Senaste nytt

Club Carlson - en besvikelse

OliT

Medlem
Jag är ute på en riktig långresa i Förenta Staterna och fixade en hög med bonusprogram inför resan (Carlson Guld, Best Western Rewards Diamond, HHonors Guld och Priority Club Platinum). Mest för att få rumsuppgraderingar, då jag bitvis bor en vecka eller mer på samma hotell.

Går det att få ihop några gratisnätter på samma gång så är det ju så att säga bara en bonus. Nåväl, låt mig berätta om besvikelsen jag just nu känner.

Jag var nyligen i Phoenix, Arizona, och bodde på Radisson City Center där. Bokningen gjordes via Club Carlson-sidan och mitt medlemsnummer matades in. När jag anländer till hotellet framstår det som ganska risigt redan utanför. Det känns definitivt inte "City Center". Området känns ganska ruffigt, men det spelar egentligen inte så stor roll. Jag hoppas på en bättre insida.

När jag anländer till hotellet möts jag av en ensam och väldigt stressad kille i incheckningen. En anställd håller på att delvis tapetsera om en av väggarna bredvid honom. Jag anländer lite tidigt och frågar om det går för sig att checka in redan nu. Han kollar och meddelar att det inte ska vara något problem. Jag dubbelkollar så att mitt Club Carlson-nummer är inskrivet och han meddelar att det finns med och att jag fått ett rum på business-våningen som uppgradering (tack och bock, tänker jag).

När jag kommer upp till rummet är det ostädat. Handdukar överallt och sängen är inte bäddad. Han har uppenbarligen släppt in mig i helt fel rum. Jag släpar ner mina väskor igen och förklarar situationen. Han ursäktar sig och förklarar att han gjorde ett misstag. Jag får tillbaka nyckeln, som nu går till rummet bredvid.

Nå, nytt försök. Rummet är städat, men ganska slitet och rätt risigt. Badrummet luktar inrökt och när jag öppnar skåpet för att kika i kylen ramlar dörren halvt av. Ett av gångjärnen är trasigt.
Jag börjar titta runt och ser att det sitter vita klisterlappar lite överallt "The Phoenix Place Hotel and Suites", står det. Radisson-loggan verkar övertejpad.

På väg ut stannar jag till i lobbyn och frågar om det är något pågång. "Ja, vi håller på att lämna Radisson. Eller ja, från och med i dag har vi lämnat", säger en annan anställd. Jag blir lite ställd, då det är det första jag hört om saken.
"Kommer jag få mina poäng?", frågar jag.
"Jadå, det får man under den här övergångsperioden", svarar personen.

Jag beslutar mig för att dubbelkolla med Carlson och skickar följande meddelande:

I'm currently staying at the Radisson Phoenix City Center, a
stay that I booked through the Radisson website. However, the hotel
seems to have left Radisson and is now called the Phoenix place hotel
and suites. I asked at the front desk if I would still be given points
for this stay, and they assured me I would.

I just wanted to double check with you so that this is actually the
case. Also, would you happen to know why the hotel is no longer with
Radisson?

I dag, en dryg vecka senare, får jag följande svar från Guld-kundtjänsten:

Dear Hans,

We appreciate your recent message. Our hotels are all independently
owned and operated. Hotels can change hands without notice. Per our
terms and conditions:

If a hotel leaves the Carlson Hotels system or ceases to be a
participating hotel, after you make a reservation but before your stay,
you will not earn Points for that stay and any special offers will no
longer be valid after the date the hotel leaves the system or terminates
participation, even if your reservation was made prior to that date.

Thank you for allowing us the opportunity to assist you.

Hotellet ljuger mig alltså rakt upp i ansiktet - och Carlson har inte haft vett att meddela mig att jag inte kommer att få några poäng trots att jag bokat skräpet via deras hemsida? Hur ska jag som resenär kunna hålla reda på om ett hotell lämnar Radisson (eller blir utkickat, vilket kanske är mer troligt med tanke på den bristande standarden).

Jag har skickat ett rätt syrligt mejl tillbaka. Det återstår att se vad de svarar.
 

Gnopps

Medlem
Trist. Jag vet inte vad det gäller för avtalsvillkor här, men om du bokade via Carlsons hemsida borde du väl fått ett meddelande om att de inte längre är Carlson-hotell?

Allmänt har Radisson-hotellen i nordamerika en betydligt sämre kvalitet än Radisson i övriga världen. Det är därför de nu börjat med Radisson BLU i USA, dessa hotell ska motsvara europeiska standarden. Jag gillar nästan Country Inn & Suites bättre i USA, där vet jag vad jag får.
 
Riktigt riktigt illa från hotellet sida, och Radisson med för den delen...:(

Du har ju gjort helt rätt när du bokat genom att du gått in på deras egen webplats och bokat. Och man kan aldrig begära att en kund/gäst ska anta att hotellet kommer ingå i kedjan då denne bor.

Jag tycker att du ska stå på dig, och kräva de poäng som du faktiskt har rätt till. I dagens läge med lågkonjuktur och ekonomisk kris har inget hotell råd med missnöjda gäster.

Jag hoppas att Radisson/Carlson group ger dig dina poäng som man tycker du ska ha rätt till, men som enligt deras villkor säger det motsatta. Om inte annat än för goodwill. Så hade jag agerat om det var jag som fick ta hand om ditt ärende.

Som skrivet, man lever på nöjda gäster. Och man ska aldrig ta en gäst för givet. Du som konsument har all valmöjlighet i världen att t ex. välja något BW eller Hilton hotell.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

OliT

Medlem
Jag gjorde bokningen för ett antal veckor sedan, och då stod det ingenting om att hotellet skulle komma att lämna Radisson. Man kan ju tycka att det borde vara en enkel sak att skicka ett massmejl till de kunder som bokat hotellet och berätta det, om det nu kommit som en plötslig nyhet.

Jag ska tänka på Country Inn & Suites. Hittills har jag varit grymt nöjd med Hilton Garden Inn i Morgantown, WV, och Holiday Inn & Suites i Phoenix (där jag bodde en dag). Holiday Inn Express är också helt okej.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

johanolsson

Medlem
Jag skaffade Club Carlson Gold genom aktieköp - enbart av den anledningen att jag vill ha en backup då BW är för dyrt i vissa länder, och företaget har en strikt policy på hur mycket hotellen får kosta.

Jag vet inte om Radisson är bättre i exempelvis Finland & Norge, när jag kollar på foton så ser de ut som om samtliga ställen byggdes på 80-talet och sedan lät man det vara. Jag håller med föregående skribent som tycker att du ska kräva poängen. Du kan ju uppenbart välja andra kedjor om du vill.
 

Alf

Medlem
Jag har bott på samtliga Radisson i Helsingfors samt en del i Norge och tycker att samtliga varit bra. Tyvärr ingår inte alltid frukost.
Håller med om som någon påpekade att Radisson är sämre och t o m mycket sämre i USA.
 

Najk

Medlem
Bodde på Radison Royal Viking inatt, ingen upgrade trots CC guld (var nog dock ganska fullbokat) och gammal inredning. Hotellet levererade inte de krav jag ställer år 2012.
 

agehall

Medlem
Radisson i US kan inte jämföras med resten av kedjan. De spelar i en liga för sig, tyvärr på den dåliga sidan. I US har du dock massor av andra hotell att välja på, så kör Hilton eller SPG istället så blir du nog nöjd.
 

Palazzi

Medlem
Låter ju som sagt för jäkligt... Antar dock att det inte är någon idé att ta upp saken på juridisk nivå när vi pratar USA.

Är väl bara att smälta, och sedan hålla dig till Hilton på dina USA-besök i framtiden...
 

niksal

Medlem
För det första är CC Gold ingenting. De som fått uppgraderingar har haft tur. Själv är jag Concierge, och inte ens då är uppgraderingar automatiska, trots att de borde vara det. Samma gäller frukosten som borde vara gratis men inte alltid är det. Så jag har fått gräla med Club Carlson otaliga gånger och är troligtvis på en "gnällspik" lista.

Men klart du skall få poängen. De brukar vara rätt förståeliga på Club Carlson, och hotellen har i sig ingenting med Club Carlson att göra. Det är lite som Aeroplan inte har egentligen något med Air Canada att göra. Vad jag försöker säga är att jag inte tror att hotellet ljög med avsikt, de helt enkelt visste inte bättre. Men ta ett varv till med Club Carlson. Det är ett nytt program och de har inte råd med att få ett dåligt rykte. Du skriver inte, av förståeliga skäl, vem du hade att göra med där men det är lika hit & miss som på de flesta kundservice centers. Jag har nuförtiden "en egen" representant som jag märkt är bra och jag tar alla mina problem till henne.

Jag har inte bott på Radissons i nordamerika, men vad jag sett utanför så är Radisson där en B eller C klass kedja. I Europa har vi Radisson Blu som tekniskt sett är en skild kedja med betydligt högre standard. I Nordamerika är det nog väl bara SPG, Hilton och Marriot av de stora globala kedjorna som håller måttet i 4-stjärnors kategorin.
 
Toppen