Senaste nytt

Nytt höghastighetståg konkurrerar ut det Italienska inrikesflyget?

Palazzi

Medlem
Italien har likt i Sverige öppnat upp sitt järnvägsnät för fri konkurrens, och nu kommer den första riktiga utmanaren.

Imorgon släpps tidtabeller och priser för Italiens nya supersatsning på tågfronten, NTV .Italo.

Italo ska vara Europas modernaste, och snabbaste, konventionella tågsystem och har fokus på att inte bara konkurrera med statsfinansierade Trenitalia, utan även inrikesflyget.

I sann Businessclass.se anda kommer tåget att som främsta prioritet ha komfort och god uppkoppling.

agv_nola_picture_1.jpg Italo-Ambiente-Club-1.jpeg

Moderbolaget NTV är även i fullt stånd med att bygga upp lounger för sina passagerare, på alla destinationer man kommer betjäna.

.Italo kommer erbjuda allt från 3:e klass till ultralyxiga förstaklass-kabiner. Höghastighetsuppkoppling kommer ske genom ett centralt styrsystem med tillgång till filmer och sattelit-tv med 250 kanaler (tillgängligt för alla passagerare).

Med en hastighet av 360km/h ska t.ex Milano-Torino ta 40min, Milano- Rom 2h 45min.

Satsningen inleds den 28 April när sträckan Milano-Rom-Napoli invigs, och innan årsskiftet ska man ha kopplat samman de flesta stora städer på det italienska fastlandet.

Med trasig ekonomi och missnöjda resenärer (jag själv inräknad) borde nog Alitalia rädas rejält inför den stundande satsningen.

BIljetterna släpps den 15 April.

Räkna med ett reportage längre fram i Maj! :)

PS. Jag bifogar ett litet filmklipp. Även om ni inte kan Italienska kanske ni kan njuta av bilderna :)
(Arriva Italo, il treno con il cinema a bordo - Video Repubblica - la Repubblica.it)
 
Last edited:

Tjaeng

Medlem
Se där, hoppas att det vägen för dem, tåget ser riktigt läckert ut. Man behöver nog inte heller oroa sig för att flyget tar någon allvarlig smäll, snarare är det väl bra med komplement/alternativ. Varje respektabelt inrikes stadspar borde ha kapacitet nog till både högfrekvent flygskyttel och moderna snabbtåg. Tokyo-Osaka, Moskva-St.Petersburg, Madrid-Barcelona, Beijing-Shanghai... Milano-Rom är long overdue för inträde till samma klubb. Det enda exemplet jag kan komma på där höghastighetståg på riktigt kan ha ansetts konkurrerat ut flyget är Taipei-Kaoshiung (typ 350km).
 

Henry

Medlem
Jäklar, det ser snabbt ut! Och man ser ut att sitta bekvämt. Vet du något alls om hur biljettpriserna kommer stå sig mot flyget?
 

Palazzi

Medlem
"Varje respektabelt inrikes stadspar borde ha kapacitet nog till både högfrekvent flygskyttel och moderna snabbtåg"

Men nu pratar vi ju Italien.....respektabelt är inte riktigt vår melodi;)
 

Palazzi

Medlem
Jag är tyvärr inte lika säker som Tjaeng på att Alitalia kommer klara den här konkurrensen utan större problem.... Det är klart att folk från andra länder, som bara har transit i Milano kommer flyga vidare på MXP-FCO etc...

Men om man bor i Milano, Rom, Turin, Venedig, Bologna, Padua, Napoli eller Salerno (där täcker vi halva den Italienska befolkningen) finns det ju absolut ingen anledning att ta flyget mer.

Bara transiten från Milano till MXP tar 40min med tåg idag. Sedan 30min på FCO . Det är alltså betydligt snabbare med tåg. Italien är ju även fördelaktigt med tåg på grund av sin form..... En sträcka nord-syd längs Apenninerna når 40% av befolkningen, en nordlig linje i Ost-västlig riktning, ytterligare ca 20%.

Sen har ju även Ryanair & Easyjet tagit ett starkt fästa inrikes i Italien.....
 

Palazzi

Medlem
Jäklar, det ser snabbt ut! Och man ser ut att sitta bekvämt. Vet du något alls om hur biljettpriserna kommer stå sig mot flyget?

Vet faktiskt inte alls ännu. Jag meddelar imorgon efter deras presskonferens. Då kommer såväl priser som tidtabell att presenteras.

De säger sig dock ämna att ha ett pris ca 20-30% lägre än Frecciarossa/-bianca (trenitalias höghastighetståg). Det borde innebära priser runt 35 € enkel för 3:e klass. Kanske runt 100€ enkel för den lyxigaste klassen. Mellan Milano & Rom dvs.
 
Last edited:

Roger J

Medlem
I så fall är det ju billigare än Alitalia... Antar att det blir matservering, åtminstone i 1kl?
Har de nämnt något om lojalitetsprogram?
 

Palazzi

Medlem
I så fall är det ju billigare än Alitalia... Antar att det blir matservering, åtminstone i 1kl?
Har de nämnt något om lojalitetsprogram?

Matservering blir det. Det blir dock, på grund av hastigheten, ingen restaurangvagn. Man får en låda med mat in i kupén. Lådan innehåller det man beställt från online-menyn när man bokade tåget. I lådan finns även en meny för att beställa annat.

Visa bifogad bild 6580

Det blir även ett bonusprogram, som kommer heta "Ambiente Club". Vet inte exakt vilka fördelar det kommer ge.

Finns tankar om ytterligare hastighetshöjningar på banan också....

En video som visar Italos fulla kapacitet: (Il prototipo di Italo batte il record di velocità - YouTube).

Det trevliga är ju att man nu kan landa på MXP. Ta tåget in till centralen för 5 euro. Sedan har man inte längre än 3h till någon italiensk ort på fastlandet (förutom Bari).

Jag som Star Alliance Gold flyger hellre SAS till MXP och sedan samlar poäng i Ambiente Club med Italo, än tvingas byta flyg 2-3ggr för att komma till slutdestinationen.
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Håller med, detta kommer bli bra. Tänk om alla SJs södergående tåg (åtminstone snabblinjerna) startade/slutade uppe på Arlanda...
 
Toppen