Senaste nytt

Allvarlig incident med Qatar vid start från MIA

Alf

Medlem
Lägger upp en egen tråd om detta eftersom det inte finns någon generell tråd som handlar om dessa frågor. Det har diskuterats om det skulle finnas någon tråd där man kan diskutera denna typ av händelser men jag fick inte gehör för detta på forumet.

Eftersom en god flygsäkerhet är grunden för ett säkert flygande anser jag att denna typ av frågor bör diskuteras på forumet. Vi är åtminstone en handfull personer på forumet som direkt eller indirekt jobbar med flygsäkerhetsfrågor.

Jag tillhör de som sätter god flygsäkerhet före servering av god champagne och bra mat och service ombord. Bäst är naturligtvis om flygbolagen uppfyller båda. En vanlig passagerare skall inte behöva tänka på flygsäkerheten utan får flygbolaget flyga på Europa så skall flygsäkerheten vara tillfyllest.

Den allvarliga incident jag tar upp handlar om Qatars flygning från MIA - DOH den 15 sept.

Accident: Qatar B773 at Miami on Sep 15th 2015, overran runway on takeoff run and struck approach lights on departure

Detta är ett skräckexempel på dåligt pilotarbete i cockpit. Det är ofattbart att så erfarna piloter kan göra en sådan blunder som att starta med en fulltankad B777-300 på en banlängd av 2600 m. En B777-300 behöver runt 3300 meter när den är fullastad med max vikt och det lär den lär vara vid en flygning som överstiger 13 tim. Att då inte nyttja full bana i MIA utan att svänga in på banan tidigare utan att ha koll på återstående banlängd är minst sagt förvånande. Är även lite förvånad att FL i TWR inte reagerat kort bana. Att försöka tjäna in 5 min på kortare taxning på en flygtid som överstiger 13 tim är ju inte motiverat.

Nästa blunder är ju att ingen tycks veta att man rivit ner inflygningsljus vid starten. Man borde ha insett detta när man så gott som hade hjulen i gruset innan man lämnade banan. Man borde ha dumpat bränsle och gått tillbaka och landat för kontroll av flygplanet. Det var uppebarliga risker att det skulle kunna uppstå tryckfall om det rivs upp skada i skrovet, vilket var fallet.

Har sedan Qatar CEO gjort det uttalande som näms i kommentarerna i avherald blir man ju mörkrädd. Jag har ett par bekanta som varit piloter hos Qatar och jag har från dessa bara hört att Qatar haft en ambition att ha bra flygsäkerhetstänk. Men dessa piloter som flög från MIA har definitivt inte visat på något bra säkerhetstänk. Det är bara att hoppas att dom har ett annat jobb nu.
 

mjulven

Medlem
Varnar att jag spårar ur lite då jag jobbar med liknartade frågor i en annan bransch (kärnkraft). Först och främst så saknas själva rapporten, denna sammanfattningen kan man ju uttolka ett antal saker ifrån och därifrån ställa frågor, men det hade varit intressant att läsa hela incidentrapporten. Rimligtvis borde även MIA agerat till följd av denna händelsen.

Piloten och styrmannen måste med all rim och reson ha koll på hur lång bana denne behöver. För Long Haul flygningar kan jag inte anta annat än att man behöver hela banan för att starta vilket han borde inse att han i så fall inte skulle ha om han svänger av tidigare. Baserat på det som återges så är detta et solklart mänskligt fel där piloten får för sig något, kontrollerar med styrmannen som har dåliga anteckningar och det slutar med att de båda tolkar situationen fel.

Borde inte piloten eller styrmannen få stränga order från tornet om vilken väg denne skall ta till banan och var den skall svänga på banan? På så pass nya plan som det rörde sig om här borde det finnas någon form av automatik som säger att du behöver X meter för att starta och banans kvarvarande längd är Y meter?

Jag förstår verkligen inte att piloterna inte märkte att dom tog i föremål på mark i samband med lyft, detta borde, givet hur skadorna sett ut verkligen har märkts. Dessutom givet skadorna och att det fanns ett liten spricka som gick igenom hela skrovet (som jag tolkar det) borde man ha fått varning för lågt tryck/inläckage av luft kan jag tycka. Om nu piloten inte kände av att han var i belysningen så borde han åtminstone fått information om detta från mätutrustning på planet?

Slutligen borde ATC har reagerat på att när detta matades in så skulle den gett som svar att man har för kort banlängd. Det finns helt klart mer att göra här inom flygsäkerhet. Man kanske skulle slå sig in på den banan istället.
 

Alf

Medlem
Självklart ges det fler svar på olika frågor när rapporten kommer. Det inträffade är dock ett sådant fel som nog får tillskrivas pilotfel. Du kan inte klandra ATC för detta, även om en erfaren FL borde ställt frågan om dom har tillräckligt med banlängd. I sitt färdtillstånd får piloten uppgift om vilken taxiväg han skall ta till startbanan. Vad jag vet har ju ATC ingen algoritm i sina system som beräknar om banlängden är tillräcklig, det är hu helt upp till piloten. Det är väl det minsta man kan begära av en välbetald flygkapten att ha koll på startsträcka. Det får man ju lära sej när man tar A-cert. Vad säger våra FL @Voyageur. Det är helt enkelt så att piloten visste inte riktigt var han var när han svängde av taxibanan.

Jag ser inte att det finns något mer att göra när det gäller själva flygsäkerhetsarbetet. Den felaktiga mänskliga faktorn kan äventyra vilka regelverk som helst om man inte har helt automatiska system och där är vi inte än.
 

andreas

Medlem
Självklart ges det fler svar på olika frågor när rapporten kommer. Det inträffade är dock ett sådant fel som nog får tillskrivas pilotfel. Du kan inte klandra ATC för detta, även om en erfaren FL borde ställt frågan om dom har tillräckligt med banlängd. I sitt färdtillstånd får piloten uppgift om vilken taxiväg han skall ta till startbanan. Vad jag vet har ju ATC ingen algoritm i sina system som beräknar om banlängden är tillräcklig, det är hu helt upp till piloten. Det är väl det minsta man kan begära av en välbetald flygkapten att ha koll på startsträcka. Det får man ju lära sej när man tar A-cert. Vad säger våra FL @Voyageur. Det är helt enkelt så att piloten visste inte riktigt var han var när han svängde av taxibanan.

Jag ser inte att det finns något mer att göra när det gäller själva flygsäkerhetsarbetet. Den felaktiga mänskliga faktorn kan äventyra vilka regelverk som helst om man inte har helt automatiska system och där är vi inte än.

Håller med @Alf fullt ut. När läggs det på ATC att kontrollera TORA (Take-Off Run Available)? Vi ser så många flighter varje dag och kan absolut inte svara för att kontrollera alla och i sådana fall "dumförklara" många. Enligt Doc 4444 (Finns att läsa officiellt) är det befälhavarens ansvar att räkna ut vilken TORA man behöver och vid begänsningar anmäla detta till ATC. @henke12 rätta mig gärna om jag har förstått det här fel med hänsyn till Doc-nummer.

Varje flygning är unik i sig. Vi vet inte i samband med start hur många pax/cargo man har med sig. Det enda vi vet är vad flygplanet, enligt färdplan, väger i turbulenskategori.
 

Mikael S

Medlem
Ganska avancerade beräkningar som tar sin lilla stund. Inte så enkelt att en vissa flygplanstyp enbart kan starta från ett visst avstånd. Bränslemängd, frakt, passagerare, temperatur, avlagringar på banan, banans lutning, vind, vilket gaspådrag piloten väljer. flap setting etc etc.

Liknande händelser har inträffat i Sverige
Charterplan nra olycka i stersund - DN.SE

Även i Basel var man nära en motsvarande olycka. Där hade man knappat in ett gaspådrag motsvarande full bana även fast man startade inflyttat.

Incident: Belair A320 at Basel on Oct 6th 2014, takeoff with incorrect power setting
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Råkade inte SAS ut för någon liknande incident för ett par år sedan? A340 som gjorde en tail strike vid start från Shanghai, som orsakade rätt påtagliga skador på flygplanskroppen. Kaptenen valde ändå att fortsätta hela vägen till Köpenhamn.
 

Alf

Medlem
Ganska avancerade beräkningar som tar sin lilla stund. Inte så enkelt att en vissa flygplanstyp enbart kan starta från ett visst avstånd. Bränslemängd, frakt, passagerare, temperatur, avlagringar på banan, banans lutning, vind, vilket gaspådrag piloten väljer. flap setting etc etc.

Liknande händelser har inträffat i Sverige
Charterplan nra olycka i stersund - DN.SE

Även i Basel var man nära en motsvarande olycka. Där hade man knappat in ett gaspådrag motsvarande full bana även fast man startade inflyttat.

Incident: Belair A320 at Basel on Oct 6th 2014, takeoff with incorrect power setting

Nej Mikael, det är inga avancerade beräkningar, antingen går du in i en tabell för flygplanstypen eller så gör du det på din datorutrustning.
 

Paby

Medlem
Det finns ingen som är ansvarig för det här annan än kapten - ATC har inget ansvar över huvud taget för felen som begåtts. Om kapten anser att han inte kan starta från en viss bana, en viss intersection på banan, i en viss sidvind, med en viss sikt eller vad du nu må vara så är det han som ska informera ATC om det och begära nya förutsättningar.
 
Toppen