Senaste nytt

Dagsutflykter med bil från San Francisco. Tips mottages!

Jonas C

Medlem
Om två veckor bär det iväg till San Francisco med @bnr och @Gustav Jonsson + mor. Planen har varit att hyra en bil under två dagar för att kunna utforska närområdet kring staden. Vi har än så länge inte gått igenom i detalj kring ställen man kan besöka, men ett besök i Silicon Valley och gärna en tur ut till Napa Valley står på önskelistan. Vardera ställe får sin egen dagsutflykt.

Skulle gärna ta emot tips på vingårdar eller platser som man kan besöka i Napa Valley. Likaså när det kommer till Silicon Valley, ifall det finns några intressanta ställen (gärna inom tech) som man kan besöka.

Tack på förhand!
 

palmen

Moderator
Åk över bron och kör till Sant Rosa där ni besöker Russian River Brewing, ett av de absolut bästa bryggerierna i USA vad det gäller öl. Efter att ni tagit någon öl och ätit mat kör ni vidare norrut till Healdsburg och besöker Bear Republic. Det finns mycket vingårdar i detta område också och om jag förstått det rätt är det inte lika "turistigt" som Napa Valley.
På tillbakavägen åker ni sedan väg 12 och ner på östra sidan om Bay via Berkley och tillbaka till San Francisco.

Alternativt skippar ni Healdsburg helt och hållet och tar direkt väg 12 söderut och gör ett första stopp på Domaine Carneros som serverar champagne/mousserande i en väldigt vacker miljö. Därifrån är ni sedan i Napa Valley, vi besökte Artesa Vinery som ligger precis bredvid, huruvida det var bra eller inte låter jag vara osagt i och med att vin inte är min starka sida.
 

011430121

Medlem
Om ni har möjlighet så besök även Kaliforniens "huvudstad" Sacramento.
Kommer själv till SFO den 2 januari men vi kommer att köra söder över med bil direkt när vi landat.
Återkommer om vingårdar, gjorde ett par vingårdar för två år sedan måste dock kolla med medresenären som har bättre koll än jag.
 

mjulven

Medlem
Om två veckor bär det iväg till San Francisco med @bnr och @Gustav Jonsson + mor. Planen har varit att hyra en bil under två dagar för att kunna utforska närområdet kring staden. Vi har än så länge inte gått igenom i detalj kring ställen man kan besöka, men ett besök i Silicon Valley och gärna en tur ut till Napa Valley står på önskelistan. Vardera ställe får sin egen dagsutflykt.

Skulle gärna ta emot tips på vingårdar eller platser som man kan besöka i Napa Valley. Likaså när det kommer till Silicon Valley, ifall det finns några intressanta ställen (gärna inom tech) som man kan besöka.

Tack på förhand!

Silicon Valley är inte mycket att se i mina ögon. Ni kan förvisso stanna till vid Stanford och se dess universitetsområde samt se platsen där Sverige slog Rumänien i VM 94 (dock har arenan rivits och byggts upp på nytt sen dess).

Är ni intresserade av natur skulle Big Bashin redwood state park kunna vara något, för shopping rekommenderas Gilroy, om ni vill uppleva en liten del av California state route 1 (Highway 1) kan ni åka den norrut från SF till Stinson Beach och sen vända tillbaka, fin sträcka i mina ögon. Vill ni besöka något mer "turistigt" kan ni besöka Monterey och Carmel.
 

Totopez

Medlem
I somras körde vi till Muir Woods, som är den närmsta parken med redwoods. Därifrån tog vi en annan väg och besökte bl.a. Stinson Beach. Det var en trevlig utflykt. Kom tidigt till Muir Woods, parkeringen är liten.

Sen måste jag säga att jag gillar highway 1 söderut. Visst, Monterey och Carmel må vara turistiga, men jag är turist. Det är en väldigt vacker väg att köra, och Carmel med några stopp är en lagom dag.

De gånger jag varit i Napa eller Sonoma har vi tagit en bil med chaufför. 14 killar i en stretch Range Rover, eller bara tre i en town car. Skönt att slippa köra och kunna prova rejält... Men nästa gång har jag bestämt att det blir övernattning i Napa.
 

Senator

Moderator
Jag var i Bay Area nu i november, men höll mig till San Fran och Oakland (med min skottsäkra väst) ;) Min kompis från St. Helena kom ner på lunch i Berkeley så det blev inget besök hos honom.

Men förra året när vi sågs så körde jag:
St. Helena --> Calistoga --> Petrified Forest Road mot Santa Rosa --> Russian River --> Jenner på Highway 1 --> Lunch Petaluma
Jag tyckte det var en fin bilresa, särskilt var Russian River Valley en positiv överraskning
 
Jag var i Bay Area nu i november, men höll mig till San Fran och Oakland (med min skottsäkra väst) ;) Min kompis från St. Helena kom ner på lunch i Berkeley så det blev inget besök hos honom.

Men förra året när vi sågs så körde jag:
St. Helena --> Calistoga --> Petrified Forest Road mot Santa Rosa --> Russian River --> Jenner på Highway 1 --> Lunch Petaluma
Jag tyckte det var en fin bilresa, särskilt var Russian River Valley en positiv överraskning
Calistoga, längst upp i Napa Walley var väldigt fint!
 
Toppen