Senaste nytt

Var: Långweekend i slutet av april / början av maj

Jag satt och tittade på de grymma priserna på SAS i plus till Hong kong. Är rejält sugen på att åka dit, sen började jag räkna på det och insåg att trots de bra priserna så skulle fem dagar (fyra hotellnätter) gå på runt 25.000 för två personer innan en enda restaurang blivit bokad. Då började jag istället fundera på fem nätter här på hemmaplan (dvs Europa) och lägga pengarna på ett riktigt bra hotell och mat. Vi är två trötta småbarnsföräldrar (utan barn denna gång!!!) som bara vill ta det lugnt, äta god mat, ligga vid poolen / stranden och läsa, dricka drinkar, upptäcka saker osv. Det skall inte vara allt för turistigt och inte bara en charterort. Har kollat t.ex Amsterdam och Milano, men det känns inte helt klockrent. Temperaturen skall vara behaglig, helst runt 20 grader. Åker helst direkt med SAS, men funkar väl med ett byte med *A om vi måste. Finns det några gömda pärlor här på forumet, eller skall det ändå bli Hong kong?
 

Agö

Medlem
Hade det inte varit för vädret och de förhållandevis dåliga anslutningarna hade jag rekommenderat Bilbao/San Sebastian. Men får istället, som vanligt, slå ett slag för Malaga. Kombination av hyggligt stor stad med bra restauranger, rätt OK kulturliv, sol, bad och skönt väder. Perfekta dagsutflykter med bil till Granada, Gibraltar, Ronda. Direktflyg med SAS eller, om du vill resa betydligt bättre, med Lufthansa eller Swiss.
 
Hade det inte varit för vädret och de förhållandevis dåliga anslutningarna hade jag rekommenderat Bilbao/San Sebastian. Men får istället, som vanligt, slå ett slag för Malaga. Kombination av hyggligt stor stad med bra restauranger, rätt OK kulturliv, sol, bad och skönt väder. Perfekta dagsutflykter med bil till Granada, Gibraltar, Ronda. Direktflyg med SAS eller, om du vill resa betydligt bättre, med Lufthansa eller Swiss.
Bilbao är med på listan, men det är många timmar för att ta sig förhållandevis kort sträcka.

Malaga ja, har kollat på det också men trodde det bara var en turistort. Vad gör man och var bor man?


ARN-HKG känns som den givna forumfavoriten just nu ur flera aspekter :)
Jo, poängen lockar och är ju ett grymt pris. Men 30+ timmar i restid tor avskräcker just nu.
 

RickardG

Medlem
Florens. Fantastisk mat, kultur, vuxenliv, fina omgivningar, bra klimat. Billigt och snabbt att åka dit, så det blir mer pengar kvar till mat och boende.
 

AABack2ARN

Medlem
Mallorca är väl så års fortfarande ganska lugnt? Har bara varit där en gång (i november) men gillade det skarpt. Vädret borde vara ganska ok om man inte har jätteotur.
 

AtleFlyg

Medlem
Ingen som nämnt Barcelona??
Toppen för weekend med bra mat kan iaf promenera längs stranden, kika i hamnen och sedan äta på fina restauranger på kvällen..
 

Agö

Medlem
Bilbao är med på listan, men det är många timmar för att ta sig förhållandevis kort sträcka.

Malaga ja, har kollat på det också men trodde det bara var en turistort. Vad gör man och var bor man?



Jo, poängen lockar och är ju ett grymt pris. Men 30+ timmar i restid tor avskräcker just nu.
Oj, det finns mkt bl a ett trevligt Picassomuseum, morisk kultur i form av en rätt ball borg, en riktigt trevlig och stor saluhall, mysiga gränder i den gamla stan, förhållandevis god shopping, hamnpromenad, tapasbarer, La Liga-fotboll, tjurfäktning (om man törs säga det) och därtill som sagt trevliga utflykter på några timmars avstånd. Vädret är givetvis kanon, det enda ställe jag kan se att du kan bada i havet vid denna tidpunkt. För mig som gillar mat finns ett stort antal klasskrogar i själva Malaga och därtill på nära avstånd ytterligare ett gäng. Lirar du golf finns en mängd alternativ. Och gillar du stora båtar åker du till Marbella och Puerto Banus.
 
Toppen