OliT
Medlem
Jag är ute på en riktig långresa i Förenta Staterna och fixade en hög med bonusprogram inför resan (Carlson Guld, Best Western Rewards Diamond, HHonors Guld och Priority Club Platinum). Mest för att få rumsuppgraderingar, då jag bitvis bor en vecka eller mer på samma hotell.
Går det att få ihop några gratisnätter på samma gång så är det ju så att säga bara en bonus. Nåväl, låt mig berätta om besvikelsen jag just nu känner.
Jag var nyligen i Phoenix, Arizona, och bodde på Radisson City Center där. Bokningen gjordes via Club Carlson-sidan och mitt medlemsnummer matades in. När jag anländer till hotellet framstår det som ganska risigt redan utanför. Det känns definitivt inte "City Center". Området känns ganska ruffigt, men det spelar egentligen inte så stor roll. Jag hoppas på en bättre insida.
När jag anländer till hotellet möts jag av en ensam och väldigt stressad kille i incheckningen. En anställd håller på att delvis tapetsera om en av väggarna bredvid honom. Jag anländer lite tidigt och frågar om det går för sig att checka in redan nu. Han kollar och meddelar att det inte ska vara något problem. Jag dubbelkollar så att mitt Club Carlson-nummer är inskrivet och han meddelar att det finns med och att jag fått ett rum på business-våningen som uppgradering (tack och bock, tänker jag).
När jag kommer upp till rummet är det ostädat. Handdukar överallt och sängen är inte bäddad. Han har uppenbarligen släppt in mig i helt fel rum. Jag släpar ner mina väskor igen och förklarar situationen. Han ursäktar sig och förklarar att han gjorde ett misstag. Jag får tillbaka nyckeln, som nu går till rummet bredvid.
Nå, nytt försök. Rummet är städat, men ganska slitet och rätt risigt. Badrummet luktar inrökt och när jag öppnar skåpet för att kika i kylen ramlar dörren halvt av. Ett av gångjärnen är trasigt.
Jag börjar titta runt och ser att det sitter vita klisterlappar lite överallt "The Phoenix Place Hotel and Suites", står det. Radisson-loggan verkar övertejpad.
På väg ut stannar jag till i lobbyn och frågar om det är något pågång. "Ja, vi håller på att lämna Radisson. Eller ja, från och med i dag har vi lämnat", säger en annan anställd. Jag blir lite ställd, då det är det första jag hört om saken.
"Kommer jag få mina poäng?", frågar jag.
"Jadå, det får man under den här övergångsperioden", svarar personen.
Jag beslutar mig för att dubbelkolla med Carlson och skickar följande meddelande:
I dag, en dryg vecka senare, får jag följande svar från Guld-kundtjänsten:
Hotellet ljuger mig alltså rakt upp i ansiktet - och Carlson har inte haft vett att meddela mig att jag inte kommer att få några poäng trots att jag bokat skräpet via deras hemsida? Hur ska jag som resenär kunna hålla reda på om ett hotell lämnar Radisson (eller blir utkickat, vilket kanske är mer troligt med tanke på den bristande standarden).
Jag har skickat ett rätt syrligt mejl tillbaka. Det återstår att se vad de svarar.
Går det att få ihop några gratisnätter på samma gång så är det ju så att säga bara en bonus. Nåväl, låt mig berätta om besvikelsen jag just nu känner.
Jag var nyligen i Phoenix, Arizona, och bodde på Radisson City Center där. Bokningen gjordes via Club Carlson-sidan och mitt medlemsnummer matades in. När jag anländer till hotellet framstår det som ganska risigt redan utanför. Det känns definitivt inte "City Center". Området känns ganska ruffigt, men det spelar egentligen inte så stor roll. Jag hoppas på en bättre insida.
När jag anländer till hotellet möts jag av en ensam och väldigt stressad kille i incheckningen. En anställd håller på att delvis tapetsera om en av väggarna bredvid honom. Jag anländer lite tidigt och frågar om det går för sig att checka in redan nu. Han kollar och meddelar att det inte ska vara något problem. Jag dubbelkollar så att mitt Club Carlson-nummer är inskrivet och han meddelar att det finns med och att jag fått ett rum på business-våningen som uppgradering (tack och bock, tänker jag).
När jag kommer upp till rummet är det ostädat. Handdukar överallt och sängen är inte bäddad. Han har uppenbarligen släppt in mig i helt fel rum. Jag släpar ner mina väskor igen och förklarar situationen. Han ursäktar sig och förklarar att han gjorde ett misstag. Jag får tillbaka nyckeln, som nu går till rummet bredvid.
Nå, nytt försök. Rummet är städat, men ganska slitet och rätt risigt. Badrummet luktar inrökt och när jag öppnar skåpet för att kika i kylen ramlar dörren halvt av. Ett av gångjärnen är trasigt.
Jag börjar titta runt och ser att det sitter vita klisterlappar lite överallt "The Phoenix Place Hotel and Suites", står det. Radisson-loggan verkar övertejpad.
På väg ut stannar jag till i lobbyn och frågar om det är något pågång. "Ja, vi håller på att lämna Radisson. Eller ja, från och med i dag har vi lämnat", säger en annan anställd. Jag blir lite ställd, då det är det första jag hört om saken.
"Kommer jag få mina poäng?", frågar jag.
"Jadå, det får man under den här övergångsperioden", svarar personen.
Jag beslutar mig för att dubbelkolla med Carlson och skickar följande meddelande:
I'm currently staying at the Radisson Phoenix City Center, a
stay that I booked through the Radisson website. However, the hotel
seems to have left Radisson and is now called the Phoenix place hotel
and suites. I asked at the front desk if I would still be given points
for this stay, and they assured me I would.
I just wanted to double check with you so that this is actually the
case. Also, would you happen to know why the hotel is no longer with
Radisson?
I dag, en dryg vecka senare, får jag följande svar från Guld-kundtjänsten:
Dear Hans,
We appreciate your recent message. Our hotels are all independently
owned and operated. Hotels can change hands without notice. Per our
terms and conditions:
If a hotel leaves the Carlson Hotels system or ceases to be a
participating hotel, after you make a reservation but before your stay,
you will not earn Points for that stay and any special offers will no
longer be valid after the date the hotel leaves the system or terminates
participation, even if your reservation was made prior to that date.
Thank you for allowing us the opportunity to assist you.
Hotellet ljuger mig alltså rakt upp i ansiktet - och Carlson har inte haft vett att meddela mig att jag inte kommer att få några poäng trots att jag bokat skräpet via deras hemsida? Hur ska jag som resenär kunna hålla reda på om ett hotell lämnar Radisson (eller blir utkickat, vilket kanske är mer troligt med tanke på den bristande standarden).
Jag har skickat ett rätt syrligt mejl tillbaka. Det återstår att se vad de svarar.