Senaste nytt

Vilka SkyTeam flygbolag har du testat?

Vilka SkyTeam flygbolag har du testat?


  • Total voters
    58

Jacob

Medlem
Och vilket flygbolag är din favorit?

Observera att China Eastern är med i omröstningen, som officiellt blev medlem i SkyTeam för endast två dagar sedan.

Här på BusinessClass.se hänger vi med, trots att flybolagen själva inte ens hunnit uppdatera sina websidor än... ;)
 

Jacob

Medlem
Korean Air är en favorit för min del.

Av de flygbolag i SkyTeam jag testat så här långt har jag faktiskt inte varit riktigt missnöjd med någon.
 

agehall

Medlem
Jag har nog inte varit riktigt nöjd med något bolag i ST. KLM tycker jag är det bästa, men det är ju långtifrån bra.

För en vecka sedan flög jag DKR-CDG-ARN med AF. Redan dagen innan jag skulle åka blev planet försenat och ny avgångstid var strax före midnatt. Så fort jag kom ombord satte jag mig i min stol, drog på en ögonbindel och somnade. Bara för att bli väckt av personalen som undrade om jag ville ha mat! WTF!? Sitter man med ögonbindel och sover mitt i natten är det väl rätt uppenbart att man inte vill ha någon matservice?

Czech har jag flugit med en gång och det var inte heller en lyckad upplevelse. Deras organisation på marken var under all kritik.

Kan jag så undviker jag ST, men det är tyvärr inte alltid möjligt. Därför försöker jag flyga tillräckligt med dem för att behålla mitt guldkort, även om jag gör det motvilligt.
 

Gnopps

Medlem
När man väl kommit i luften är Air France ekonomiklass riktigt hyfsad på långsträckor, så det får bli favoriten på nåder. KLM är också helt ok. Czech har tyvärr försämrats en hel del de senaste åren. Alitalia var ett komplett skämt när jag flög med dem - urusel lounge och total avsaknad av organisation vid gaten och ombord. Aeroméxico också ok.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Jag är överraskad att Air France är så pass beprövat, de har ju inte särskilt täta avgångar från Sverige (men väl från Köpenhamn). Å andra sidan har de tidvis rätt aggresiv prissättning på den skandinaviska marknaden.
 

campaigner

Medlem
I måndags flög jag Amsterdam-Bukarest med Tarom i Economy. Det var en ganska gammal 737-300, slitna säten och lite buckliga takpaneler och overhead bins. Fick en varm rätt, som bestod av skruv-pasta med smält ost ovanpå - gick att äta men inte särskilt god. Kabinpersonalen log inte en gång vad jag såg, och en av dem var nästan lite skrämmande - en steward i 60-årsåldern som såg ut som en gammal brottare och gick runt i kabinen och grymtade när han delade ut mat och dryck. Om han sa något på engelska så förstod i alla fall jag inte vad. Henri Coanda-flygplatsen (OTP) var helt ok, men liten. Delar av den var nybyggd, bl.a. den delen där businessloungen låg. Den ligger en våning upp, var luftig och hade utsikt över flygplatsen genom stora fönster. Tyvärr var den inte så stor, så det var ganska trångt. Och den hade mest "bord-platser", inte så många fåtöljer. Kan ändå rekommendera att åka till Bukarest, en historiskt intressant (och stor) stad. Jobbig trafik, men en hel del fina gamla byggnader att titta på, och förstås intressant att se en del av de enorma statsbyggnaderna som byggdes av kommunistdiktaturen och som man såg på TV 1989 under revolutionen. Och vi åt väldigt god mat på restaurang som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på. Servicen är ju som den är i de flesta länder i forna östblocket, men samtidigt finns det en slags framåtanda och vilja till förändring och insikt om att man inte alltid kan fortsätta att göra som förr. Krismedvetenheten finns där sedan länge, till skillnad från i Västeuropa som nu kämpar med att förstå att vissa saker och ting inte kan fortsätta som det alltid har varit...
 
Last edited:

Bryant

Medlem
Jag har alltid uppskattat AF i ekonomi. Har flugit med dem till SXM, GIG, GRU, men jag avskyr CDG. SU och OK tycker jag också är trevligt i eko(RIX-SVO A321, ARN-PRG-BCN B735/A320).
 

Kricka

Medlem
Efter en långflygning (AMS-JNB) lovade jag mig själv att aldrig sätta min fot på KLMs
intercont. flyg i Economy, vilket jag hållit i snart 10 år. Knappt något benutrymme alls
för en normallång (1.8 m) person. I Business är det helt OK men rätt sunkiga plan -
senast en gammal MD-11 (till PTY) vilken borde bytts ut för många år sedan.
 
Toppen