Senaste nytt

Första landningen förra veckan av en A380 i Skandinavien

BusinessClass

Redaktör
Emirates första rutt med en A380 till Skandinavien landade i tisdags i Köpenhamn. Det är första gången ett flygplan av typen sätts in i reguljär trafik från en flygplats i Skandinavien. Dubbeldäckaren landade på Kastrup 12:20 och efterföljdes av en liten tillställning för personal från flygbolaget, lokala danska politiker och representanter från flygplatsen. Emirates har…
 
Lufthansa var först på Arlanda, jag var själv där i ottan.
Var länge sedan. 5 år sen kanske?

Dock är det som artikeln tyder: 'Det är första gången ett flygplan av typen sätts in i reguljär trafik från en flygplats i Skandinavien.'

Men rubriken är av aftonbladet nivå.
 

Axelzon

Medlem
Känns väl som att artikeln var ganska tydlig: Reguljärtrafik..

Att reguljärt trafikera en rutt/flygplats är inte samma sak som "tester" av landningsbanor eller landningar för att släppa av sjuka pax.
 
Intressant fördelning av säten med 58 Business och 557 Ekonomi.
Jag vet inte rakt av vad EK treklass 380 har men jag Lufthansa t.ex. har om jag minns rätt 98 businessäten på sin fyrklass A380.
Att ha så mycket ekonomi ger förvisso mycket säten men yielden borde väl bli dålig? Dessutom är A380 notoriskt dålig på att ha med sig last, kanske inte ett problem på kastrup (som man väl redan trafikerar med en dedikerad frakt-777 såvitt jag vet) men det är något som redan såvitt jag förstår gör att man ibland inte sätter in A380 på vissa rutter.

A380 har såvitt jag förstår största vinning att den ökar mängden premiumstolar ganska mycket mer än driftskostnaden, men om man sedan tar bort dessa premiumstolar, är då satsningen värd det? hade vart väldigt intressant (och tyvärr sannolikt kommersielt känsligt för flygbolagen) att få se lite siffror.
 
Jeg var på Gardemoen for flere år siden når Airbus - Airbus 380 hadde testflygning med flyet. Den gangen testet de landing under vinterforhold. Personlig har jeg reist med A 380 noen ganger, og er ikke imponert. Prøver andre i steden om det passer.
 
Toppen