Senaste nytt

Någon som testat Qatar Airways economy class?

Stefan62

Medlem
Någon som provat Qatar Airways economy?

Det har skrivits en del negativt om såväl flygplan som övrig kvalité på economy, men finns det någon som beskriva?

Jag funderar på att ta Qatar till Asien - priset är klart bäst bland de bolag jag kollat!
 

Singapore

Medlem
Är det något mer specifikt du vill veta mer om? Har åkt fyra långflygningar med dem så kan beskriva lite.

Jag upplevde det som att det spelade in lite beroende på vilken flygplanstyp som jag åkte med. När vi t.ex åkte en 777 som var några månader gammal och väldigt modern var detta helt klart bättre än den slitna 330 till CPH. Vi fick varsitt amenity kit med tandborste, hörselproppar osv, detta har jag aldrig fått på SQ eller MH. Kan inte komma på något negativt med dem, förutom den tråkiga flygplatsen i DOH, men det var ju ingen överraskning när vi bokade. Har åkt med SQ,MH och QR och anser att det är jämt skägg mellan QR och SQ rent kvalitetsmässigt. Om du inte är ute efter något poängsamlade och QR har ett förmånligt pris så skulle jag onekligen valt dem.

Hoppas du fick lite klarhet, vet inte om det är något mer du vill veta.
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Stolar och utrymme mellan stolarna?

Servering mat/dryck?

Är flygplanen hyffsat nya och fräscha i kabinen?

"Trevlig" stämning/personal?
 
Stolar och utrymme mellan stolarna?
"Trevlig" stämning/personal?

Qatars flotta har en medelålder på 4 år. Man kommer att få ett nytt flygplan levererat var 18 dag i 10 år. När vi flög så var 773 från Doha till Guangzhou i toppskick! Gissar på att du kommer flyga 333 till Doha och sen 772/3 vidare efter transfern.
Var mer eller mindre samma service i ekonomi klass som på SQ.
 

Singapore

Medlem
Stolar och utrymme mellan stolarna?

Servering mat/dryck?

Är flygplanen hyffsat nya och fräscha i kabinen?

"Trevlig" stämning/personal?


1 Pitchen tyckte jag var synnerligen bra på flighterna med deras 777, men även på de andra flygningarna. I övrigt tycker jag det är svårt att prata om benutrymme i ekonomiklass då det inte brukar skilja så värst många centimeter, men på alla QR flighterna som jag flög så var det möjligt att för in benen under stolen framför vilket var guld värt för mig som är tämligen lång. I 330 hade jag dock en låda framför ena benet så se till att inte seata sig vid en plats där de förekommer.

2 Maten och drycken var väl som de flesta långflygningarna dvs man kunde väla mellan olika maträtter och till det få gratis dryck. När det visade sig att vi inte tyckte om maten, uppmärksammade en av flygvärdinnorna detta och frågade oss om vi ville ha en annan maträtt i stället.

3 Som sagt deras 330 mellan CPH-DOH fick väl inte mig att höja på ögonbrynen om jag ska vara uppriktig, men deras nylevererade 777:a var ytterst modern. Har aldrig åkt ett sådant modernt plan. Vet inte om det stämmer men tror de har en medelålder på 4,6 år.

4 Servicen fanns det inget att klaga på och de får pluspoäng för det jag sa innan med maten, men om man jämför med t.ex SQ så tyckter jag servicen var lite vassare där i och med att man blev tilldelad diverse saker hela tiden kändes det som, emellertid man satt i ekonomiklass.

I den bemärkelsen att de var billigare än de andra flygbolagen när jag bokade och de samtidigt lägger sig i den absoluta toppen över mina flygupplevelser i ekonomiklass, så var det helt klar valuta för pengarna. Tycker absolut du ska ge dem en chans!
 

pljung

Medlem
Hej,

Har åkt med dem till Doha 3 ggr och har lite blandade erfarenheter. 2 av gångerna (FRA-DOH & LHR-DOH) har jag inget att klaga på, väldigt bra service och vänlig personal. Även markpersonalen vid resan från Frankfurt erbjöd sig att blockera ett av sätena i mittenraden (3 säten) så vi 2 som reste fick lite mer utrymme (Detta kan givetvis endast göras om planet inte är fullbokat, men de erbjöd sig att göra detta utan att jag frågat. Om jag hade tur med en serviceinriktad personal, eller om deras policy är mer tillmötesgående än andra flygbolag vet jag inte, men när jag efter denna resa frågat andra flygbolag om blockering av säten har det varit blankt nej även om flyget visat sig inte vara i närheten av fullbokat)
När det gäller den 3:e flygningen (ARN-DOH) så var det helt klart chartervarning på hela konceptet, och detta kabinpersonalen inkluderat. Det enda positiva var att jag fick hela stolraden för mig själv (trots att planet verkade fullbokat i övrigt, men hade vid det tillfället Burgundy level på deras FFP) och kunde på så sätt sova mig genom nästan hela resan. Hade tyvärr inte samma tur på hemresan. Ska också sägas att det på denna resa var ett mindre plan med 3+3 konfiguration, och på övriga widebody med 2+3+2 (2+4+2) konfiguration.
 
Hej,

Har åkt med dem till Doha 3 ggr och har lite blandade erfarenheter. 2 av gångerna (FRA-DOH & LHR-DOH) har jag inget att klaga på, väldigt bra service och vänlig personal. Även markpersonalen vid resan från Frankfurt erbjöd sig att blockera ett av sätena i mittenraden (3 säten) så vi 2 som reste fick lite mer utrymme (Detta kan givetvis endast göras om planet inte är fullbokat, men de erbjöd sig att göra detta utan att jag frågat. Om jag hade tur med en serviceinriktad personal, eller om deras policy är mer tillmötesgående än andra flygbolag vet jag inte, men när jag efter denna resa frågat andra flygbolag om blockering av säten har det varit blankt nej även om flyget visat sig inte vara i närheten av fullbokat)
När det gäller den 3:e flygningen (ARN-DOH) så var det helt klart chartervarning på hela konceptet, och detta kabinpersonalen inkluderat. Det enda positiva var att jag fick hela stolraden för mig själv (trots att planet verkade fullbokat i övrigt, men hade vid det tillfället Burgundy level på deras FFP) och kunde på så sätt sova mig genom nästan hela resan. Hade tyvärr inte samma tur på hemresan. Ska också sägas att det på denna resa var ett mindre plan med 3+3 konfiguration, och på övriga widebody med 2+3+2 (2+4+2) konfiguration.

Angående ARN-DOH så gissar på att det var tidigare när man flög med 320?
 

Palazzi

Medlem
Har aldrig åkt med Qatar Airways, men enligt vad jag läst mig till är deras Economy-säten bland de bästa i branschen... 34inch seat pitch iaf.

De fick också en andraplacering i klassen: "Best Economy Class Airline" efter Asiana på 2011 års "Skytrax World Airline Award". Vet iofs inte hur objektiva dessa nomineringar är....
 

Traveller

Medlem
Min dotter (15) flög just med dom från ARN till Doha - BKK. Hennes kommentar om maten var "den smakar b*js" .. Fick tydligen bara kyckling på båda sträckorna... Svårt att sova i stolarna.. Tyckte det var trångt mellan raderna, armstöden gick inte att fälla upp så även om det var tomt bredvid kunde hon inte utnyttja utrymmet. Bra var dock utbud av filmer och musik, punktlighet och trevlig personal.
 
Toppen