Senaste nytt

Skatter & avgifter vid bokning av awardplatser på Star Alliance?

Gizmo79

Medlem
Hej,

Försöker få stå mig på det här med skatter och avgifter när man skall boka en resa med poäng.

Läste nån guide om att man skulle använda sig av ITA Matrix.

Gjorde detta och tittade på vad det skulle hamna på om man skulle boka C platser Got - SFO
Fick upp kostnader på ca 3000-4000/biljett i avgifter med Lufthansa, United och Turkish och det lät väl rimligt. Men sen blev jag konfunderad när jag tittade på SAS för då var det ungefär samma kostnad med dom, men jag har fått för mig att skatter och avgifter är mycket mindre med SAS och när man simulerar på SAS hemsida så hamnar ju dessa avgifter på kanske runt 600-700:-/biljett.

Så vilket är det nu som stämmer? Är det så att jag gjorde nått fel när jag gjorde sökningen på ITA Matrix?

Är det nått annat bolag som är billiga på detta mer än SAS? för även om jag gjorde testet på en sökning Got-SFO så är jag väl egentligen mest ute efter att hitta nått bra till Bkk?

Nån som har nått bra tips?

Tack på förhand!
 

agehall

Medlem
Beror helt på vilka miles/poäng du använder. SAS tar tex inte ut bränsletillägg på sina egna flighter, så det är därför det inte stämmer. Men annars stämmer ITA Matrix rätt bra.
 

Gizmo79

Medlem
Ok då är jag med på den punkten. Är eurobonus poäng jag ämnar att använda, så frågan är då vilka är bäst (billigast) inom *A om man nu inte ska boka med SAS, om det nu går att generalisera?! Eller är det så att det är ungefär samma kostnad vilka man än bokar med?
 

agehall

Medlem
SAS är billigast med EB-poäng. Tror de tar bränsletillägg med alla andra, så då är det skatter och avgifter enl ITA Matrix.
 

Dr. Miles

Expert
Är det någon här på formulet som kan säga mig om det finns något *A bolag som lägre skattar än andra bolag ? Finns det något bolag man absolut skall undvika om man inte gillar skatter och avgifter? Vet att SAS är bra eftersom man inte betalar bränsletillägg, men deras utbud är inte det bästa ...
 

fcx

Medlem
Är det någon här på formulet som kan säga mig om det finns något *A bolag som lägre skattar än andra bolag ? Finns det något bolag man absolut skall undvika om man inte gillar skatter och avgifter? Vet att SAS är bra eftersom man inte betalar bränsletillägg, men deras utbud är inte det bästa ...

Gilla: SAS, ANA.
Ogilla: Lufthansa, Thai.

Sen beror det mycket på destinationen vad som går att göra med skatter och avgifter.
 
Toppen