Senaste nytt

Visumfria USA-resor begränsas ?

Kricka

Medlem
Enligt bif. artikel har kongressen med överväldigande majoritet röstat för att
införa begränstningar i Visa-waiver-programet (ESTA). Detta skall bl.a. innebära
att personer som någon gång under de senaste fem åren besökt Iran, Syrien,
Irak eller Sudan inte kommer att kunna resa utan visum. Inget sägs om hur
eller när detta skall införas men i mina ögon känns det som ett mycket trubbigt
verktyg !

Visumfria USA-resor begränsas | Utrikes | TT | Senaste nytt | Aftonbladet
 

nota bene

Medlem
Gäller det även Amerikaner ? (Sagt in jest - men har en polare som varit i Sudan med sitt Amerikanska pass)

Äh, låter ganska dumt, men kringgås ju enkelt med ett extrapass.
 

bnr

Medlem
Jahopp, kul med lite onödig byråkrati om man ska till USA i framtiden...

Från 1 mars nästa år ska personer som besökt Irak, Syrien, Iran eller Sudan de senaste fem åren inte omfattas av visumfriheten. Krav på visum införs även på personer som har dubbelt medborgarskap i något av de fyra länderna, även om de inte rest dit.

Ska bli intressant att följa utvecklingen...

Tack för att du lade upp detta @Kricka!
 

Fredrik

Medlem
Enligt bif. artikel har kongressen med överväldigande majoritet röstat för att
införa begränstningar i Visa-waiver-programet (ESTA). Detta skall bl.a. innebära
att personer som någon gång under de senaste fem åren besökt Iran, Syrien,
Irak eller Sudan inte kommer att kunna resa utan visum. Inget sägs om hur
eller när detta skall införas men i mina ögon känns det som ett mycket trubbigt
verktyg !

Låter verkligen mycket trubbigt men är förmodligen också tänkt som ett kraftfullt slag i luften.

Måste dock säga att det skulle ha kunnat finnas fler länder på den listan så man får vara glad för det lilla.
 

Fredrik

Medlem
Äh, låter ganska dumt, men kringgås ju enkelt med ett extrapass.

Vågar du det? Med regelbundenhet kommer frågan upp om det går att resa på ESTA om man är dömd för brott i Sverige och frågan dyker förstås upp för att folk inte vill riskera att amerikanerna ändå vet.
 

nota bene

Medlem
Vågar du det? Med regelbundenhet kommer frågan upp om det går att resa på ESTA om man är dömd för brott i Sverige och frågan dyker förstås upp för att folk inte vill riskera att amerikanerna ändå vet.
Hur sjutton skulle USA veta att jag har två svenska pass? Sådan information vore grundlagsvidrigt av Sverige att dela med sig av om det inte föreligger starka misstankar om allvarligt brott.

I brottsfrågan är en hel del offentliga handlingar och skulle därför kunna begäras ut (även om administrationen involverad gör det osannolikt).

På samma sätt som Israel inte vet om att jag har ett pass med Mellanösternstämplar...
 

Fredrik

Medlem
Hur sjutton skulle USA veta att jag har två svenska pass? Sådan information vore grundlagsvidrigt av Sverige att dela med sig av om det inte föreligger starka misstankar om allvarligt brott.

I brottsfrågan är en hel del offentliga handlingar och skulle därför kunna begäras ut (även om administrationen involverad gör det osannolikt).

På samma sätt som Israel inte vet om att jag har ett pass med Mellanösternstämplar...

Vad bra. Då kan du dela med dig av den informationen till de som med jämna mellanrum frågar om de får komma in som straffad.
 
Toppen