Palazzi
Medlem
Italien har likt i Sverige öppnat upp sitt järnvägsnät för fri konkurrens, och nu kommer den första riktiga utmanaren.
Imorgon släpps tidtabeller och priser för Italiens nya supersatsning på tågfronten, NTV .Italo.
Italo ska vara Europas modernaste, och snabbaste, konventionella tågsystem och har fokus på att inte bara konkurrera med statsfinansierade Trenitalia, utan även inrikesflyget.
I sann Businessclass.se anda kommer tåget att som främsta prioritet ha komfort och god uppkoppling.
Moderbolaget NTV är även i fullt stånd med att bygga upp lounger för sina passagerare, på alla destinationer man kommer betjäna.
.Italo kommer erbjuda allt från 3:e klass till ultralyxiga förstaklass-kabiner. Höghastighetsuppkoppling kommer ske genom ett centralt styrsystem med tillgång till filmer och sattelit-tv med 250 kanaler (tillgängligt för alla passagerare).
Med en hastighet av 360km/h ska t.ex Milano-Torino ta 40min, Milano- Rom 2h 45min.
Satsningen inleds den 28 April när sträckan Milano-Rom-Napoli invigs, och innan årsskiftet ska man ha kopplat samman de flesta stora städer på det italienska fastlandet.
Med trasig ekonomi och missnöjda resenärer (jag själv inräknad) borde nog Alitalia rädas rejält inför den stundande satsningen.
BIljetterna släpps den 15 April.
Räkna med ett reportage längre fram i Maj!
PS. Jag bifogar ett litet filmklipp. Även om ni inte kan Italienska kanske ni kan njuta av bilderna
(Arriva Italo, il treno con il cinema a bordo - Video Repubblica - la Repubblica.it)
Imorgon släpps tidtabeller och priser för Italiens nya supersatsning på tågfronten, NTV .Italo.
Italo ska vara Europas modernaste, och snabbaste, konventionella tågsystem och har fokus på att inte bara konkurrera med statsfinansierade Trenitalia, utan även inrikesflyget.
I sann Businessclass.se anda kommer tåget att som främsta prioritet ha komfort och god uppkoppling.
Moderbolaget NTV är även i fullt stånd med att bygga upp lounger för sina passagerare, på alla destinationer man kommer betjäna.
.Italo kommer erbjuda allt från 3:e klass till ultralyxiga förstaklass-kabiner. Höghastighetsuppkoppling kommer ske genom ett centralt styrsystem med tillgång till filmer och sattelit-tv med 250 kanaler (tillgängligt för alla passagerare).
Med en hastighet av 360km/h ska t.ex Milano-Torino ta 40min, Milano- Rom 2h 45min.
Satsningen inleds den 28 April när sträckan Milano-Rom-Napoli invigs, och innan årsskiftet ska man ha kopplat samman de flesta stora städer på det italienska fastlandet.
Med trasig ekonomi och missnöjda resenärer (jag själv inräknad) borde nog Alitalia rädas rejält inför den stundande satsningen.
BIljetterna släpps den 15 April.
Räkna med ett reportage längre fram i Maj!
PS. Jag bifogar ett litet filmklipp. Även om ni inte kan Italienska kanske ni kan njuta av bilderna
(Arriva Italo, il treno con il cinema a bordo - Video Repubblica - la Repubblica.it)
Last edited: