Senaste nytt

2 dagar i Los Angeles

RickardG

Medlem
Vad har ni för tips för ett tvådagarstripp (plus några timmar ankomstdagen och avresedagen) till Los Angeles?

Några förutsättningar:
Teknikintresserad och dricker gärna vin, tänkte skippa hyrbilen och förlita mig på Uber/Metro/tåg. Åker själv och hoppar gärna över sånt man hellre ser med ungarna. Har aldrig varit i L.A. förut.

Efter en kortare googling verkar följande intressant:
California Science Center
USS Iowa
Snabbtitt på Venice Beach + Santa Monica
Dagstur till San Diego och bl.a. spana in USS Midway

Erfarenheter från ovanstående samt andra tips får ni mer än gärna dela med er av!
 

Lonelyflyer

Medlem
coolt, blir intressant att höra hur det går utan bil, L.A är ju en av de städer som inte ska gå att transportera sig i utan :)
Mellan San Diego och L.A har du även Miramar (Topgun) osäker om man kommer in där dock
 

agehall

Medlem
Jag hade inte skippat hyrbilen i LA. Min uppfattning är att det är en av de mest bil-foukserade städerna i USA. Jag har själv varit med om att bli tvingad att ta bilen och åka runt kvarteret för att kunna komma över till andra sidan gatan eftersom det var trafik och saknades övergångställen...
 

AtleFlyg

Medlem
Jag klarade mig två dagar utan bil genom att bara åka Uber överallt...

Hyrde cykel i Venice och cyklade till Santa Monica.. Kan rekommenderas.

Sen strosade jag runt Hollywood boulevard och Chiba theatre m.m. men det kan man skippa sunkigt turistiskt och egentligen inget att se ens
 

Fredrik

Medlem
Instämmer med AtleFlyg om cykel och Hollywood.

Så länge man bara rör sig vid havet så är min uppfattning att man inte behöver bil. Från Santa Monica ner till flygplatsen och förbi går det hyfsad kollektivtrafik och utöver det finns Uber. Man måste vara klar över vart man ska bo om man vill vara utan bil dock.
 

Alf

Medlem
Hyr definitivt bil i LAX, det är ett måste. Tyvärr är det väldigt svårt att göra LAX utan bil, stan är som Skåne och Blekinge. Tyvärr finns inga vinodlingar i närheten, du får rätt långt norrut för att se dessa. Personligen tycker jag inte LAX har så mycket charm, men det beror nog på att jag tröttnat på stan då jag bott och jobbat där.
Ta bilen och åk till Venice Beach, gå omkring där och ta en öl. Fortsätt sedan norrut på kustvägen, Hwy1 genom Malibu och ta sedan av över bergen på 23 mot Westlake Village. Åk sedan Hwy101 mot LAX och passa på att göra en tur genom Hollywood. Det finns speciella kartor att köpa om du är intresserad av att se var kändisarna bor. Denna tur tar nog en dag i anspråk så leta reda på ett hotell. Varför inte åka ner till södra LAX och ta in på Queen Mary som även är hotell. Bara fartyget är värt ett besök.
Om du skippar denna tur helt och börjar med Queen Mary rekommenderar jag att åka ner till San Diego och övernatta där i de centrala delarna. Mycket trevligare stad än LAX. Åk gärna kustvägen åt ena hållet.
 
Alla rekommenderar San Diego. När jag ska till CA i vår går mitt flyg ju från LAX (-ARN). Frågan är om inte LA äns ör värt en dag och en natt innan hemresan?
 
Last edited:

mjulven

Medlem
Alla rekommenderar San Diego. När jag ska till CA i vår går mitt flyg ju från LAX (-ARN). Frågan är om inte LA äns värt en dag och en natt innan hemresan?

Jag var där för några år sedan och hade inget direkt inplanerat. Det slutade med en dag för att göra alla hollywood turistgrejerna (överskattat i min mening), en halvdag på Universal studios (mycket pengar för lite nöje) och ett försök att åka längs stilla havskusten genom hela LA vilket tar sjuuuukt mycket tid. Bästa dagen för egen del var den dagen jag gjorde en endagstripp till San Diego.

Av det du googlade fram låter allt intressant och säkerligen sevärt. Du kanske kan kombinera det med något sportevenemang om du gillar sånt. Kom dock ihåg, att om du ändå av någon anledning väljer hyrbil, ta sikte på motorvägarna i möjligaste mån.
 
Toppen