga status. Flygbolagen/hotelkedjan vill ju styra din konsumtion till deras egna produkter och i gengäld bjuder de på lite mat och kortare köer och en enstaka uppgradering om du har tur. Ibland blir jag själv irriterad på att dessa fåniga poäng skall styra mitt konsumtionsmönster. Om man avstår från statusjakt kan man istället
1. Hitta den mest prisvärda biljetten
2. Ta de bästa avgångstiderna
3. Flyga direkt
4. Prova flera flygbolag.
5. Prova en bra restaurang på flygplatsen istället för att häcka i en sunkig lounge för att sätta i sig lite billigt vin, en bärs och lite halvtaskig kallskuret, värde kanske 150 kr.
6. Bo på konferenshotellet istället för din hotellkedja där du har status som ligger en halvtimme bort.

Vad tycker BCare över lag? Styr statusjakten ditt resekonsumtionsmönster alltför mycket?

Själv skall jag prova lite fler flygbolag och hotell, åka raka vägen och köpa den bästa biljetten för mina behov utan att snegla på status.
 

dino_81

Medlem
Styr statusjakten ditt resekonsumtionsmönster alltför mycket?

För egen del. Absolut ja. Handfängslen är på och jag har tappat bort nyckeln.

Jag instämmer i stort i vad du skriver och har själv spekulerat i dessa banor. Helt klart är att flygbolagen, hotellkedjan eller för den delen matvarubutiken har lyckats med det som de vill åstadkomma med sina lojalitetsprogram - att få lojala (lättlurade och kanske tom. dumma?) kunder som kommer att välja bort andra konkurrenter för att öka på poängsaldot och den så högt åtrovärda statusen...

Jag har kommit på mig själv med att välja ett speciellt flygbolag, hotell, handlat på den dyrare matvarubutiken och tom. köpt helt onödiga produkter bara för att det genererat lite poäng på mitt konto.

Men så länge jag är medveten (om jag nu är det?) om mina brister så trivs jag ändå riktigt bra med att fungera på det här sättet även om dina incitament till att försöka ändra sig kanske kan få mig på andra tankar.
 

Stefan62

Medlem
Jag låter mig styras av detta lite för mycket, men när jag uppnått den status jag vill på t ex en hotell-kedja så brukar jag ta ut svängarna lite mer.

När det gäller flygbolag så har jag idag bara SAS och Norwegian att välja på och då väljer jag SAS!
 

johhenrik

Medlem
Jag bestämde mig för i år att prova en massa andra bolag och inte låta status styra. Jag insåg iaf att jag inte skulle orka upprätthålla alla mina olika statusar. Jag hade tre "diamond" och tre "guld" på olika bolag. Nu har jag gått ner till Emirates Silver, så "bara" 5 statusar kvar. Iaf, när det väl kom till kritan så kollade man ju ändå om det gick att optimera. För min del känner jag att jag gärna har kvar BAEC Gold och SAS Diamond, så mot slutet av kvalificeringsåret på båda så var man ju tillbaka och trixade lite iaf. Hur som haver, jag har testat en del nya bolag och andra rutter senaste året vilket i sig varit kul. Som resande i Business får man ju de flesta perks iaf, även om Firstloungerna inom Oneworld såklart är trevliga med BAEC Gold.

Så, slutsatsen är väl att har man väl fastnat i träsket är det svårt att ta sig loss. ;)
 

Dr. Miles

Expert
När jag väljer flygbolaget för mina resor mellan Stockholm-Hamburg går jag efter endast med pris, då jag betalar ur min egen ficka.
Ibland blir det Germanwings men mestadels blir det SAS tack vare otroligt billiga priser under tidigare Now or never kampanjer (ca 600 SEK för T/R efter 45 SEK återbäring med Refunder.se)
Kina inrikesflyg väljer jag efter tidtabell (och efter priser pga resepolicy). Om det finns Air China eller Shenzhen Airlines på rutten är det en bonus men annars tar jag vilket flygbolag som helst.

Hotellet väljer jag ganska fritt när jag ändå inte har någon status någon annanstans än Club Carlson. Jag väljer ofta hotellet efter läget och priset. Jag är inte så kinkig när det gäller hotellstandard.
I mina destinationer i Kina får jag sällan välja internationella hotellkedjor i alla fall.

Hur som haver, jag har testat en del nya bolag och andra rutter senaste året vilket i sig varit kul.
Visst var det trevligt att testa China Eastern/Shanghai Airlines och får stanna i flygplatsen liiite extra längre tid? ;)
 

trekker

Medlem
Absolut, visst ar det sa att man sitter fast. Sjalv borjar jag fa lite angest da jag reste oerhort mycket forra aret och fick status pa alla mojliga flygbolag och hotel - nu ar statusen pa vad att forsvinna. Vilka statusar ar varda att ha da?

SAS (EBG) - Nja, vet inte vad man egentligen far har som ar vart nagot speciellt for mig, fast track ar val det basta - men det far man ju med en plusbiljett iallafall. Gold loungen pa ARN ar ju ocksa bara markant battre (eller ar den?) an Menzies? Pa min hemmabana MAN sa anvander dessutom PP samma usla lounge som SAS.

BAEC (Gold) - Helt fantastiskt att ha denna status pa LHR, men det gor att jag maste resa via LHR istallet for direkt. Mitt problem med detta ar att LHR ar sa otroligt opalitligt. Det finns inget varre an att snurra runt over London I hold eller sitta kvar pa backen och vanta pa slottar. BA har ju dessutom ofta ganska mycket dyrare biljetter (billigaste) jamfort med t ex SAS.

Hilton (Gold) - Enormt bra med status har med gratis frukost, oftast uppgradering och lounge (blev nastan alltid uppgraderad pa Hilton HEL). Kommer inte uppratthalla denna statusen, men det kvittar nog da jag bor pa Hilton valdigt sallan numera.

Club Carlzon - Tycker inte man far nagot som helst extra pa Radisson Blu hotellen forutom nagon enstaka uppgradering nar man reser sjalv. Jag borjar ocksa trottna pa deras attitiyd sa att tappa detta kort kommer nog kannas bra.

Vad kommer jag gora? Vet inte faktist, men att tappa all status och bara valja vad som passast bast och som du sager - antingen anvanda en PP eller Business lounge eller helt enkelt sitta i baren/restaurangen pa flygplatsen.
 

Voyageur

Medlem
Intressanta tankar som du tar och som jag själv funderat lite på under närmare tid. Jag skulle vilja säga att jag tidigare styrdes väldigt mycket av dessa berömda handfängsel. Sedan insåg jag efter ett par år med status inom vissa bolag att inte har så mycket behov av denna, främst för att jag aldrig sätter mig i lägre än premium economy vilket gjort att förmånerna i slutändan varit små.
Med facit i hand har också de facto "lojaliteten" och statusen kostat en hel del jämfört med val utanför alliansen.

Numera har jag valt att frångå handfängslen och till förmån valt bättre prissatta alternativ, dock inget fulflyg.

Imho känner jag att status inom hotellprogram i slutändan är värt tyngre med uppgraderingar osv.
 
Jag "jagar" status på SAS mest för - fast track i Bangkok både på ankomst och avgång då security/pass köerna kan vara såååå långa.
Likaså fast track CPH är guld värd de flesta gångerna då jag brukar åka då det är knöckafullt i "vanliga" securityn.
Lounge access men ffa man behöver inte "bry" sig vid förseningar/ombokningar då de i Lounge disken sköter "allt" - i år har det varit extremt månag ombokningar/förseningar där statusen verkligen har gett value.
 

chazzie

Medlem
Handfängsel på... Jag reser väldigt lite i tjänsten, 2-3 gånger per år i snitt, ibland mer, sällan mindre. Jag gör någon slags mental utvärdering om värdet för en lite dyrare biljett är värt att få de där poängen (självklart också beroende på hur många poäng man får), men för vårens eskapader så cash:ade jag in en award med Emirates för sträckan Hong Kong - Bangkok och valde sedan Vietnam Airlines på vägen tillbaka eftersom för en juste peng kunde jag göra ett stopp i Hanoi några dagar, en stad jag länge velat besöka men har inte blivit av.

Tur och retur Hong Kong sker dock med SAS, allt för att komma närmare den åtråvärda awardresan till Amerika i F :D
 
Toppen