Senaste nytt

Hur ofta byts/tvättas täcket i hotellrummet?

Dr. Miles

Expert
Hur ofta byts/tvättas täcket i hotellrummet? Det här är säkert många medlemmar som har undrat.
Lakan, örngott, påslakan brukar att bytas/tvättas varje dag men jag hade ingen aning om hur ofta täcket bytas/tvättas.

Jag råkade att läsa en japansk webbsida där skrev om en hygienlag för hotell/ryokan/vandrarhem i Japan.

Enligt japansk hälsomyndigheten, bör hotellen:
  • upphetta kuddarna, täcken med 60 graders värme under 30 minuter (eller en metod som ger samma effekt) minst en gång i månaden,
    och
  • tvätta eller desinficera kuddarna, täcken minst var 6:e månader.
Ministry of Health Labour and Welfare skrev:
(寝具の管理)
26  寝具は、次に掲げるところにより措置すること。
  • (1)  布団、枕、毛布は、原則として敷布又はシーツ、カバーで適切に履うこと。
  • (2)  寝衣、敷布又はシーツ、布団カバー、枕カバー、包布等直接人に接触するものは、宿泊者1人毎に洗濯したものと取り替えること。
     なお、同一の宿泊者にあっては、寝衣は毎日、その他のものにあっては3日に1回は少なくとも取り替えること。
  • (3)  寝具は、次に掲げるところにより洗濯等を行うこと。
    • 1) 布団、枕、毛布及びこれに類するものは、日光消毒と十分なはたきを適切に行い、1月に1回以上、その中心部の温度をおおむね60℃30分間加熱乾燥する方法又はこれと同等以上の効力を有する方法による加熱処理(暫定的処理基準とする。)を行うことが望ましいこと。
       また、布団及び枕にあっては、6月に1回以上その汚れ等を除去するため丸洗い(洗濯物に洗剤液及び水を直接吹きつけるなどして行う洗濯方法であり、もみ洗い処理工程がないものをいう。以下「布団丸洗い」という。)を行うことが望ましいこと。この場合、布団丸洗いは、前記と同様の効力を有する加熱処理工程を含めることが望ましいこと。
    • 2) 寝衣を除く丹前、羽織等の寝具衣類は、定期的に洗濯し、3月に1回以上消毒効果を有する方法で洗濯すること。
Källa: 公衆浴場における衛生等管理要領等の改正について

Jag har inte kunnat hitta liknande regler i andra länder t ex i Sverige. Känner någon om hur ofta hotellet måste tvätta kuddarna/täcken?
 
Last edited:

Homer

Medlem
Mer att fundera på.
På många hotell finns det flera kuddar i sängen, 4 är inte ovanligt,
byter de alltid örngotten på alla kuddarna eller bara de som ser ut att ha använts?
 

Bryant

Medlem
Hur ofta tvättas överkastet? Men den viktigaste fråga. Hur ofta rengörs fjärrkontrollen? Den är nog äckligast i rummet.
 

Homer

Medlem
Hur ofta tvättas överkastet? Men den viktigaste fråga. Hur ofta rengörs fjärrkontrollen? Den är nog äckligast i rummet.

Ständingt ren på BW hotell ;)

Best Western has endorsed the Clean Remote
Best Western has endorsed the Clean Remote. The worlds largest hotel chain, with over 4000 hotels worldwide is suggesting to its franchises to use the Clean Remote in their guest rooms. Troy Rutman, a spokesman for Best Western, said Best Western is working to boost cleanliness in its rooms. "We know that this is considered one of the dirtiest items in a room and we are looking for ways to reduce that," he stated.

clean-remote.jpg
 

Crater2

Medlem
How clean is your hotel room?

Enligt denna, ska man inte använda fjärrkontrollen, och använder man glaset ska man skölja ut de för det tvättas inte.
Just det, man ska äta i badrummet för det är det renaste stället, i klippet rekommenderar man att man ska ta med sig handsprit också.

Jag tror inte man vill veta helt enkelt.
 
Toppen